You are currently viewing مهم‌ترین شیرآلات صنعتی در تأسیسات
مهم‌ترین شیرآلات صنعتی در تأسیسات

کاربرد مهمترین شیرآلات صنعتی ‏Industrial Valves در سیستم‌های لوله‌کشی چیست؟

مهمترین شیرآلات صنعتی در تاسیسات، برای مدیریت ایمن مایعات و گازها نقش حیاتی دارند. شیرآلات صنعتی و سوپاپ‌ها برای تنظیم، توقف یا حرکت مجدد جریان گازها و مایعات در سیستم لوله‌کشی استفاده می‌شوند. در معرفی انواع اتصالات لوله (آهنی، فولادی) از شیرآلات صنعتی می‌توانیم به‌عنوان اساسی‌ترین عنصر حیاتی یک سیستم لوله‌کشی یاد کنیم.
شیر یا ولو نه‌تنها می‌تواند نقش رابط بین چند بخش یک شبکه لوله‌کشی را ایفا کند، بلکه ابزاری مکانیکی برای کنترل جریان سیال  است. با درجاتی از مسدودکردن، بستن یا باز کردن شیرآلات صنعتی می‌توانید حجم، فشار و جهت جریان مایعات و گازها را در شبکه تأسیسات مدیریت کنید. با دانستنی‌های آهن نرخ به معرفی مهم‌ترین شیرآلات صنعتی در تأسیسات می‌پردازیم و با کاربرد تخصصی آن‌ها آشنا می‌شویم.

انواع شیرآلات صنعتی برای مدیریت بهینه سیالات عبارت‌اند از:

  • شیر دروازه‌ای Gate Valve
  • شیر یک‌طرفه Check Valve
  • شیر توپی Ball Valve
  • شیر کروی Globe Valve
  • شیر پروانه‌ای  Butterfly Valve
  • شیر سوزنی Needle Valve
  • شیر سماوری Plug Valve
  • شیر پیچی Pinch Valve
  • شیر تخلیه فشار  Pressure Relief Valve

ارزیابی عملکرد انواع شیرآلات صنعتی در هنگام طراحی تأسیسات لوله‌کشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.توجه به عملکرد کوتاه‌مدت و بلندمدت شیرآلات صنعتی در تاسیسات قیمت شیرهای صنعتی و بازدهی سیستم تأثیرگذار است. همچنین توجه به کاربرد شیر یا ولو در لوله‌کشی ساختمانی، صنعتی یا تجاری برای افزایش بهره‌وری تأسیسات ضروری است.

بعضی از انواع مهمترین شیرآلات صنعتی ممکن است به‌ظاهر کاربردهای مشابه داشته باشند، اما یقیناً هرکدام برای هدف ویژه‌ای طراحی شده‌اند. بنابراین، یک شیر یا ولو زمانی بهترین عملکرد و بالاترین عمر مفید را خواهد داشت که در جایگاه صحیح از آن استفاده شود. همچنین توجه به استانداردهای لوله و ظرفیت سیستم لوله‌کشی برای کاربردهای گوناگون، در انتخاب شیرآلات صنعتی اهمیت ویژه‌ای‌ دارد.

مهمترین شیرآلات صنعتی (بخش اول)

شیر دروازه‌ای Gate Valve:

گیت ولو یا شیر دروازه چیست و چه کاربردی دارد؟

شیر دریچه ای یا شیر دروازه ای، با حرکت‌دادن یک مانع در مسیر سیال باز و بسته می‌شود. این شیر در موقعیت کاملاً باز معمولاً برای تأمین جریان کامل یا در موقعیت بسته برای قطع کامل جریان سیال در خط لوله استفاده می‌شود. شیر دروازه ای به‌عنوان اتصالات لوله فضای کمی در امتداد محور لوله نیاز دارد و تنها در موقعیت‌های کاملاً بسته یا کاملاً باز کاربرد دارد. گیت ولو شامل بدنه سوپاپ، نشیمنگاه و دیسک، دوک، غده و چرخی برای کارکرد دریچه است.

شیر یک‌طرفه Check Valve:

شیر یک‌طرفه چیست و چه کاربردی دارد؟

در اتصالات لوله به شیر یک‌طرفه، شیر برگشتی نیز می‌گویند؛ چرا که سیال فقط اجازه حرکت در یک‌جهت و عبور از شیر را دارد. شیرآلات صنعتی مخصوص بازرسی در خطوط لوله، معمولاً شیر یک‌طرفه هستند و برای جلوگیری از جریان برگشت سیال نصب می‌شوند. در اتصالات صنعتی با شیر یک‌طرفه، جریان آزادانه به یک‌سو برقرار می‌شود. اما اگر جریان بچرخد، برای محافظت از لوله‌کشی و پمپ‌ها، شیر بسته می‌شود. اگر جریان بچرخد و در مسیرش شیر برگشتی وجود نداشته باشد، ممکن است چکه کردن رخ دهد. شیرهای بازرسی معمولاً شیرهای دوراهی هستند، یعنی دارای دو دریچه در بدنه، یکی برای ورود و دیگری برای خروج سیال است.

شیر توپی Ball Valve:

شیر توپی چیست و چه کاربردی دارد؟

بال ولو یا شیر توپی دریچه‌ای برای قطع کردن جریان سیالات است، گوی سوراخ‌داری که با غلتیدن در داخل شیر، جریان را کنترل می‌کند. در شیرآلات صنعتی از شیر توپی برای مدیریت عبور مایعات و گازها و بخارات در یک سیستم لوله‌کشی استفاده می‌کنیم. توپ روی دوپایه نصب شده و دارای شفتی است که آن را به مکانیزم عملیاتی و کنترلی که توپ را می‌چرخاند متصل می‌کند.

 شیر کروی Globe Valve:

شیر کروی در لوله‌کشی چیست و چه کاربردی دارد؟

در اتصالات صنعتی شیر گلوب، نوعی دریچه است که برای تنظیم جریان در خط لوله استفاده می‌شود. در طبقه‌بندی شیرآلات صنعتی به لحاظ کاربرد، شیرهای کروی به دلیل شکل بدنه کروی خود، نام‌گذاری شده‌اند و با شیرهای توپی متفاوت هستند. شیر کروی شامل یک دیسک متحرک و حلقه‌ای ثابت در بدنه‌ای به شکل کُره است، و برای کنترل یا توقف جریان مایع یا گاز از طریق لوله استفاده می‌شود.  شیرهای گلوب بیشتر در لوله‌کشی کارخانه‌ها مورداستفاده هستند. آنها برای عملکرد دستی و اتوماتیک مناسب هستند. برخلاف شیر دروازه، شیر گلوب می‌تواند برای تنظیم جریان یا فشار و همچنین قطع کامل جریان استفاده شود.

شیر پروانه‌ای  Butterfly Valve:

شیر پروانه‌ای در لوله‌کشی چیست و چه کاربردی دارد؟

شیرهای پروانه‌ای یکی از انواع شیرآلات صنعتی با حرکت چرخشی یک‌چهارم دور هستند که در خطوط لوله برای قطع جریان سیال استفاده می‌شوند. برخلاف شیرهای دروازه، شیرهای پروانه‌ای را می‌توان برای دریچه گاز یا تنظیم جریان و همچنین در حالت باز و کاملاً بسته استفاده کرد. دریچه‌های پروانه‌ای در جاهایی که فضا محدود است استفاده می‌شوند. همچنین افت فشار در لوله مانیسمان از طریق شیر پروانه‌ای در مقایسه با شیر دروازه‌ای کم‌تر است.

یک اشتباه مصطلح این است که می‌توانید از شیرآلات صنعتی پروانه‌ای برای تنظیم جریان استفاده کنید، اما ما انجام این کار را توصیه نمی‌کنیم. این نوع استفاده نادرست می‌تواند به دیسک سوپاپ آسیب برساند، و همچنین بر خواص آب‌بندی تأثیر منفی بگذارد.

مهمترین شیرآلات صنعتی (بخش دوم)

شیر سوزنی Needle Valve:

شیر سوزنی در لوله‌کشی چیست و چه کاربردی دارد؟

از مهم‌ترین شیرآلات صنعتی در تأسیسات می‌توانیم به شیر سوزنی اشاره کنیم که نوعی سوپاپ با درگاه کوچک و پیستون رزوه‌ای و سوزنی شکل است. شیر سوزنی در لوله‌کشی برای کنترل دقیق نرخ جریان گازها یا مایعات استفاده می‌شود. تنظیم تدریجی پیستون، کنترل جریان روان را امکان‌پذیر می‌کند. 

مزیت شیر سوزنی در اتصالات صنعتی چیست؟

با کمک شیر سوزنی در لوله‌کشی صنعتی کنترل جریان با سرعت بسیار پایین، و بادقت بسیار بالا امکان‌پذیر است. دریچه‌های سوزنی از نظر اندازه کوچک‌تر هستند، دارای دبی کم و روان که با حجم بسیار کم سیالات نیز هماهنگ می‌شوند. در شیرآلات صنعتی سوزنی افت فشار نسبتاً قابل‌توجهی از ورودی به خروجی را شاهد هستیم که نشان‌دهنده دقت و ظرافت عملکرد است.

شیر سماوری Plug Valve:

شیر پلاگین در لوله‌کشی چیست و چه استفاده‌ای دارد؟

این مدل شیر یکی از مهمترین شیرآلات فولادی است که با نام‌های شیر پلاگ یا شیر دوشاخه نیز شناخته می‌شود. شیرهای سماوری از خانواده شیرآلات صنعتی معمولاً به شکل  استوانه‌ای یا مخروطی طراحی شده‌اند و دارای یک‌چهارم چرخش هستند. ساده‌ترین و رایج‌ترین نوع شیر سماوری، دارای دو درگاه با دو موقعیت است باز برای اجازه جریان، و بسته برای توقف جریان.  درگاه‌ها منافذی در بدنه دریچه هستند که سیال می‌تواند از طریق آنها وارد یا خارج شود.

شیر سماوری از نظر عملکرد شبیه شیر دروازه‌ای عمل می‌کند درعین‌حال کارایی و دقت بالایی را در سیستم‌های پیچیده صنعتی در اختیارتان می‌گذارد. این نوع شیر برای توقف یا شروع جریان گاز استفاده می‌شود، و خدمات باز – بسته و هدایت گاز را در شبکه تأسیسات ارائه می‌دهد.

شیر پینچ Pinch Valve:

ولو پیچی یا پینچ چیست و چه کاربردی دارد؟

این ولو از خاص ترین و مهمترین شیرآلات صنعتی است که هدف ویژه‌ای را دنبال می‌کند. این شیر دارای دریچه‌ای ۲/۲ طرفه است و برای قطع یا کنترل جریان مواد خورنده، ساینده یا دانه‌ای طراحی شده است. نحوه عملکرد شیر پینچ به این صورت است که از سیال تحت‌فشار برای باز یا بسته کردن دریچه استفاده می‌کند.

شیرآلات صنعتی پینچ در حالت باز هیچ محدودیتی ندارند و اجازه می‌دهند طیف وسیعی از رسانه‌ها از سوراخ عبور کنند. این ویژگی انعطاف‌پذیری، شیرهای پینچ را برای جابه‌جایی دوغاب، مواد غذایی و داروها ایدئال می‌کند.

شیر تخلیه فشار  Pressure Relief Valve:

شیرآلات صنعتی تخلیه فشار در سیستم لوله‌کشی چه کاربردی دارند؟

در اتصالات لوله شیر تخلیه یا شیر تخلیه فشار PRV نوعی شیر اطمینان است که برای مدیریت فشار در تأسیسات استفاده می‌شود. شیر تخلیه فشار به شیری اطلاق می‌گردد که برای آزادکردن لوله در زمانی که فشار فرایند از فشار تعیین شده فراتر می‌رود، باز می‌شود. به‌این‌ترتیب شیر کاهنده فشار اجازه می‌دهد بخارها یا مایعات آزاد شوند تا زمانی که فشار فرایند به سطح عملیاتی عادی خود کاهش یابد.در صورت عدم استفاده از شیر تخلیه فشار امکان افزایش حجم غیرقابل‌کنترل سیال وجود دارد.

با بهره‌گیری صحیح از سایز لوله مانیسمان و مشخصات فنی، می‌توانید شیرآلات صنعتی کارآمد و ایمن در تأسیسات ساختمانی، صنعتی و تجاری داشته باشید.با اطمینان خاطر به صفحه فروشگاه آهن نرخ مراجعه نمایید و از فهرست مهم‌ترین شیرآلات صنعتی در تأسیسات دیدن کنید.

مشاوران فنی ما در ahannerkh.com پاسخگوی نیاز شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید