You are currently viewing فولاد آلیاژی – فولاد ضدزنگ 409M – ترکیب و خواص و کاربرد | آهن نرخ
فولاد آلیاژی – فولاد ضدزنگ 409M – ترکیب و خواص و کاربرد | آهن نرخ

اگر به دنبال فولاد آلیاژی هستید که در محیط‌های سخت عملکرد خوبی داشته باشد، فولاد ضدزنگ 409M گزینه مناسبی برای خدمت به شما است. این نوع فولاد آلیاژی باتوجه‌به ترکیبات شیمیایی خود دارای مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت حرارتی عالی است. انواع لوله آلیاژی با خواص و موارد استفاده در بخش‌های مختلف صنایع کاربردهای مؤثری دارند. همچنین فولاد ضدزنگ 409M استحکام مکانیکی و سختی بالایی را ارائه می‌دهد و کاربردهای منحصربه‌فردی در صنعت دارد.

در این بخش از دانستنی‌های آهن‌ نرخ نگاهی دقیق‌تر به فولاد آلیاژی – فولاد ضد زنگ 409M – ترکیب و خواص و کاربرد آن خواهیم داشت.

در این مقاله می‌خوانید:

فولاد ضدزنگ 409M چیست؟

فولاد آلیاژی SS 409M نوعی فولاد فریتی است که از ترکیب فولاد با ۱۱ درصد کروم و مقادیری سیلیکون و نیتروژن آلیاژ می‌شود. این درصد ترکیب آلیاژی ساختار فولاد ضدزنگ را تشکیل می‌دهد که مقاومت در برابر خوردگی فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند. سایر اجزای شیمیایی مانند کربن، سیلیکون و منگنز به ایجاد انواع ویژگی‌های ضروری در فولاد آلیاژی کمک می‌کنند. بهره‌وری در لوله‌ فولادی ضدزنگ به دلیل عمر طولانی و نیاز کم‌تر به تعمیر و نگه‌داری بسیار مطلوب است.

ترکیب شیمیایی فولاد ضدزنگ 409M

 فولاد ضد زنگ 409M حاوی ۱۱ درصد کروم و مقادیر بسیار کمی کربن، سیلیکون و نیتروژن است، و مقاومت اکسیداسیون عالی تا دمای ۸۷۰ درجه سانتی‌گراد دارد. این فولاد آلیاژی به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی معمولاً در محیط‌های خورنده استفاده می‌شود.

مشخصات فیزیکی فولاد آلیاژی 409M

 فولاد آلیاژی 409M دارای چگالی 7.89 g/cm³ با نقطه ذوب ۱۳۹۹ تا ۱۴۵۴ درجه سانتی‌گراد است. این نقطه ذوب معادل ۲۵۵۰ تا ۲۶۵۰ درجه فارنهایت را پوشش می‌دهد و همچنین دارای رسانایی الکتریکی و هدایت حرارتی بسیار پایینی است. 

برخی از خواص ارائه شده در فولاد آلیاژی 409M عبارت‌اند از:

  • استحکام مکانیکی خوب
  • دوام طولانی
  • چقرمگی عالی
  • قابلیت جوش‌کاری در محیط با دمای بالا

این خواص فیزیکی فولاد ضدزنگ 409M را به یک ماده ایدئال برای کاربرد در دماهای شدید و‌ قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی یا اسیدها تبدیل می‌کند.

 ویژگی‌های مکانیکی فولاد ضدزنگ 409M

 فولاد ضد‌زنگ 409M به دلیل خواص عناصر آلیاژی در ترکیب شیمیایی؛ استحکام و سختی مکانیکی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. استحکام و مرز تسلیم سختی مکانیکی فولاد 409M  بین ۲۹۰ تا ۴۲۰ مگاپاسکال معادل ۴۲ تا ۶۰ ksi است که مقاومت کششی نهایی ۴۹۰ یا  ksi ۷۱ را پوشش می‌دهد. همچنین دارای نرخ کشیدگی ۲۰ درصدی است. مجموع این ویژگی‌های مکانیکی فولاد ضد زنگ 409M آن را برای کاربردهای بادوام طولانی، عالی معرفی می‌کنند. ورق فولاد ضدزنگ ۴۰۹ با ساختار مستحکم و در‌عین‌حال انعطاف‌پذیر امکان شکل‌پذیری و جوش‌پذیری  خوبی را ارائه می‌دهد. این فولاد آلیاژی 409M در محیط‌های با دمای بالا عملکرد خوبی دارد و به‌صورت ورق فولاد ضدزنگ با ضخامت‌های متفاوت در دسترس است. فولاد آلیاژی 409M در مقایسه با سایر استانداردهای فولاد ضدزنگ از قیمتی مقرون‌به‌صرفه برخوردار است. برای پایپینگ در دمای بالا استفاده از فولاد آلیاژی و فولاد ضدزنگ برای متریال لوله و اتصالات لوله توصیه می‌شود.

کاربردهای فولاد ضدزنگ 409M

به‌طورکلی تکنولوژی ساخت  فولاد ضدزنگ که از دستاوردهای علم ترکیب و ساخت آلیاژ ناشی می‌شود؛ در توسعه صنعت بسیار مؤثر بوده است. فولاد آلیاژی دارای خواص خوردگی متفاوتی است و در مقایسه با پایه غیرآلیاژی آهن، آلومینیوم یا سایر فلزات، کاربردهای متنوع‌تری دارد. شاخصه‌هایی که کاربری آلیاژها و فولاد ضد‌زنگ 409M را مشخص می‌کند؛ درجه قابلیت مغناطیسی، مقاومت در برابر حرارت و فشار، مقاومت کششی و مقاومت در برابر خوردگی است. ترکیب و خواص و کاربرد فولاد ضد زنگ 409M به‌عنوان یک فولاد آلیاژی مؤثر در صنایع مختلف برای تولید محصولات ویژه مورداستفاده قرار ‌می‌گیرد.

از کاربردهای فولاد ضدزنگ 409M در صنعت می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • پایپینگ صنعت نفت
  • انواع مبدل‌های حرارتی در سیستم لوله‌کشی صنعتی
  • ساخت مخازن سوخت در پایپینگ پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها
  • مخازن تحت‌فشار در کارخانه‌های فرایندی
  • صنایع خودروسازی برای ساخت سیستم‌های اگزوز خودرو
  • تجهیزات پایپینگ مانند پمپ‌ها و انواع شیرآلات صنعتی
  • لوله و اتصالات لوله‌کشی
کاربرد فولاد ضدزنگ در سیستم لوله‌کشی و پایپینگ :

فولاد ضدزنگ یک عنصر مهم در ساخت لوله فولادی ضدزنگ برای انواع مختلف سیستم‌هایی است که با دیگ بخار سروکار دارند. در صنایع دارویی و صنایع غذایی از ورق فولاد ضدزنگ برای ساخت تجهیزات و ابزار گوناگون استفاده می‌شود. همچنین لوله فولادی ضدزنگ با استانداردهای متنوع در فرایند تولید و انتقال محصولات دارویی و غذایی و بهداشتی بسیار مؤثر هستند. روش‌های جرم‌گیری لوله و رسوب‌زدایی لوله‌کشی در تاسیسات و پایپینگ به شما کمک می‌کند تا دوام و کارایی بالای سیستم خود را گارانتی کنید.

فولاد ضدزنگ در صنعت خودرو:

 فولاد ضد‌زنگ در دهه ۱۹۳۰ میلادی توسط فورد برای تولید بخش‌هایی از سیستم موتوری خودروهای مفهومی معرفی شد. از آن زمان، فولاد ضدزنگ 409M برای تولید انواع قطعات خودرو مانند سیستم‌های اگزوز، مخازن و بخش احتراق استفاده می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی، فولاد ضد‌زنگ موردعلاقه قطعه‌سازان برای تولید اجزای ساختاری صنایع  قرار گرفته است. همچنین در سایر زمینه‌های حمل‌و‌نقل مانند لوله و مخازن حمل مواد شیمیایی و پتروشیمی از این فولاد آلیاژی استفاده می‌شود.

 کاربرد فولاد آلیاژی در تکنولوژی پزشکی:

فولاد ضدزنگ در محیط‌های تمیز و استریل ترجیح داده می‌شود؛ زیرا تمیزکردن آن ساده است و به‌راحتی اکسید نمی‌شود. فولاد آلیاژی 409M در تولید طیف گسترده‌ای از تجهیزات پزشکی و ابزار جراحی و دندانپزشکی که تحت‌فشار و حرارت بالا قرار می‌گیرند استفاده می‌شود. ورق‌های فولاد ضدزنگ همچنین در ساخت میزهای عملیات و دستگاه‌های استریل کننده بخار کاربرد دارند. ورق‌های فولاد آلیاژی استنلس‌استیل  SS 409M با استفاده از مواد اولیه بادوام که مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی است، تولید می‌شوند.

گرید 409M فولاد ضدزنگ دارای استحکام کششی بالا و مقاومت عالی در برابر خوردگی اتمسفر و گازهای خورنده است. مقاومت در برابر حرارت تا دمای ۶۷۵ درجه سانتی‌گراد باعث می‌شود فولاد آلیاژی 409M عملکرد عالی و ایمن را بدون ازدست‌دادن خواص ارائه دهد. در کارخانه‌های فرایندی توجه به انواع متریال پایپینگ + جدول متریال لوله‌کشی در صنایع  از ضروریات طراحی سیستم لوله‌کشی صنعتی است. برای خرید لوله فولادی ضدزنگ در گریدهای مختلف، تجهیزات لوله‌کشی و انواع لوله و اتصالات پایپینگ با مشاورین ما در آهن نرخ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید