You are currently viewing اتصالات دنده ‌ای گالوانیزه کاربردی و مقرون‌به‌صرفه
اتصالات دنده ‌ای گالوانیزه کاربردی و مقرون‌به‌صرفه

اتصالات دنده ‌ای گالوانیزه کاربردی و مقرون‌به‌صرفه هستند و در سیستم لوله‌کشی و خطوط لوله گالوانیزه  و همچنین سازه‌های لوله گالوانیزه زیاد استفاده می‌شوند. لوله و اتصالات گالوانیزه از آهن یا  آلیاژ فولاد کربنی ساخته شده‌اند که با فلز روی Zn روکش می‌شوند. لوله گالوانیزه و اتصالات دنده ‌ای گالوانیزه به دلیل وجود لایه پوششی روی Zn می‌توانند تا ۴۰ سال در برابر خوردگی دوام بیاورند.

همراه با دانستنی‌های آهن نرخ در مورد اتصالات دنده‌ ای گالوانیزه بیشتر بدانید.

در این مقاله می‌خوانیم:

اتصالات لوله گالوانیزه چیست؟

انواع اتصالات آهنی و همچنین لوله‌های آهنی و فولادی که با پوششی از فلز روی Zn محافظت شده‌اند، به‌عنوان اتصالات لوله گالوانیزه شناخته می‌شوند. فرایند گالوانیزه از آهن و فولاد در برابر خوردگی ناشی از قرارگرفتن در معرض زنگ‌زدگی، و عوامل دیگر جلوگیری می‌کند. متداول‌ترین روش گالوانیزه کردن، استفاده از گالوانیزه گرم است که به‌این‌ترتیب قطعات فولادی در حمام روی Zn مذاب غوطه‌ور می‌شوند.

فرایند گالوانیزه چیست؟

فرایند گالوانیزه کردن؛ روش بالابردن طول عمر آهن و فولاد در برابر اکسیداسیون و خوردگی، با قیمت مناسب است که برای اولین‌بار در سال ۱۷۴۲ آغاز شد. گالوانیزه به‌وسیله ایجاد ترکیب متالوژیکی بین آهن ‌و کربن موجود در فولاد و روی Zn  ساخته می‌شود. لوله و اتصالات دنده ‌ای گالوانیزه کاربردی و مقرون‌به‌صرفه هستند چرا که نسبت به لوله و اتصالات فولادی ضدزنگ آلیاژی، هزینه تولید کم‌تری دارند.

مراحل گالوانیزه کردن لوله و تولید پوشش محافظ بر روی اتصالات دنده ای گالوانیزه عبارت‌اند از:

  1. شستشوی قلیایی فولاد: در ابتدا سطوح آهن یا فولاد جرم‌گیری و چربی‌زدایی می‌شود.
  2. شستشوی ساده با آب: مواد باقیمانده بر سطوح خارجی و داخلی لوله و اتصالات فولادی با آب شسته می‌شود.
  3. شستشوی اسیدی: برای ایجاد فضای خنثی در سطوح فلز از اسیدهای ضعیف استفاده می‌شود.
  4. شستشوی مجدد با آب: سطوح خنثی از نظر شیمیایی، عاری از هرگونه مواد اضافی می‌شوند.
  5. غوطه‌وری در حمام روی: از آخرین شستشو و عملیات خشک‌شدن؛ اتصالات لوله در حمام روی Zn مذاب با دمای بالای ۴۶۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند.
  6. سپس در آخرین مرحله؛ خنک‌سازی و بازرسی انجام می‌شود و به‌این‌ترتیب محافظت از آهن و فولاد با فرایند گالوانیزه اتفاق می‌افتد.

اتصالات دنده ای گالوانیزه

 با استفاده از اتصالات دنده ای گالوانیزه و انواع لوله‌های مانیسمان با پوشش محافظ گالوانیزه، لوله‌کشی شما به‌خوبی تأثیرات محیطی را تحمل می‌کند. لوله‌های فولادی گالوانیزه علاوه بر خطوط لوله آبرسانی؛ برای بسیاری از سازه‌های فضای باز مانند نرده‌ها و پایه‌های نرده نیز استفاده می‌شوند. لوله‌های گالوانیزه و فولادی، همچنین اتصالات دنده ای گالوانیزه برای مصرف خطوط لوله بیشتر در زیر زمین استفاده می‌شوند. لوله و اتصالات گالوانیزه به طور گسترده در صنایع نفت و گاز، آب و فاضلاب و با انواع کاربرد در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند.
اتصالات دنده ای گالوانیزه به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و عایق رطوبتی، در موقعیت‌های سخت و مرطوب استفاده گسترده‌ای دارد. علاوه بر این استفاده از این اتصالات لوله باعث کاهش هزینه‌های تعمیر و تعویض می‌شود. بهترین اتصالات دنده ای گالوانیزه تحت استانداردهای جهانی برای لوله‌های مانیسمان و لوله‌های درزدار در سیستم‌های لوله‌کشی کاربرد دارند.

مزایای اتصالات دنده ای گالوانیزه

 با استفاده از لوله و اتصالات دنده ای گالوانیزه می‌توانید هزینه‌های نگهداری و یا تعویض لوله‌های خورده‌شده و فرسوده را کاهش دهید. با لوله و اتصالات دنده ای گالوانیزه، لوله‌کشی شما بیشتر از لوله‌های آهنی و فولادی غیر گالوانیزه دوام می‌آورند؛ این یعنی در هزینه صرفه‌جویی می‌شود. وقتی صحبت از معرفی انواع اتصالات لوله (آهنی، فولادی) می‌شود؛ اتصالات دنده ای گالوانیزه در موقعیت‌های مختلف قوی و مطلوب ظاهر می‌شوند.

شما می‌توانید پیچش روان رزوه را  در لوله و اتصالات دنده ای گالوانیزه تجربه کنید؛ زیرا دندانه‌های رزوه‌ پس از آبکاری باتوجه‌به ضخامت لایه روی Zn رزوه می‌شوند.

محصولات گالوانیزه را می‌توانید از طریق انواع فلنج با پیچ‌ومهره و همچنین از طریق جوشکاری به یکدیگر متصل کنید. لازم به ذکر است نقاط مورد جوشکاری در اتصالات لوله گالوانیزه نیاز به بازسازی دارند؛ زیرا این عملیات باعث آسیب موضعی به پوشش آبکاری می‌شود. برجسته‌ترین مزیت لوله و اتصالات گالوانیزه عمر طولانی آن‌ها است که شهرت ویژه محصولات گالوانیزه محسوب می‌شود. از دیگر شاخصه‌های لوله و اتصالات دنده ای گالوانیزه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  بازرسی آسان: هماهنگی رزوه‌های انتهای لوله امکان اتصال روان و ساده، همچنین باز کردن و بازبینی در صورت لزوم را به‌سادگی  فراهم می‌کنند.
  • ضخامت مناسب لایه گالوانیزه: در لوله و اتصالات دنده ای گالوانیزه، ضخامت‌های متفاوتی از پوشش گالوانیزه برای کاربری‌های مختلف تعریف شده است.
  • کیفیت مطلوب: سطوح داخلی و بیرونی لوله و اتصالات گالوانیزه  صاف و یک‌دست باکیفیت بالا؛ ضدخوردگی و ضدزنگ هستند.
  • مونتاژ سریع: سرعت و سهولت در انجام عملیات لوله‌کشی و اتصال به لوله مانیسمان (بدون درز) و لوله درزدار فولادی از مشخصه‌های اتصالات دنده ای گالوانیزه است.

به‌این‌ترتیب اتصالات دنده ‌ای گالوانیزه کاربردی و مقرون‌به‌صرفه هستند و در مقایسه با اتصالات گالوانیزه جوشی، کاربری ساده‌تر و باکیفیت‌تری دارند.

مقایسه اتصالات دنده ای گالوانیزه با اتصالات گالوانیزه جوشی

توجه به این نکته ضروری است که امکان آسیب‌دیدگی پوشش گالوانیزه هنگام جوشکاری بالا است. بنابراین، هنگام استفاده از لوله و اتصالات گالوانیزه جوشی نیاز به رعایت نکات ویژه برای حفظ پوشش روی، در محل جوشکاری دارید. عملیات جوشکاری بر روی فولاد گالوانیزه می‌تواند دشوار باشد چرا که پوشش روی Zn باعث سختی نفوذ جوش به فلز می‌شود. همچنین می‌تواند موجب پراکنده کردن و پاشیدن جوش به اطراف شود.
بنابراین، هنگام جوشکاری فولاد گالوانیزه رعایت چند نکته ضروری است:

  • اول، نوع سیم جوش مورداستفاده اهمیت ویژه دارد؛. بنابراین از سیمی که به طور خاص برای این منظور طراحی شده استفاده کنید. این نوع سیم جوش معمولاً سیم جوش فولادی گالوانیزه یا GMW نامیده می‌شود و محتوای روی Zn آن بیشتر است. این ویژگی به جلوگیری از فرسایش پوشش روی Zn در طول فرایند جوشکاری کمک می‌کند.
  • دوم؛ از تکنیک‌های جوشکاری مناسب مانند جوشکاری قوس فلزی گازی (GMAW)، یا جوشکاری با هسته شار (FCAW) استفاده کنید.
  • سوم؛ موارد ایمنی و احتیاطی را برای محافظت از خود در برابر دود و پاشش جوش حتماً رعایت کنید.

یکی از متداول‌ترین مشکلات هنگام جوشکاری اتصالات گالوانیزه جوشی؛  پاشش جوش است و زمانی اتفاق می‌افتد که قطرات کوچک فلز مذاب بر سطح ایجاد می‌شود. پاشش جوش، تمیزکردن ناحیه جوش را دشوارتر کند و همچنین باعث فرسایش پوشش روی Zn می‌شود. برای پیشگیری از پاشش جوش، استفاده از روش جوشکاری به نام جوشکاری پالس را پیشنهاد می‌کنیم. در جوشکاری پالس به‌جای استفاده از جریان پیوسته، از کوتاه جرقه‌های جریان جوشکاری استفاده می‌شود که به کاهش میزان پاشش جوش کمک می‌کند.

ساختار رزوه در اتصالات دنده ای گالوانیزه

برای تطبیق با ضخامت روی Zn، ساختار رزوه در اتصالات دنده ای گالوانیزه از شرایط خاصی برخوردار است. در اتصالات دنده ‌ای گالوانیزه کاربردی و مقرون‌به‌صرفه؛ فاصله اضافی روی رزوه‌های ماده ایجاد می‌شود تا هنگام گالوانیزه کردن، رزوه‌‌ها با عملکرد مطلوب باقی بمانند. اصول کلی در مورد انواع اتصالات دنده ای گالوانیزه شامل پیچ‌ها و مهره‌ها، روپیچ‌توپیچ و واشرها نیز می‌شود. تمام اتصالات لوله فولادی رزوه دار تا قطر ۸ میلی‌متر به‌راحتی قابلیت گالوانیزه شدن را دارند. همچنین طیف گسترده‌ای از قطعات و اتصالات رزوه‌ای را می‌توانید با استفاده از تجهیزات ویژه پردازش کنید. توجه به این نکته ضروری است که برای اتصالات دنده ای گالوانیزه ایزومتریک؛ به چهار برابر ضخامت پوشش گالوانیزه در محل رزوه داخلی یا خارجی نیاز هست.

بهترین روش استفاده از اتصالات گالوانیزه

بهترین روش استفاده از اتصالات دنده ای گالوانیزه این است که قطعات دارای رزوه بیرونی پس از ضخامت بالا در آبکاری، رزوه شوند. در مورد کاربرد مهره‌ها بهتر است آن‌ها به‌صورت خالی گالوانیزه شوند و سپس تا ضخامت ۴/. میلی‌متر رزوه‌ها انجام و سپس کمی روغن‌کاری شوند. هنگام مونتاژ، دنده‌های مهره با تماس با پوشش روی پیچ محافظت می‌شود و حتی پس از سال‌ها خدمت، می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی باز کنید.

 پوشش یکنواخت:

درحالی‌که طی فرایند گالوانیزاسیون  تمایل گالوانیزه گرم به ضخیم‌تر شدن در عمق فرورفتگی‌‌ها است، با تجهیزات مدرن می‌توان پوشش تقریباً یکنواختی به دست آورد. امروزه با روش‌های پیشرفته و  تکنولوژی، فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های اتصالات دنده ای گالوانیزه از پوششی یکنواخت در تمام سطوح داخلی و خارجی برخوردار هستند.

 متریال و رنگ:

اتصالات دنده ای گالوانیزه معمولاً ظاهر خاکستری روشن دارند، اما به نسبت درجات خاصی از آبکاری برای قطعات سخت‌تر، بعضی خاکستری مات هستند. هنگام فرایند گالوانیزه؛ قطعاتی که از فولاد با کربن بالاتر ساخته شده‌اند، نسبت به روی Zn مذاب واکنش بیشتری نشان می‌دهند و ظاهر تیره‌تری دارند. اتصالات دنده ای گالوانیزه با ظاهری به رنگ خاکستری تیره و مات، جنس سخت‌تری دارند. اتصالات دنده ای گالوانیزه تیره‌تر به دلیل ترکیبات فولاد، دارای مقاومت سایشی بالاتری هستند. این اتصالات که تحت همچنین فرایند گالوانیزه گرم در دمای حدود ۵۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار گرفته‌اند هنگام خنک‌شدن؛ خاکستری تیره مات می‌شوند.

نحوه انبارش و نگهداری اتصالات دنده ای گالوانیزه:

اتصالات دنده ای گالوانیزه باید تحت شرایط خشک و دارای تهویه مناسب نگهداری شوند تا از ایجاد لکه‌های ذخیره‌سازی رطوبت در خراشیدگی‌ها جلوگیری شود. نحوه صحیح نگهداری لوله و اتصالات دنده ای گالوانیزه قبل از مصرف، در طول عمر مفید آن‌ها هنگام استفاده بسیار تأثیرگذار است.

برای بهره‌مندی از انواع لوله و اتصالات دنده ‌ای گالوانیزه کاربردی و مقرون‌به‌صرفه می‌توانید به صفحه فروش تجهیزات لوله‌کشی آهن نرخ مراجعه نمایید. فروشگاه تجهیزات لوله‌کشی آهن نرخ با مناسب‌ترین قیمت اتصالات گالوانیزه همراه شما است.

دیدگاهتان را بنویسید