You are currently viewing پایپینگ در صنایع فرایندی Process piping – تجهیز لوله کشی فرایندی در کارخانه | آهن نرخ
پایپینگ در صنایع فرایندی Process piping – تجهیز لوله کشی فرایندی در کارخانه | آهن نرخ

پایپینگ در صنایع فرایندی شامل تجهیز لوله کشی فرایندی در کارخانه دارویی – غذایی – صنایع نفت – پتروشیمی – نیروگاه‌ها – تصفیه آب و مانند آن‌‌ها می‌شود. لوله کشی فرایندی مجموعه‌ای از لوله‌ها و اتصالات لوله و تجهیزات هستند که در تبدیل سیالات اولیه به محصول نهایی طی فرایندها شرکت می‌کنند. لوله کشی فرایندی Process piping  برای حمل و انتقال مایعات، گازها، دوغاب یا ذرات ریز در داخل سیستم تولید، در حین عملیات فرایند استفاده می‌شوند. پایپینگ در صنایع فرایندی همچنین حمل محصول نهایی به خارج از فضای تولید و انتقال سیالات به مخازن یا خطوط لوله انتقال را فراهم می‌کند.

در این بخش از دانستنی‌های آهن نرخ با تفاوت‌های اساسی لوله کشی تاسیسات عمومی ساختمانی و لوله کشی فرایندی آشنا می‌شویم. ما در مجموعه آهن نرخ با افتخار برای تأمین تجهیزات لوله کشی فرایندی و پایپینگ همچنین لوله کشی تاسیسات ساختمانی همراه شما هستیم. با آگاهی و دانش فنی؛ از هزینه‌ها می‌کاهید و بر کیفیت و بهره‌وری می‌افزایید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • لوله کشی فرایندی و پایپینگ PIPING در مقابل لوله کشی ساختمانی و خانگی یا پلمبینگ PLUMBING
  • پایپینگ چیست؟
  • پلمبینگ یا لوله کشی ساختمانی چیست؟
  • کاربرد پایپینگ و لوله‌کشی فرایندی چیست؟
  • عمده‌ترین تفاوت‌‌های پلمبینگ plumbing  و پایپینگ piping

لوله کشی فرایندی یا پایپینگ PIPING در مقابل لوله کشی ساختمانی و خانگی یا پلمبینگ PLUMBING

پایپینگ چیست؟

لوله‌ کشی فرایندی یا پایپینگ Piping تولید و حمل سیالات تخصصی به‌صورت مایعات، گازها، خمیرها، مخلوط مایعات و ذرات جامد معلق را امکان‌پذیر می‌کند. سیستم پایپینگ با سیالاتی در تماس است که از نظر بهداشتی و شرایط نگهداری حائز اهمیت ویژه هستند؛ مانند صنایع لبنی، صنایع غذایی یا صنایع دارویی. همچنین پایپینگ ممکن است در تماس با سیالات خطرناک با واکنش شیمیایی بالا و نفوذ خوردگی باشد؛ مانند صنایع شیمیایی، پتروشیمی، نفت و گاز.

کارخانه‌ها و سایر تاسیسات صنعتی اغلب نیاز به انتقال مواد سیال از یک مکان به مکان دیگر دارند. این فرایند مستلزم سیستم پیچیده‌ای از لوله‌ها به‌صورت لوله‌کشی فرایندی و شیرآلات صنعتی برای حمل ایمن مواد به جایی است که باید بروند. به‌این‌ترتیب پایپینگ Piping ایمن‌ترین و مؤثرترین راه برای جابه‌جایی سیالات و گازها در تاسیسات صنعتی یا کارخانه‌های تولیدی است.

پلمبینگ یا لوله کشی ساختمانی چیست؟

لوله کشی تاسیسات ساختمانی و خانگی Plumbing برای حمل و جابه‌جایی مواد عملیاتی ساختمان، مانند آب و گاز شهری که نسبتاً بی‌اثر و ایمن هستند، استفاده می‌شود. پلمبینگ یا لوله کشی ساختمانی اگرچه شبیه پایپینگ به نظر می‌رسد، اما به لحاظ متریال و ساختار لوله ها و تنوع اتصالات لوله تفاوت‌های زیادی دارد. لوله‌ کشی فرایندی به طور خاص برای محصولاتی که حمل می‌کند طراحی می‌شود. مرکز تجهیزات لوله کشی آهن نرخ به‌عنوان تأمین‌کننده تجهیزات پایپینگ و لوله‌کشی فرایندی انواع محصولات فولادی را مطابق نیاز شما ارائه می‌کند.

کاربرد پایپینگ و لوله‌کشی فرایندی چیست؟

 در کارخانه‌های صنعتی و تولیدی عملیات فراوری بر مواد اولیه انجام می‌شود؛ بنابراین طی فرایند به اختلاط یا جداسازی سیالات جاری در سیستم لوله‌کشی نیاز دارید.

برخی از متداول‌ترین کاربرد پایپینگ و لوله‌کشی فرایندی در صنایع عبارت‌اند از:

  • کارخانه‌های مواد غذایی و صنایع آشامیدنی

فولاد ضد‌زنگ با گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ متداول‌ترین و ایمن‌ترین آلیاژ فولاد ضد‌زنگ هستند که در صنایع غذایی و آشامیدنی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این متریال پایپینگ به فولاد ضدزنگ فود گرید 304 و 316 نیز مشهور هستند.

  • تولید و فراوری غذای حیوانات خانگی

سیستم لوله کشی فرایندی در این تولیدات نیز از کدها و استانداردهای پایپینگ مواد غذایی پیروی می‌کند.

  • پایپینگ صنایع دارویی

به طور عمده چهار نوع فولاد ضدزنگ تحت استانداردهای پایپینگ ASME بیش‌تر در ساخت تجهیزات دارویی استفاده می‌شود. استانداردهای پایپینگ ASME 304 و 304L همچنین ASME 316 و 316L در صنایع دارویی کاربرد دارند.

  • فراوری مواد شیمیایی

فولاد کربنی رایج ترین نوع فولاد مورداستفاده در صنعت است.  کارخانه‌های فرایندی، پالایشگاه‌های عمومی و صنایع شیمیایی از لوله و اتصالات لوله فولادی کربنی استفاده می‌کنند. فولاد کربنی در تولید محلول‌های خنثی یا آبی نیز استفاده می‌شود.

  • صنایع بهداشتی

استانداردهای پایپینگ ASTM A234 شامل فولاد آلیاژی مورداستفاده در صنایعی است که به دمای متوسط و بالا در فرایند تولید نیاز دارند. به‌طورکلی این صنایع از استانداردهای پایپینگ مواد شیمیایی پیروی می‌کنند. خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی در ارتباط با مرجع استانداردهای پایپینگ در لوله و اتصالات لوله – ASME و API و ASTM در اختیار شما می‌گذارد.

عمده‌ترین تفاوت‌‌های پلمبینگ plumbing و پایپینگ piping

برای  پایپینگ در صنایع فرایندی Process piping و تجهیز لوله کشی فرایندی در کارخانه؛ تاسیسات صنعتی و ساختمانی در عین تفاوت، به یک اندازه حائز اهمیت هستند.

تفاوت‌های عمده سیستم لوله کشی ساختمانی پلمبینگ با سیستم لوله کشی فرایندی پایپینگ شامل موارد زیر است:

  • طراحی مهندسی لوله کشی
  • هدف سیستم لوله کشی
  • تجهیزات لوله کشی
  • کدها و استانداردها
  • نحوه اجرا
  • تعمیر و نگهداری

طراحی مهندسی لوله کشی: سیستم لوله کشی ساختمانی بر اساس نوع مصرف و هماهنگ با الزامات ساختمان طراحی می‌شود. در مقابل پایپینگ بر اساس الزامات تولید توسط مهندسی پایپینگ طراحی، و الزامات ساختمانی با آن هماهنگ می‌شود. سوالات متداول در پایپینگ Piping اطلاعات مفیدی در اختیار شما می‌گذارد، آن را بخوانید.

بیشتر بخوانید: بهترین متریال سیستم لوله کشی گاز و نحوه اجرا

هدف سیستم لوله کشی: لوله کشی تاسیسات ساختمانی وظیفه دارد سیالات مصرفی؛ مانند آب و گاز را وارد ساختمان و توزیع کند. سپس فاضلاب و ضایعات را از قسمت‌های مختلف جمع‌آوری و از ساختمان خارج کند. این در حالی است که پایپینگ نه‌تنها وظیفه ورود و خروج سیالات از سیستم را برعهده دارد، بلکه مستقیماً در پروسه فراوری اثرگذار است. دانستنی‌های هدف لوله‌کشی زیر زمینی در پایپینگ اطلاعات تکمیلی خوبی به شما ارائه می‌دهد.

تجهیزات لوله کشی : تجهیزات لوله کشی در پایپینگ از تنوع بیش‌تری برخوردار هستند و عملکردی تخصصی دارند. پمپ‌ها، انواع مبدل‌های حرارتی و مخازن همراه انواع فلنج‌ و شیرآلات صنعتی بخش‌های جدایی‌ناپذیر و ویژه در پایپینگ هستند. طراحی پایپینگ پمپ pump piping شما را با نیازهای مربوط به سیستم لوله کشی ورودی و خروجی پمپ‌ها آشنا می‌کند.

کدها و استانداردها : قوانین و مقررات ساختمانی برای انتقال ایمن آب و محافظت از تاسیسات در معرض فاضلاب برای خوردگی لوله کشی ساختمانی است. کدها و استانداردهای پایپینگ شامل جزئیات بیش‌تری به لحاظ متریال، ساختار، سایز و رتبه‌بندی اتصالات لوله برای دما و فشار هستند. لوله کشی فرایندی باید الزامات کدها و استانداردهای عملیات خاصی را که برای آن طراحی شده است برآورده کند. استانداردهای پایپینگ شامل مقاومت در برابر خوردگی، حرارت و فشار بر اساس محصول در حال حمل است. به همین دلیل، سیستم‌های لوله‌کشی فرایندی طیف وسیعی از متریال پایپینگ را شامل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تفاوت لوله های مانیسمان و درزدار فولادی

با استفاده از انواع متریال پایپینگ + جدول متریال لوله‌کشی در صنایع می‌توانید هماهنگ با نیاز خود کارآمدترین متریال را انتخاب کنید. سیستم‌های لوله کشی فرایندی و پایپینگ بخش قابل‌توجهی از کل هزینه کارخانه را به خود اختصاص می‌دهند. پیروی از رایج ترین کدها و استانداردهای پایپینگ Piping standards در کیفیت و افزایش بهره‌وری و نهایتاً کاهش هزینه‌ها مؤثر است.

نحوه اجرا: اجرای لوله کشی تاسیسات ساختمانی بیش‌تر بر بستر سازه‌های داخلی بنا اجرا می‌شود. این در حالی است که تاسیسات لوله کشی فرایندی و پایپینگ به‌صورت مستقل و بر اساس طراحی مهندسی پایپینگ اجرا می‌شود. بنابراین، استفاده از سازه‌های نگهدارنده لوله یا پایپ رک Pipe Rack در پایپینگ بخشی مهم و اساسی در نحوه اجرا محسوب می‌شوند.

تعمیر و نگهداری: بازرسی پایپینگ و تعمیر و نگهداری لوله کشی فرایندی بخشی استراتژیک در هر کارخانه صنعتی و تولیدی است. به این دلیل توجه به نکات کاربردی در پایپینگ Piping و بررسی خوردگی  نقش مهمی در تعمیر و نگهداری و طول عمر لوله کشی فرایندی دارند. به‌کارگیری صحیح روش‌های جرم‌گیری لوله و رسوب‌زدایی لوله‌کشی در تاسیسات و پایپینگ باعث کاهش هزینه‌ تعمیر و نگهداری سیستم می‌شود. برای خرید لوله و تجهیزات لوله کشی فرایندی موردنیاز در صنایع گوناگون، با ما در مرکز فروش محصولات فولادی آهن نرخ تماس بگیرید. کارشناسان فروش آهن نرخ برای تجهیز لوله کشی فرایندی در کارخانه و ارائه تجهیزات لوله‌کشی ساختمانی هماهنگ با آنچه نیاز دارید در خدمت شما هستند. با شماره‌های دفتر فروش تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید