You are currently viewing اتصالات لوله فولادی و ۴ روش رایج اتصال لوله در پایپینگ | آهن نرخ
اتصالات لوله فولادی و ۴ روش رایج اتصال لوله در پایپینگ | آهن نرخ

اتصالات لوله فولادی Steel Pipe Fittings را برای گسترش طول لوله یا ایجاد زاویه در یک سیستم لوله کشی و پایپینگ استفاده می‌کنیم. اتصالات لوله فولادی و ۴ روش رایج اتصال لوله در پایپینگ برای تنظیم و مدیریت جریان سیال در لوله کشی تاسیسات و لوله کشی فرایندی ضروری هستند. در مقاله معرفی انواع اتصالات لوله (آهنی، فولادی) به شرح هر ردیف از اتصالات لوله فولادی پرداخته‌ایم؛ خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

داخل این بخش از دانستنی‌های آهن نرخ به معرفی ۴ روش رایج اتصال لوله در پایپینگ می‌پردازیم و توضیح مختصری درباره پرکاربردترین اتصالات لوله فولادی می‌دهیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • انواع روش اتصال لوله در سیستم لوله کشی و پایپینگ
  • ۴ روش اتصال لوله در سیستم لوله کشی و خطوط لوله انتقال

انواع روش اتصال لوله در سیستم لوله کشی و پایپینگ

اتصالات لوله فولادی در اشکال و سبک‌های مختلفی کار گسترش سیستم لوله کشی و انشعاب لوله‌ها یا تغییر جهت مسیر حرکت سیال در پایپینگ را بر عهده دارند.

از جمله متداول‌ترین اتصالات لوله فولادی عبارت‌اند از:

  • سه‌راهی ها Tees
  • آداپتور ها Adapters
  • زانویی ها Elbows
  • کوپلینگ ها Couplings
  • اتصال رابط Union
  • اتصال کاهنده Reducer
  • فلنج ها Flanges

هر کدام از این اتصالات لوله می‌توانند با روش‌های مختلفی کار خود را انجام دهند که انتخاب این روش مناسب، بستگی به عوامل مختلفی دارد. رایج ترین کدها و استانداردهای پایپینگ Piping standards محدوده عملیاتی لوله ها و اتصالات لوله در سیستم لوله کشی مختلف را مشخص می‌کنند. انواع روش اتصال لوله در سیستم لوله کشی و پایپینگ به عوامل زیر بستگی دارد:

ساختار لوله: توجه به تفاوت ساختاری لوله مانیسمان (بدون درز) و لوله درزدار فولادی در صنایع برای انتخاب اتصالات لوله فولادی حائز اهمیت است. همچنین توجه به مرجع استانداردهای پایپینگ در لوله و اتصالات لوله – ASME و API و ASTM برای سیستم لوله کشی صنعتی ضروری است.

کاربرد اتصال لوله: توجه به اتصال در خط لوله یا اتصال در سیستم لوله کشی بر اساس تفاوت خطوط لوله و سیستم لوله‌کشی صنعتی ضروری است.

مکان اتصال لوله: اجرای خط لوله زیر زمینی با لوله کشی روی سطح، سیستم لوله کشی فضای باز با پایپینگ در فضای کارخانه‌های فرایندی تفاوت دارد. انواع فلنج فلزی در اتصالات لوله‌کشی برای کاربردهای مختلف بر اساس مکان اجرا استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: لوله گالوانیزه در صنعت

نوع فرایند در لوله کشی فرایندی و پایپینگ به لحاظ فشار و دما: فشار و دمای سیال و بار فشار خارجی بر سیستم لوله کشی

لوله کشی فرایندی Process Piping و نقش پایپینگ در صنایع شما را بیشتر در جریان الزامات این بخش قرار می‌دهد.

شرایط بازرسی و تعمیرونگهداری: برنامه‌های منظم بازرسی و شرایط تعمیرونگهداری مانند تنفس حیاتی برای هر سیستم لوله کشی و پایپینگ عمل می‌کنند.

بنابراین، توجه به شرایط دسترسی و مراقبت از اتصال لوله‌ها از طریق اتصالات لوله فولادی به این ۴ روش رایج اتصال لوله در پایپینگ بستگی دارد. همچنین پایپینگ و تجهیزات لوله‌کشی مؤثر برای هر کاربرد بر تعیین روش اتصال لوله و سایر تجهیزات پایپینگ مؤثر است. استانداردهای پایپینگ در تجهیزات MSS-SP – جوشکاری AWS  – خوردگی NACE دستورالعمل‌های لازم برای این محدوده‌ها را تعیین می‌کنند.

نوع سیال و متریال پایپینگ و لوله‌ها:  متریال لوله کشی بر اساس نوع و متریال سیال انتخاب می‌شود تا در برابر خوردگی و فرسایش ایمن باشد. به‌این‌ترتیب روش اجرای اتصالات لوله فولادی باتوجه‌به متریال پایپینگ و محدودهٔ عملکرد مواد لوله کشی انتخاب می‌شود. نکات کاربردی در پایپینگ Piping و بررسی خوردگی بر دقت انتخاب روش اتصال لوله با اتصالات لوله فولادی و سایر تجهیزات تأکید می‌کنند. مقاله متریال پایپینگ + جدول متریال لوله‌کشی در صنایع اطلاعات جامعی درباره مواد لوله کشی در اختیار شما می‌گذارد.

 ۴ روش اتصال لوله در سیستم لوله کشی و خطوط لوله انتقال

رایج‌ترین انواع اتصال لوله سیستم لوله کشی و پایپینگ و همچنین خطوط لوله انتقال یکی از ۴ روش اتصال زیر است:

  1. اتصالات جوشی لب به لب  Butt Weld Fitting
  2. اتصالات رزوه ای یا اتصالات دنده ای Treaded Fitting
  3. اتصالات جوش ساکت یا اتصالات ساکت ولد Socket Weld Fitting
  4. اتصالات فلنج یا اتصالات فلنج دار Flanged Fitting

 ۲ دسته از اتصالات لوله فولادی که در مهندسی پایپینگ محبوبیت بیش‌تری برای لوله‌کشی فرایندی دارند شامل اتصالات جوشی لب به لب و اتصالات فلنج دار هستند.

  • اتصالات جوشی لب به لب Butt Weld Fitting

اتصال لوله جوش داده شده در خطوط لوله انتقال دارای استحکام بالا، قدرتمند و بدون نیاز به لوازم جانبی هستند. به‌این‌ترتیب اتصالات جوشی لب به لب برای گسترش خط لوله مقرون‌به‌صرفه، با هزینه کم و استفاده راحت است. اتصالات لوله فولادی از نوع اتصال جوشی برای خطوط لوله فولادی که سیالات مختلف را در جریان یک فرایند حمل می‌کنند مناسب است. اتصال جوش در جایی استفاده می‌شود که نیاز به جابه‌جایی یا تعویض لوله در طولانی‌مدت ندارد. هنگام اتصال جوش فاصله بین دو جوش موازی نباید کم باشد و قطر خارجی لوله نباید کمتر از ۲۰۰ میلی‌متر باشد. 

برای جلوگیری از جوش‌های متقاطع، جوش‌های طولی دو لوله مجاور بیش از ۲۰۰ میلی‌متر باید در هنگام جوشکاری لوله ها توسط نورد ورق فولادی به هم متصل شوند. همچنین جوش لب به لب خط لوله باید بیش از ۱۰۰ میلی‌متر از تکیه‌گاه فاصله داشته باشد. مقاله رازهای جوشکاری فولاد گالوانیزه در پایپینگ حاوی اطلاعات مفیدی برای شما است.

بیشتر بخوانید: لوله آلیاژی – خواص و موارد استفاده
  • اتصالات فلنج یا اتصالات فلنج دار Flanged Fitting

یکی از روش‌های اتصال لوله برای خطوط لوله و لوله کشی فرایندی اتصال فلنج است که اتصالات لوله فولادی قابل‌جابه‌جایی را فراهم می‌کند. اتصال فلنج انعطاف‌پذیر و راحت برای جداسازی و مونتاژ است و امکان بازرسی منظم، تمیزکردن یا تعمیر و  تعویض لوله و تجهیزات لوله‌کشی را می‌دهد. کلاس فلنج در پایپینگ Flange class in piping با مشخصات مختلف فشار و دما در سیستم لوله کشی صنعتی و لوله کشی تاسیسات هماهنگ می‌شود.

  • اتصالات رزوه ای یا اتصالات دنده ای Treaded Fitting

اتصالات دنده ‌ای گالوانیزه کاربردی و مقرون‌به‌صرفه هستند. اتصالات رزوه ای عمدتاً در سیستم لوله کشی صنعتی و پایپینگ یا لوله‌کشی  تاسیسات استفاده می‌شود. این اتصالات لوله فولادی دنده ای برای لوله کشی آب و سیستم گرمایش خانگی مناسب هستند، چرا که امکان تعویض و تعمیرات را به‌خوبی فراهم می‌کنند. اتصالات لوله فولادی دنده‌ای در اتصال خط لوله به انواع  پمپ در پایپینگ – پمپ سانتریفیوژ  Centrifugal pump و پمپ جابجایی مثبت در پایپینگ Positive displacement pump نقش مهمی ایفا می‌کنند.

اتصالات دنده ای یا اتصالات رزوه دار با ویژگی‌های انواع شیرهای فشارشکن و شیر اطمینان هماهنگ می‌شوند. ساپورت لوله pipe support در پایپینگ – انواع ساپورت لوله و کاربردها در لوله کشی صنعتی از لوازم جانبی موردنیاز در روش اتصال دنده ای هستند. در روش اتصال دنده ای به لوازم جانبی مختلفی مانند قطعات  اتصالات لوله فولادی سه‌راهی و زانویی نیاز است. اتصال رزوه ای به‌راحتی جداسازی و مونتاژ می‌شود، به همین دلیل به لوازم جانبی مختلفی مانند سه‌راهی و زانویی از اتصالات لوله فولادی نیاز دارد.

اما همچنین ساختار اتصالات دنده ای مستعد نشتی نیز هست.

بیشتر بخوانید: انواع شیر کنترلی در پایپینگ
  • اتصالات جوش ساکت یا اتصالات ساکت ولد Socket Weld Fitting

با معرفی اتصالات جوش ساکت فلزی بخش عمده‌ای از مشکلات لغزش و‌ طراز در خطوط لوله مستقیم حل می‌شود. اتصال ساکت عمدتاً برای اتصال لوله‌های فولاد کربنی و لوله‌های فولادی ضدزنگ یا لوله چدنی، سرامیکی، بتنی و لوله‌های پلاستیکی مناسب است. برای خطوط لوله انتقال با الزامات اتصال به زمین الکترواستاتیک باید مقاومت بین هر اتصال و فشار بار زمین بر سیستم خط لوله اندازه‌گیری شود.  اتصالات جوش ساکت یا اتصالات ساکت ولد امکان تنظیم فشار بار بر روی اتصالات لوله فولادی را در خطوط لوله پرفشار فراهم می‌کنند. به‌این‌ترتیب یک سیستم لوله کشی و پایپینگ بادوام و کارآمد نیاز به لوازم و تجهیزات باکیفیت و هماهنگ با هدف لوله کشی دارد.

 برای خرید انواع لوله فولادی و اتصالات لوله فولادی می‌توانید به فروشگاه تجهیزات لوله کشی آهن نرخ مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید برای خرید تجهیزات پایپینگ و محصولات فولادی هماهنگ با نیازتان با مشاورین ما در دفتر مرکزی آهن نرخ تماس بگیرید.

با شماره‌های ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید