You are currently viewing لوله و اتصالات فلزی مناسب برای کاربرد‌های مختلف
لوله و اتصالات فلزی مناسب برای کاربرد‌های مختلف

هر سیستم لوله‌کشی مانند یک اکوسیستم زنده عمل می‌کند و معیارهای حیاتی برای طول ‌عمر  مفید آن، مستقیماً به انتخاب متریال لوله و اتصالات وابسته است. ساختار لوله و اتصالات فلزی مناسب برای کاربرد‌های مختلف؛ یکی از حیاتی‌ترین جنبه‌های کیفیت و ایمنی برای مدیریت سیستم لوله‌کشی و پایپینگ است.در شرایطی که لوله و اتصالات هماهنگ با کاربری هستند؛ سیستم‌های لوله‌کشی و تأسیسات، همچنین شیرآلات صنعتی بسیار قوی‌تر کار می‌کنند.

چگونه مناسب‌ترین متریال لوله و اتصالات را تعیین کنیم؟ و برای جستجوی اجزای مختلف شبکه لوله‌کشی چه معیارها و متغیرهای را در نظر داشته باشیم؟

با دانستنی‌های آهن نرخ همراه باشید تا هرآنچه برای انتخاب لوله‌ و ‌اتصالات مناسب نیاز دارید، به دست آورید.

در این مقاله می‌خوانیم:

 سازه‌های مسکونی یا صنعتی به‌نوعی از متریال لوله و اتصالات نیاز دارند که هماهنگ با جریان سیالات و موقعیت مکانی سیستم لوله‌کشی باشند.

انواع لوله و اتصالات مناسب لوله‌کشی عمومی

هنگام انتخاب لوله و اتصالات فلزی مناسب برای کاربرد‌های مختلف، بسیار مهم است که به متغیرهای محیطی از جمله شرایط دما و فشار توجه داشته باشید. لوله و اتصالات فلزی از جنس فولاد کربنی، فولاد ضدزنگ، آلومینیوم و گالوانیزه می‌توانند با خواص منحصربه‌فرد خود، اهداف شما در لوله‌کشی را برآورده کنند. همچنان که لوله و اتصالات پلیمری مانند لوله‌های PVC، لوله و اتصالات CPVC و UPVC نیز اهداف ویژه‌ای برای استفاده دارند.

نوع سیال و نحوه جابه‌جایی آن تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد کلی سیستم شما و همچنین هدف یا دستاورد کلی کارخانه دارد. سنجیدن همه انتخاب‌ها مهم است؛ زیرا ملاحظات زیادی وجود دارند که می‌توانند بر روش انتقال مایعات و گازها، همچنین میزان آلایندگی و خوردگی تأثیر بگذارند. به‌این‌ترتیب لازم است به معرفی متداول‌ترین متریال انواع لوله و اتصالات مناسب لوله‌کشی عمومی بپردازیم.

لوله و اتصالات چدنی:

 چدن یکی از اولین تجهیزات لوله‌کشی است که بیشتر برای کاربردهای لوله در زیر زمین مورداستفاده قرار می‌گیرد. لوله‌ و اتصالات فلزی که آب، گاز و فاضلاب را از زیر زمین حمل می‌کنند باید بسیار قوی، مقاوم در برابر فشار و ماندگار باشند. لوله و اتصالات چدنی برای خط لوله انتقال بسیار مناسب هستند، زیرا چنین لوله‌هایی باید برای چندین دهه بدون تعویض زنده بمانند. به دلیل خواص برجسته چدن در برابر خوردگی، لوله و اتصالات در عمق خاک اغلب به طور گسترده با استفاده از چدن تولید می‌شوند. لوله‌ و اتصالات چدنی ضد‌حریق و عایق صدا هستند، به همین دلیل در تأسیسات موتورخانه و ساختمان‌های آپارتمانی رایج‌تر از خانه‌های خصوصی هستند. اگر به لوله‌کشی در زیرزمین نیاز دارید که سال‌های طولانی در کارخانه شما دوام بیاورد، چدن می‌تواند گزینه مناسبی برای لوله و اتصالات سیستم شما باشد.

لوله‌‌های فولادی کربنی:

انواع لوله‌های مانیسمان یا لوله‌های فولادی بدون درز با آلیاژ فولاد کربنی  برای اکثر کاربردها در دسترس شما هستند. لوله‌های فولادی کربنی با کاربردی گسترده در تأسیسات، صنعت و تجارت از پرمصرف‌ترین تجهیزات لوله‌کشی هستند. باتوجه‌به تفاوت ساختاری لوله مانیسمان (بدون درز) و لوله درزدار فولادی، می‌توانید استفاده‌های وسیعی را برای لوله فولادی کربنی تعریف کنید. از خطوط لوله آب‌ گرفته تا هیدرولیک دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی، همگی از لوله‌های فولادی کربنی بهره‌مند می‌شوند.

لوله و اتصالات فولادی ضدزنگ:

فولاد ضد‌زنگ بسیار مستحکم و غیرقابل‌نفوذ، صیقلی و سخت است؛ اما در مقایسه با سایر فلزات بسیار گران‌قیمت نیز هست. لوله‌های فولادی ضدزنگ در موقعیت‌های مستعد خوردگی به‌ویژه در مجاورت آب‌و‌هوای مرطوب و مناطق ساحلی استفاده می‌شوند. لوله و اتصالات فولادی ضدزنگ برای تماس با محصولاتی که نیاز به بهداشت و ایمنی بالا دارند؛ مانند صنایع غذایی و دارویی ضروری هستند. بهره‌وری در لوله‌ فولادی ضد‌زنگ زیاد است و به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، فرسایش، ضربه و فشار، نیاز به تعمیر و نگهداری کم‌تری دارد. این لوله های فولادی ضدزنگ به دو صورت انعطاف‌پذیر و صلب در دسترس هستند، و برای اتصال به لوله‌های دیگر نیاز به اتصالات فولادی هماهنگ دارند.

لوله های مسی:

 لوله‌های مسی به دلیل طول عمر زیاد و استحکام خوب، یکی از مواد مورداستفاده در لوله‌کشی هستند. همچنین لوله‌های مسی مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و در طراحی‌های ویژه، متریال مناسبی برای استفاده از آب گرم و سرد هستند. مهم‌ترین نکته قابل‌توجه در مورد لوله‌های مسی  استفاده از لحیم‌کاری به‌جای جوش‌کاری برای روابط لوله و اتصالات است. هنگام استفاده از لوله‌های مسی لازم است حتماً میزان لحیم‌پذیری لوله را چک کنید. همه لوله‌های مسی برای لحیم‌کاری خوب نیستند. همچنین برای لحیم‌کاری اجزای لوله‌کشی  ممکن است به اتصالات اضافی نیاز داشته باشید.

 لوله و اتصالات گالوانیزه:

 به‌نوعی از آهن یا فولاد که با فلز روی آبکاری شده است؛ گالوانیزه گفته می‌شود. درگذشته لوله و اتصالات گالوانیزه محبوب‌ترین تجهیزات لوله‌کشی برای تأسیسات مسکن بودند، اما به‌مرور استفاده از آن‌ها در مصارف بهداشتی کاهش یافت. لوله و اتصالات از جنس گالوانیزه نه‌تنها خواص مقاومتی فولاد را دارند، بلکه به دلیل پوشش روی، ضدزنگ نیز هستند. گالوانیزه به نسبت فولاد ضدزنگ بسیار ارزان‌تر است و گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای تجهیزات لوله‌کشی محسوب می‌شود.

با این‌همه در لوله‌های گالوانیزه با سایز قطر کم‌تر به دلیل فرسایش سریع‌تر پوشش داخلی روی، ممکن است زنگ در داخل لوله ایجاد شود.  اگر لوله‌کشی ساختمانی بسیار قدیمی باشد، می‌توانید علائم زنگ‌زدگی جریان آب را از شیر آب مشاهده کنید. از لوله‌های گالوانیزه می‌توانید برای مصارف غیربهداشتی، انتقال و نگهداری آب سبز یا غیر آشامیدنی، یا لوله و اتصالات برای گازها استفاده کنید.

لوله و اتصالات از فلز برنج:

لوله و اتصالات برنجی درصورتی‌که از ۶۷ درصد تا ۸۵ درصد آلیاژ مس ساخته شوند؛ در برابر خوردگی مقاومت قابل‌توجهی دارند. بهترین لوله‌های برنجی به دلیل وجود ۸۵ درصد مس در آلیاژ تولیدی؛ پلاگین برنجی قرمز نامیده می‌شوند. لوله برنجی پوششی بادوام دارد که در برابر فرسایش نیز مقاوم است و از  زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند. بنابراین، لوله و اتصالات از فلز برنج برای لوله‌کشی آب گرم و سرد، شبکه‌های توزیع گسترده؛ مانند اتصالات ژنراتورها، مخازن آب و چاه‌ها ایدئال هستند.

لوله و اتصالات فلزی مناسب برای کاربرد‌های مختلف

اهمیت لوله و اتصالات در طراحی سیستم لوله‌کشی

تأسیسات لوله‌کشی در ساختمان‌ها و کارخانه‌ها همانند دستگاه گردش خون در بدن حیاتی هستند و لوله و اتصالات حکم ساختاری بنیادی برای سیستم دارند. بنابراین، طراحی خط لوله در هر سیستم لوله‌کشی برای جلوگیری از خطا و نتیجه فرایندی بی‌عیب‌ونقص ضروری است. برای جلوگیری از خطا، توجه به لوله و اتصالات برای محاسبه تنش، بار، فشار عملیاتی و دما توسط مهندسان و طراحان لوله‌کشی انجام می‌شود.

اهمیت لوله و اتصالات در طراحی سیستم لوله‌کشی فراتر از تجربه و مهارت لوله‌کشی است و نیاز به دانش مهندسی و روش‌های محاسباتی دقیق دارد. لوله‌کشی سیستم عصبی شامل روشی خاص در بخش‌های حرارتی یا نفت و گاز است. در لوله‌کشی سیستم عصبی؛ می‌توانید فشار و تنش را با هماهنگی لوله و اتصالات و استفاده از انواع شیرآلات صنعتی تنظیم و مدیریت کنید. به‌این‌ترتیب نقش لوله و اتصالات فلزی مناسب برای کاربرد‌های مختلف در روش بهینه برای انتقال سیالات بسیار حیاتی است.

مخلوط‌های گوناگون مایع، جامدات، هوا و سایر مواد نامحلول در شرایط مختلف، بر چگونگی انتقال، ذخیره و فراوری سیالات داخل لوله و اتصالات مؤثر هستند. علاوه بر این، سیستم‌های لوله‌کشی تحت‌تأثیر شرایط مضر، خوردگی، فرسایش و غیره قرار می‌گیرند که توجه به آن در طراحی لوله‌کشی ضروری است. طراحی سیستم لوله‌کشی تضمین می‌کند که یک تأسیسات می‌تواند برای مدت طولانی‌تری با خیال راحت کار کند.

رعایت موارد زیر برای یک سیستم لوله‌کشی با طراحی مهندسی و استفاده بهینه از لوله و اتصالات فلزی ضروری است:

  • تمرکز بر مواد اولیه تجهیزات لوله‌کشی و اجزای آن
  • محاسبه تنش و بار داخلی و بیرونی لوله‌ و اتصالات
  • ساختار لوله و اتصالات
  • نحوه مونتاژ تجهیزات لوله‌کشی
  • بازرسی و ارزیابی احتمال نشتی لوله‌کشی
  • تست هیدرولیک لوله و اتصالات
  • هزینه و قیمت لوله و اتصالات در سیستم لوله‌کشی

محاسبه قیمت لوله و اتصالات در سیستم لوله‌کشی:

بیشترین سرمایه‌گذاری در هر کارخانه فرایندی، در کنار ماشین‌آلات و دستگاه‌های کلیدی، صرف سیستم لوله‌کشی می‌شود. لوله و اتصالات ۱۵ درصد از هزینه لوله‌کشی را به خود اختصاص می‌دهند، و ۲۵ درصد ساعات کار افراد صرف طراحی سیستم لوله‌کشی می‌شود. این در حالی است که طبق آمار تمرکز بر جزئیات طراحی لوله‌کشی ۶۵ درصد و عملیات اجرایی ۳۵ درصد کل پروژه لوله‌کشی را تشکیل می‌دهد. هر شبکه لوله‌کشی مانند یک دستگاه واحد عمل می‌کند و هر دستگاه به‌ناچار نیاز به تعمیر لوله و اتصالات مورداستفاده در عملیات جابه‌جایی سیال خود دارد. اگر در حال طراحی  تأسیسات لوله‌کشی جدید هستید، فرصت شروعی تازه دارید و قدم اول؛ انتخاب متریال مناسب لوله و اتصالات است.

تیم مهندسان و مشاوران متخصص ما در فروشگاه آهن نرخ آماده پاسخگویی به تمام نیازهای شما هستند. برای فراهم‌کردن تجهیزات لوله‌کشی و انواع لوله و اتصالات فلزی مناسب برای کاربرد‌های مختلف با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید