You are currently viewing معرفی انواع اتصالات لوله
معرفی انواع اتصالات لوله

انواع مختلف اتصالات لوله ‏Pipe Fitting چیست؟

انواع اتصالات لوله (آهنی، فولادی) نقش مهمی در عملکرد سیستم‌های لوله‌کشی صنعتی و ساختمانی دارند. اتصالات فلزی لوله معمولاً از پرمصرف‌ترین قطعات موردنیاز در هر لوله‌کشی با کاربرد صنعتی و تجاری محسوب می‌شوند.

برای بهینه‌سازی هر سیستم لوله‌کشی، استفاده از اتصالات لوله مناسب رمز موفقیت پروژه شماست. آهن نرخ با دانستنی‌های آهن نرخ به معرفی انواع اتصالات لوله و کاربرد آنها می‌پردازیم تا در رسیدن به بهترین الگوی گسترش و  نصب لوله‌ها همراهتان باشیم.

در این مقاله می‌خوانیم:

  • آشنایی با انواع اتصالات لوله
  • زانویی لوله Elbow
  • کوپلینگ لوله Coupling
  • مهره ماسوره Union
  • تبدیل Reducer
  • بوشن Bushen
  • فلنج Flange
  • سردنده Nipple
  • درپوش Cap

آشنایی با انواع اتصالات لوله

انواع لوله در مصارف ساختمانی و صنعتی به اتصالات خاص خود نیاز دارند، اما همیشه می‌توانید بعضی اتصالات لوله را به شکل عمومی استفاده کنید. خاص‌ترین موارد مصرف لوله و اتصالات فلزی استفاده در دستگاه‌های صنعتی و عملیات‌های هیدرولیک است. همچنین عمومی‌ترین استفاده اتصالات لوله در مصارف ساختمانی است که برای لوله‌کشی آب، لوله‌کشی گاز، داربست و… استفاده می‌شود. طیف وسیعی از رایج‌ترین اتصالات تولید شده با مواد اولیه گوناگون شامل: زانو، سه‌راهی، درپوش، بوشن، شیرها و… در فروشگاه اینترنتی دردسترس هستند. برای آشنایی با انواع اتصالات لوله هماهنگ با استانداردهای متداول لوله به شرح پرمصرف‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

زانویی لوله Elbow:

اتصالات لوله زانویی برای تغییر جهت جریان استفاده می‌شوند، و عمدتاً به دو شکل معمولی در زوایای ۹۰ و ۴۵ درجه عرضه می‌شوند. همچنین به‌منظور افزایش قدرت مانور در هر زاویه، دو نوع زانویی شعاع کوتاه با قطر ۱D و زانویی شعاع بلند ۱.۵D وجود دارد. زانویی شعاع کوتاه یا Short Radius Elbow  افت فشار بالایی را به دلیل تغییر جهت سریع جریان به وجود می‌آورد.

کوپلینگ لوله Coupling:

اتصالات لوله کوپلینگ قطعات پیونددهنده با کاربرد پوشش لوله هستند که برای جلوگیری از نشتی نیز استفاده می‌شوند. کوپلینگ برای لوله‌هایی که دچار ترک یا آسیب‌دیدگی  شده‌اند بسیار کاربردی و مفید عمل می‌کند. سوراخ‌های پیوند‌دهنده در هر دو سوی اتصال کوپلینگ از نظر قطر نزدیک به هم هستند. 

به طور معمول دو نوع کوپلینگ معمولی و کوپلینگ لغزنده در اتصالات لوله بیشترین مصرف را دارند.تمام کوپلینگ  Full coupling برای سوراخ‌های کوچک در لوله‌های سایز پایین، با قابلیت رزوه و جوشکاری طراحی شده‌ است.

  • تمام کوپلینگ  Full coupling برای سوراخ‌های کوچک در لوله‌های سایز پایین، با قابلیت رزوه و جوشکاری طراحی شده‌ است.
  • نیم کوپلینگ Half coupling را برای ایجاد انشعاب‌های کوچک‌تر از یک لوله سایز بزرگ استفاده می‌کنند. نیم کوپلینگ را می‌توانید به‌صورت دو سر رزوه و یا یک سو دارای رزوه و سوی دیگر فشاری استفاده نمایید.

مهره ماسوره Union:

 اتصالات مهره ماسوره از نظر عملکرد، نزدیک به کوپلینگ هستند و در اتصالات لوله کاربردهای چندگانه دارند. وجه تمایز کوپلینگ با مهره ماسوره در اتصالات لوله این است که هر زمان کوپلینگ قادر به اتصال نباشد، می‌توانید یک اتصال را حذف کنید. در کاربرد مهره ماسوره برای جلوگیری از هر نوع خوردگی می‌توانید بین اتصالات، از قطعات محافظ و لوله‌های ترکیبی کمک بگیرید. اتصالات لوله ماسوره‌ای، به‌صورت روپیچ‌توپیچ هستند، یعنی مهره‌ای که با رزوه‌های نری و مادگی در دو سو به انتها می‌رسد.

تبدیل Reducer:

 تبدیل‌های لوله‌کشی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین اتصالات لوله هستند که مسیرهای لوله را گسترش یا خاتمه می‌دهند. تبدیل لوله برای اتصال لوله‌هایی با سایزهای غیرمشابه استفاده می‌شوند، و به این صورت مدت‌زمان اتصال آنها را افزایش می‌دهند. همچنین اگر لوله‌ها انتهای مناسبی ندارند، می‌توانید با تبدیل لوله امکان رزوه‌زنی نر یا ماده را برای انتهای لوله فراهم کنید. تبدیل‌ها تا حدودی شبیه بوشن‌‌ لوله عمل می‌کنند، با این تفاوت که سایزهای مختلف لوله‌ها را به هم، و به قطعات دیگر متصل می‌کنند در ردیف اتصالات لوله چندمنظوره، می‌توانید از اتصال تبدیل برای تنظیم جریان سیال، و به‌عنوان کاهنده استفاده کنید.

تبدیل جوشی Welding reducer :

اتصالات تبدیل جوشی از طریق پروسه جوشکاری به لوله‌ها و یا سر خطوط لوله‌کشی متصل می‌شوند، و بیشتر برای جریان سیالات گازی کاربرد دارند.

تبدیل رزوه‌ای Reducer :

اتصالات تبدیل رزوه‌ای را با نام تبدیل توپیچ روپیچ نیز می‌شناسیم که پروسه اتصال را تکمیل می‌کنند، و بیشتر برای جریان سیالات مایع استفاده می‌شوند. اتصالات تبدیل با دو ساختارتولید؛ تبدیل درزدار و تبدیل بدون درز یا مانیسمان در دسترس هستند. تبدیل درزدار لوله معمولاً برای لوله‌کشی روکار ساختمانی و مصارف آبیاری کشاورزی استفاده می‌شود. تبدیل مانیسمان یا تبدیل بدون درز اغلب از جنس فولاد ضدزنگ در سیستم‌های لوله‌کشی صنعتی تحت فشار و حرارت بالا و دیگ‌های بخار استفاده می‌شود.

بوشن Bushen:

یکی از پرکاربردترین اتصالات لوله بوشن‌ها هستند که با ظاهری ساده، کارهای پیچیده و مهم انجام می‌دهند. بوشن معمولاً از لوله فولادی بدون درز تولید می‌شود؛ قطعه‌ای استوانه‌ای که برای اتصال دو لوله در مسیر لوله‌کشی به‌کار می‌رود. بوشن دارای دهانه‌های هم‌اندازه از دو سو است که با رزوه‌های داخلی، در هماهنگی با رزوه‌های انتهای لوله استفاده می‌شود. قابلیت رزوه‌کاری بوشن‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا گام پیچ‌های لوله و بوشن را دقیقاً هماهنگ نمایید، و اتصالی محکم داشته باشید. پس از نصب بوشن، لوله‌ها را حتماً آب‌بندی نمایید تا از هماهنگی و قدرت اتصال اطمینان حاصل کنید.

بوشن‌ها امکان تعویض یا ترمیم لوله‌های آسیب‌دیده با کم‌ترین خسارت و سریع‌ترین زمان ممکن را فراهم می‌کنند. بوشن‌ها در مسیر لوله‌کشی معمولاً به‌ جای جوشکاری در نقاط با فشار بار بیشتر استفاده می‌شوند، و احتمال شکنندگی اتصال را به حداقل می‌رسانند. همچنین در صورت نیاز به تعویض یا تعمیر لوله، می‌توانید تنها از نقطه اتصال بوشن و لوله‌ها عملیات را به راحتی انجام دهید.

انواع اتصالات لوله

فلنج Flange:

در معرفی انواع اتصالات لوله (آهنی، فولادی) فلنج یکی دیگر از قطعات مهم در هر شبکه لوله‌کشی تمام‌عیار است. انواع سایزهای فلنج‌ هماهنگ با مدل‌های مختلف لوله‌های آهنی در اتصال لوله‌ها به یکدیگر و همچنین موتورهای فلنج نقش اساسی دارند. فلنج‌ها برای اتصال لوله‌های فولادی به شیرها و سایر بخش‌ها ضروری به نظر می‌رسند و قدرت بررسی و نظارت بر کل سیستم را افزایش می‌دهند. فلنج‌ها در اتصالات لوله امکان دسترسی به داخل تجهیزات و سیستم لوله‌کشی را برای پاک‌سازی یا اصلاح فراهم می‌کنند.

سردنده Nipple:

اتصالات سردنده برای وصل کردن دو مادگی به یکدیگر یا مسدود کردن یک مادگی طراحی شده اند. سردنده‌ها قطعاتی بسیار مؤثر هستند و معمولاً بر اساس نوع کاربرد و سایز لوله و سایر اتصالات دسته‌بندی می‌شوند. در معرفی انواع اتصالات لوله (آهنی، فولادی)، سردنده‌ها قطعات کمکی ضروری به حساب می‌‌آیند.اتصالات سر دنده راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را برای ارتباط پایدار دو مادگی، و یا انتهای بدون رزوه در اختیار شما قرار می‌دهند.سردنده جوشی: برای روزه‌دار کردن انتهای لوله فولادی مانیسمان می‌توانید از سر دنده جوشی فولادی استفاده کنید.

سردنده جوشی: برای روزه‌دار کردن انتهای لوله فولادی مانیسمان می‌توانید از سر دنده جوشی فولادی استفاده کنید. این سر دنده از یک سو دارای رزوه و از سوی دیگر بدون رزوه و آماده جوشکاری به انتهای لوله است. کاربرد اصلی سر دنده جوشی در اتصال لوله‌ها به شیر مخازن است، همچنین برای بستن انتهای خطوط شبکه بهترین گزینه است

.

درپوش Cap:

در اتصالات لوله از درپوش‌ می‌توانید به‌عنوان قطعه پایانی خطوط لوله‌کشی، بستن یا محافظت از انتهای خط لوله آزاد استفاده کنید. درپوش یا کپ قطعه‌ای از اتصالات پرمصرف برای هر شبکه تأسیسات ساختمانی، صنعتی و تجاری است، و با اشکال مختلف طراحی شده است. هدف اصلی استفاده از درپوش لوله‌ جلوگیری از صدمه به سر لوله  و ایزوله کردن اتصالات است. درپوش‌ها همچنین برای پلمپ انتهای لوله‌ها و لوله‌های هیدرولیک یا پنوماتیک استفاده می‌شود. کپ یا درپوش هماهنگ با ساختار هر لوله به لحاظ جنس و شکل سطح مقطع لوله و اتصالات در دسترس است. درپوش‌ها به اشکال نیمکره، دایره، مکعب، مربع و یا چندضلعی موجود هستند. درپوش مانیسمان بهترین محافظ ایمن، با بالاترین کیفیت پلمپ برای لوله‌ مانیسمان است.

معرفی انواع اتصالات لوله (آهنی، فولادی) بهترین و کارآمدترین سیستم لوله‌کشی و پایپینگ را برای شما فراهم می‌کند.

تیم مشاوران فنی ما در ahannerkh.com پاسخگوی شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید