You are currently viewing تکنولوژی های تولید لوله مانیسمان و اتصالات فولادی پایپینگ | آهن نرخ
تکنولوژی های تولید لوله مانیسمان و اتصالات فولادی پایپینگ | آهن نرخ

در صنعت پایپینگ توجه به تولید لوله مانیسمان و اتصالات فولادی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته اهمیت بسیاری دارد. این تکنولوژی‌ها باعث بهبود کیفیت، مقاومت، ایمنی و کارایی محصولات شده‌اند و با افزایش دوام و بهره‌وری  به کاهش هزینه پروژه لوله کشی و پایپینگ کمک می‌کنند.
در این بخش از دانستنی‌های آهن نرخ به بررسی تکنولوژی های تولید لوله مانیسمان و اتصالات فولادی پایپینگ و سیستم لوله کشی تاسیسات می‌پردازیم. همچنین نقش فناوری‌های جدید در بهبود صنعت پایپینگ را با توجه‌ به تفاوت ساختاری لوله مانیسمان (بدون درز) و لوله درزدار فولادی بررسی می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • فناوری کلیدی تولید لوله‌ های فولادی مانیسمان در پایپینگ
  • تکنولوژی‌های نوین در تولید لوله‌ های فولادی و اتصالات لوله در پایپینگ

 مقاله اتصالات لوله فولادی و ۴ روش رایج اتصال لوله در پایپینگ اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیار شما می‌گذارد. این مقاله را از دست ندهید.

فناوری‌های کلیدی تولید لوله‌ های فولادی مانیسمان در پایپینگ

توجه به لوله و اتصالات فلزی مناسب برای کاربرد‌های مختلف در  سیستم لوله کشی صنعتی و پایپینگ یا لوله کشی تاسیسات از ضروریات است. فرایند تولید لوله‌های فولادی مانیسمان Manisman pipe یا لوله‌های بدون درز با نورد سرد؛ یکی از  دستاوردهای تکنولوژی های تولید لوله مانیسمان فولادی است.

فناوری‌های کلیدی تولید لوله‌های فولادی بدون درز در پایپینگ شامل ۴ بخش اساسی است:

  1. جوشکاری با فرکانس بالا
  2. شکل‌دهی لوله فولادی با نورد سرد
  3. برش لوله فولادی
  4. فناوری تعویض سریع رول لوله فولادی

هر کدام از این فناوری‌ها به طور مستقیم بر کیفیت و بهره‌وری انواع لوله فولادی بدون درز تولید شده، و در نتیجه در بهره‌وری پایپینگ تأثیر می‌گذارد.  همچنین لوله کشی بخار و ملاحظات طراحی سیستم لوله کشی و پایپینگ با ساختار تکنولوژی های تولید لوله مانیسمان و اتصالات لوله مرتبط است.

لوله مانیسمان Manisman pipe

تولید لوله مانیسمان در ابتدا با قالب‌گیری توده‌ای استوانه‌ای و توپر از فولاد سرد آغاز می‌شود و شکل‌دهی سطوح خارجی لوله را پوشش می‌دهد. در مقایسه با سایر روش‌ها، مزیت این فرایند در کاهش پسماند لوله فولادی تمام شده است و شعاع قوس دهانه لوله کوچک است. به عبارتی لوله مانیسمان قالب‌گیری شده برای مصارف لوله‌های فرایندی در پایپینگ با قطر دهانه کم، بسیار مطلوب است. هر چند تولید لوله مانیسمان یا لوله بدون درز فولادی با این روش نیاز به مصرف انرژی بالاتری دارد، اما طول عمر بالا، هزینه‌ را پوشش می‌دهد و آن را مقرون‌به‌صرفه می‌کند.

شکل‌دهی در لوله جوشکاری شده فرکانس بالا  High frequency welded pipe

دومین فناوری کلیدی در تولید لوله‌ های مانیسمان شکل‌دهی از طریق جوشکاری فرکانس بالا است. فناوری جوشکاری فرکانس بالا در تولید لوله های فولادی بدون درز مصرفی در پایپینگ به دو صورت عملیاتی می‌شود:

  • جوش القایی induction welding
  • جوش تماسی contact welding

در مقایسه دو روش جوشکاری القایی و تماسی برای تولید لوله مانیسمان فولادی، استفاده از جوشکاری تماسی ۵۰ درصد قوی‌تر از انواع جوشکاری عمل می‌کند. لازم به یادآوری است که لوله مانیسمان جوشکاری فرکانس بالا به دلیل مسائل خوردگی در پایپینگ  نیاز به بازرسی مداوم و ترمیم مسیر جوشکاری دارد. همچنین شکل‌گیری بی‌نقص لوله فولادی بسیار حائز اهمیت است تا نقطه تماس لبه‌ها ایجاد مشکل نکند.

برش لوله مانیسمان با نورد سرد Cutting Mannesman pipe

سومین جنبه فنی کلیدی در لوله های فولادی بدون درز استفاده از فناوری برش است. همان‌طور که همه می‌دانیم لوله های فولادی بدون درز با فرم سرد پس از سایزبندی باید بر اساس شرایط سیستم لوله کشی و پایپینگ برش داده شوند. در روش برش سنتی از اره دایره‌ای استفاده می‌شود، اما امروزه با تکنولوژی پیشرفته‌تر؛ برش Cutting جایگزین شده است که نه‌تنها مشکل فرز را حل می‌کند، بلکه صدا را نیز کاهش می‌دهد.

برای برش لوله های فولادی از چه دستگاهی استفاده می‌شود؟

 دستگاه برش لوله Pipe Cutting Machine یک دستگاه کنترل CNC است که می‌تواند انواع لوله های فولادی را بادقت و سرعت بالا برش دهد. این دستگاه از پیشرفته‌ترین فناوری‌های نوین برای کاربری آسان و راهنمای خطی با دقت بالا استفاده می‌کند.

تعویض سریع رول لوله فولادی Quick change of steel pipe roll

یکی دیگر از فناوری‌های نوین تولید لوله مانیسمان تعویض سریع رول Fast roll change نامیده می‌شود. تکنولوژی تعویض سریع لوله برای لوله های فولادی با قطر دهانه بزرگ و خطوط لوله انتقال بسیار مفید و کارآمد است. در روش‌های سنتی تعمیر و نگهداری خطوط لوله زمان زیادی برای جایگزینی یک رول بزرگ لوله در کل سیستم لوله کشی صرف می‌شد. امروزه با تکنولوژی تعویض سریع رول می‌توانید تعمیر و نگهداری خطوط لوله انتقال و سیستم لوله کشی فرایندی را به چند ساعت کاهش دهید.

به‌این‌ترتیب راندمان کار را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد و دقت عملکرد لوله و اتصالات لوله فولادی را در پایپینگ بالا می‌برید. برای خرید لوله و اتصالات لوله فولادی و تجهیزات لوله کشی هماهنگ با طراحی پایپینگ و سیستم لوله کشی خود با مرکز فروش محصولات فولادی آهن نرخ تماس بگیرید. مشاوران فروش محصولات فولادی آهن نرخ پاسخگوی نیاز شما هستند. با ما تماس بگیرید.

تکنولوژی‌های نوین در تولید لوله‌ های فولادی و اتصالات لوله در پایپینگ

روند تولید لوله‌ های فولادی  شامل تمام فرایندهایی می‌شود که تولید مواد اولیه، فرایندهای شکل‌دهی، جوشکاری، حرارت دادن و پوشش‌دهی را دربر می‌گیرد. تکنولوژی‌های نوین که در تولید لوله‌ های فولادی پایپینگ به کار می‌روند؛ شامل بهینه‌سازی تمام این مراحل می‌شوند. به‌این‌ترتیب قیمت لوله های فولادی ارزان‌تر و کیفیت آن‌ها بالاتر می‌رود و با بررسی تکنولوژی‌های نوین در تولید لوله‌های فولادی پایپینگ انتخاب مناسب برای شما را ساده‌تر می‌کند.

کارآمدترین تکنولوژی های تولید لوله مانیسمان و اتصالات فولادی پایپینگ موارد زیر را پوشش می‌دهند:

خواندن مقاله پایپینگ – لوله گالوانیزه چیست؟  مشخصات لوله گالوانیزه و کاربرد فولاد گالوانیزه در لوله کشی اطلاعات لازم برای این رده محصولات را در اختیار شما می‌گذارد. همچنین با دانستنی‌های مفید درباره اتصالات دنده ‌ای گالوانیزه کاربردی و مقرون‌به‌صرفه آشنا می‌شوید.

اتصالات لوله فولادی و تکنولوژی های نوین

اتصالات لوله فولادی نقش حیاتی در صنعت پایپینگ دارند و باید بتوانند فشار، حرارت و تغییرات دمایی را به‌خوبی تحمل کنند. ساختار اتصالات فولادی فورج در حمایت تکنولوژی‌های نوین بسیار ارتقا یافته است. با بررسی تکنولوژی‌های نوینی که در تولید اتصالات لوله فولادی پایپینگ استفاده می‌شوند، می‌توانیم به روش‌های زیر اشاره کنیم:

۱. روش‌های جوشکاری پیشرفته Advanced welding of pipe fitting

جوشکاری اتصالات لوله فولادی در پایپینگ برای کیفیت و مقاومت اتصالات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روش‌های جوشکاری پیشرفته لوله و اتصالات لوله در سیستم لوله کشی صنعتی و پایپینگ عبارت‌اند از:

  • جوشکاری TIG یا Tungsten Inert Gas
  • جوشکاری MIG یا Metal Inert Gas

از این روش‌های جوشکاری برای اتصالات حساس و پایدار در لوله کشی فرایندی و سیستم لوله کشی صنعتی و پایپینگ استفاده می‌شود. این روش‌ها علاوه بر ایجاد اتصالات با کیفیت بالا، کنترل دقیقی بر روی حرارت و عملکرد جوش را ارائه می‌دهند.

  • جوشکاری لیزری Laser Welding
  • جوشکاری الکترونیک Electron Beam Welding

در این روش‌ها از نیروی حرارتی متمرکز با دقت بالا استفاده می‌‌شود تا جوش‌هایی با خواص مکانیکی و مقاومت بالا در برابر تنش و بار را ایجاد کنند. جوشکاری لیزری و جوشکاری الکترونیکی باعث بهبود کیفیت و دقت جوش‌ها در لوله و اتصالات لوله فولادی در پایپینگ می‌شوند. توجه به رازهای جوشکاری فولاد گالوانیزه در پایپینگ برای بهبود کیفیت اتصالات و حفظ پوشش گالوانیزه ضروری است.

۲. روش‌های شکل‌دهی دقیق و فرمینگ سرد Cold Forming

از تکنیک‌های شکل‌دهی دقیق اتصالات لوله فولادی می‌توانیم به  روش هیدرولیکی فرمینگ سرد اشاره کنیم. در این روش از فشار و نیروی کنترل شده استفاده می‌شود تا اتصالاتی با دقت بالا و با کیفیت عالی ایجاد شوند.

۳. تکنیک‌های پوشش‌دهی مقاوم در برابر خوردگی Corrosion coating

اتصالات فولادی در پایپینگ صنایع شیمیایی Chemical industry piping – لوله کشی فرایندی در صنایع شیمیایی و پایپینگ صنایع پتروشیمی نیاز به مقاوم‌سازی در برابر خوردگی دارند. برخی از تکنیک‌های پوشش‌دهی و مقاوم‌سازی در برابر خوردگی برای لوله و اتصالات لوله فولادی در پایپینگ عبارت‌اند از:

  • پوشش‌دهی با پلیمرهای مختلف
  • روش‌های گالوانیزه‌
  • روش‌های کروم کاری

برای دستیابی به اطلاعات مفید درباره لوله کشی صنعتی و پایپینگ می‌توانید سوالات متداول در پایپینگ Piping را بخوانید. برای خرید تجهیزات پایپینگ و لوله و اتصالات فولادی هماهنگ با نیاز خود با مشاورین فنی ما در مرکز فروش محصولات فولادی آهن نرخ تماس بگیرید. محصولات فولادی موردنیاز پایپینگ و لوله کشی صنعتی و لوله کشی تاسیسات را از آهن نرخ بخواهید.

با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید