انواع انتهای لوله ها

در پروژه های پایپینگ و لوله کشی نحوه اتصال لوله به دیگر اتصالات و فلنج ها انواع گوناگونی دارد. مهندسان و کارفرماها باید با توجه به نحوه اتصال لوله به دیگر اتصالات، لوله هایی با انتهای مناسب انتخاب و استفاده کنند. در این مقاله به انواع انتهای لوله ها میپردازیم.

انتهای لوله و انواع آن

قسمت انتهایی لوله ها به طور کلی به سه نوع میباشد:

  • انتهای صاف (Plain End) یا PE
  •  انتهای رزوه ای (Threaded End) یا TE
  • انتهای ماشین کاری (Beveled End) یا BW یا کونیک شده

هر کدام از انتهای لوله های بالا بسته به نیاز پروژه متفاوت و توجه به آن ضروری میباشد. انتهای لوله ها با توجه به سایز اتصالاتی که به لوله متصل میشوند مشخص میگردد.

انتهای صاف (Plain End)

این مدل ساده ترین نوع آرایش انتهای لوله است. به اختصار این مدل انتهای لوله را PE نیز مینامند. در این مدل انتهای لوله را یک برش 90 درجه صاف میزنند.لوله های با انتهای صاف به دلیل سادگی بیشتر برای اتصال با فلنج های اسلیپون و یا اتصالات و فلنج های ساکت مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین از این مدل انتهای برای روش اتصال جوشکاری لب به لب نیز استفاده میشود. این مدل انتهای لوله ها به دلیل سادگی پایه دیگر مدل های اتصال میباشد. لوله های با انتهای صاف را میتوان روزه و یا کونیک کرد تا به مدل های دیگر انتها تبدیل شوند.

انداره انتهای لوله ها

انتهای رزوه ای (Threaded End)

انتهای رزوه ای به اختصار TE نامیده میشود. لوله ها با انتهای رزوه ای یکی از پرکاربرد ترین نوع انتهای لوله است. انتهای رزوه ای لوله ها بیشتر برای لوله های با سایز های زیر 3 اینچ مورد استقاده قرار میگیرد. دلیل این موضوع این است که در سایز های بالاتر به دلیل افزایش دهانه لوله رزوه های خوبی نمیتوان ایجاد کرد. کیفیت رزوه های ایجاد شده در این لوله ها بسیار حائز اهمیت است. ضعیف بودن و یا ایراد داشتن رزوه ها میتواند باعث نشتی سیال از داخل لوله به بیرون شود. بیشتر لوله های گالوانیزه با انتهای رزوه ای روانه بازار میشوند.

threaded end pipes
انتهای کونیک شده یا ماشین کاری (Bevelled End)

این مدل از انتهای لوله به اختصار BW نامیده میشود. این مدل لوله ها را بیشتر برای جوشکاری لب به لب استفاده میکنند. در این روش انتهای لوله را با زاویه ای مشخص (عموما 30 یا 37.5 درجه) تراش میدهند. دلیل این موضوع این است که در جوشکاری لب به لب لوله ها بخاطر وجود زاویه در دو سمت جوشکاری با کیفیت و مناسبتری انجام شود. در جوشکاری لب به لب دو سمت لوله یا لوله و اتصالات را به هم نزدیک کرده و جوشکاری انجام میشود. انتهای ماشینکاری به انتهای کونیک شده نیز معروف میباشد.

bevel end pipes

دیدگاهتان را بنویسید