You are currently viewing روش های جرم گیری لوله و رسوب‌زدایی لوله‌کشی در تاسیسات و پایپینگ | آهن نرخ
روش های جرم گیری لوله و رسوب‌زدایی لوله‌کشی در تاسیسات و پایپینگ | آهن نرخ

تعمیر و نگهداری لوله و تجهیزات لوله‌کشی وابسته به روش های جرم گیری لوله و رسوب‌زدایی لوله‌کشی در تاسیسات و پایپینگ است. در طول زمان طی عملیات مختلف در کارخانه‌های فرایندی؛ به‌وجودآمدن رسوبات و فرسودگی سیستم لوله‌کشی صنعتی  بسیار طبیعی است. تعمیر و نگهداری پایپینگ اساس ادامه حیات صنایع و کارخانه‌ها است و کاربردهای متنوع آن به متریال لوله و انواع اتصالات لوله بستگی دارد.

در این فرصت؛ همراه دانستنی‌های آهن نرخ با برخی از راهکارهای مکانیکی و روش های جرم گیری لوله و رسوب‌زدایی لوله‌کشی در تاسیسات و پایپینگ آشنا می‌شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

 روش های تمیزکردن مکانیکی پایپینگ

برای جرم گیری لوله در سطوح خارجی و داخلی؛ روش‌های مکانیکی بازدهی خوبی دارند و می‌توانید به‌صورت جداگانه و یا تلفیقی از آن‌ها استفاده نمایید. در اینجا به شرحی مختصر از روش های مکانیکی مختلف مورداستفاده در تمیزکردن لوله‌ها و قطعات پرداخته‌ایم:

 روش تمیزکردن لوله‌ها با پارچه:

 هنگام استفاده از منسوجات و پارچه‌ها برای جرم گیری لوله در دهانه‌ها و یا انواع شیرآلات صنعتی حتماً باید به جنس پارچه‌ توجه داشته باشید. منسوجاتی که از خود پرز به‌جا می‌گذارند، موقعیت جذب رسوب و غبار را بیش‌تر فراهم می‌کنند؛ از پارچه‌های بدون پرز برای جرم گیری پایپینگ استفاده کنید.همچنین پارچه‌هایی که بیش از اندازه زبر هستند به پوشش لوله آسیب می‌رسانند؛ ایجاد خش در سطوح لوله روند خوردگی را در آینده سرعت می‌بخشد.

بنابراین، بافت منسوجات تمیزکننده برای لوله و تجهیزات پایپینگ را هماهنگ با متریال و پوشش لوله انتخاب کنید، نه بر اساس جرم و ضخامت رسوبات. توجه داشته باشید هنگام جرم‌گیری لوله و رسوب‌زدایی حتماً از آب یا حلال مناسب همراه با فرایند تمیزکردن لوله با دستمال استفاده کنید. حلال‌ها کمک می‌کنند در هر مرحله از جرم‌گیری به حجم باقیمانده رسوبات تسلط داشته باشید.

 روش تمیزکردن لوله‌ها با برس سیمی:

  استفاده از برس سیمی به دو صورت دستی یا برقی یک روش مؤثر برای جرم گیری لوله است اما نیاز به رعایت نکات مراقبتی دارد. لوله فولادی ضدزنگ و همچنین اتصالات لوله استنلس‌استیل به دلیل برخورداری از آلیاژ فولاد نیکل در برابر خش و خوردگی مقاوم هستند. این لوله‌ و اتصالات لوله ‌فولادی ضدزنگ متریال مناسبی برای جرم‌زدایی با برس سیمی محسوب می‌شوند. اما از استفاده برس‌های مشابه بر روی فولاد گالوانیزه و فولاد کربن خودداری کنید، چراکه به سطوح لوله آسیب وارد می‌کنند.

درعین‌حال نوعی از برس‌های برقی که هوا یا آب را از طریق برس هدایت می‌کنند، روشی را برای شستشوی سطوح داخلی لوله‌ها فراهم می‌نمایند. توجه داشته باشید حلال مورداستفاده برای شستشوی سطوح داخلی لوله‌کشی باید با سیستم لوله‌کشی صنعتی سازگار باشد. همچنین اگر از برس‌هایی استفاده می‌کنید که فشار هوا را پمپ می‌کنند، از پمپ‌کردن ذرات روغن همراه هوا خودداری نمایید. به عبارتی در صورت ورود هوای موتور به لوله، از برس‌های هوا محور که نیاز به هوای روغن‌کاری دارند استفاده نکنید.

همچنین لازم است در صورت استفاده از برس‌های تمیز‌کننده مراقب دریچه‌ها، صافی‌ها، منافذ جریان یا سایر اجزای حساس پایپینگ باشید. اتصالات جوشی در سیستم لوله‌کشی صنعتی و بخش‌های مفصلی و پیچ‌و‌خم‌های انشعاب‌ها، مناطق حساس پایپینگ محسوب می‌شوند؛ از فشار برس در این نواحی خودداری کنید.

چرخ‌های ساینده برای جرم گیری لوله:

یکی از بهترین روش های جرم گیری لوله در سطوح خارجی؛ استفاده از چرخ‌های فلزی ساینده است که همانند سنباده‌ای مناسب عمل می‌کنند. استفاده از اکسید آلومینیوم یا کاربید سیلیکون که با رزین منسجم شده‌اند راهی مؤثر و ایمن برای تمیزکردن لوله و رسوب‌زدایی محسوب می‌شود. چرخ‌های ساینده دارای عملکردهای مختلفی در تمیزکردن و صیقل‌دادن نواحی مختلف پایپینگ هستند که باعث تنوع آن‌ها می‌شود. دیسک‌های فلپ حرکت چرخشی ملایم و یکنواخت دارند؛ به دلیل کنترل فشار و اثر یکنواخت بر  لوله و تجهیزات لوله‌کشی از سلامت سیستم مراقبت می‌کنند. همچنین چرخ‌های فلپ شامل توپی مرکزی هستند که مانند تایری کوچک عمل می‌کند و برای جرم‌گیری قوس‌های منحنی و گوشه‌ها  استفاده می‌شود.

روش سندبلاست برای جرم‌‌گیری و رسوب‌زدایی پایپینگ

یکی از متداول‌ترین روش های تمیز‌کردن لوله و تجهیزات پایپینگ استفاده از دستگاه‌های سندبلاست است که ذرات ریز شن را به سمت سطوح پرتاب می‌کند. در روش سندبلاست با کمک پرتاب سریع ذرات ساینده مانند ماسه سیلیس، اکسید آلومینیوم یا کاربید سیلیکون به هر سطحی می‌توانید لایه‌های رسوب و جرم را از بین ببرید. سندبلاست معمولاً برای آماده‌کردن سطوح خارجی و داخلی لوله و اتصالات لوله قبل از پوشش‌دهی به‌وسیله رنگ یا فرایند ضدزنگ کردن انجام می‌شود. همچنین سندبلاست روش های جرم گیری لوله و رسوب‌زدایی لوله‌کشی در تاسیسات و پایپینگ را ارتقا داده و برای تعمیر و نگهداری سیستم نیز استفاده می‌شود. نازل‌ها در سایزهای متفاوت؛ مواد ساینده مانند خرده شیشه، ساچمه‌، ذرات ریز فولادی، ذرات سرامیک و سیلیسیم را به سطوح جرم و آلودگی پرتاب می‌کنند. به‌این‌ترتیب لایه‌های سخت جرم ‌و رسوب از سطوح خارجی و سطوح داخلی لوله و تجهیزات پایپینگ پاک‌سازی می‌شوند.

عملیات سندبلاست به‌وسیله دستگاه‌های پرتابل پس از اجرای پایپینگ در محل تاسیسات نیز انجام می‌شود؛ توجه به فشار نازل و مواد ساینده ضروری است. برای سندبلاست سطوح فولادی ضد‌زنگ و گالوانیزه فقط از سنگ‌ریزه بدون آهن، و از ذرات شن و ماسه برای لوله‌های فولادی کربنی استفاده کنید. در مناطقی از پایپینگ که محل عبور مایعات و سیالات باقدرت خورندگی بالا هستند؛ ترجیحاً سندبلاست انجام ندهید. برای جرم‌گیری لوله‌های پایپینگ با قطر داخلی ۲ اینچ و کمتر از آن، می‌توانید از نازل انفجاری شعاعی برای سندبلاست سطح داخلی لوله استفاده کنید.

عملیات و روش های جرم گیری لوله و رسوب‌زدایی لوله‌کشی در تاسیسات و پایپینگ معمولاً با تمیزکردن دستی سطوح داخلی در دسترس انجام می‌شود. برای جرم‌گیری و رسوب‌زدایی سطوح داخلی غیرقابل‌دسترس در پایپینگ؛ شلیک یا انفجار شن و مواد ساینده، سندبلاست همراه دمیدن هوا ترجیح داده می‌شود. سرعت پرتاب و قدرت نفوذ ذرات ساینده در دستگاه‌های سندبلاست قابل تنظیم است و کارایی و ایمنی این روش جرم گیری را قابل‌اطمینان می‌کند.

روش دمیدن هوا برای رسوب‌زدایی در پایپینگ:

 هوای فشرده فیلتر شده و بدون روغن در موارد زیر برای تمیزکردن لوله‌ها استفاده می‌شود:

  • پاک‌سازی لوله و اتصالات لوله از مواد خارجی که در حین نصب یا ساخت تولید شده‌اند.
  • خشک‌کردن سیستم‌هایی که با آب در تماس بوده‌اند و خیس شده‌اند.

هنگام دمیدن هوا باید مراقب باشید تا جریان هوا حتماً  ذرات را از داخل به خارج سیستم هدایت کند. همچنین قطعات حساس در پایپینگ مانند دریچه‌ها، سنسورها، صافی‌ها را از ورود ذرات و جریان هوا مراقبت کنید.

جرم‌گیری و پاک‌سازی با واتر بلاست

یکی از بهترین روش های جرم گیری لوله و رسوب‌زدایی لوله‌کشی در تاسیسات و پایپینگ استفاده از شلیک ذرات آب یا واتر بلاست است. تمیزکردن واتر بلاست یا هیدرولیز شامل پرتاب آب با فشار بالا و حجم کم به سطوح داخلی سیستم لوله‌کشی برای لایه‌برداری کثیفی است. واتر بلاست برای ازبین‌بردن زنگ‌زدگی، رسوبات قدیمی، اثرات روغن و سایر مواد خارجی دارای نازل‌های اسپری‌کننده و شعاعی است. برای تمیزکردن لوله‌های فولاد کربنی یا فولاد آلیاژی، هم‌زمان با واتر بلاست می‌توانید نیم درصد تا یک درصد تری سدیم و فسفات استفاده کنید.

 هنگام استفاده از واتر بلاست مراقب اجزای حساس باشید؛ برای جرم گیری پایپینگ باید کیفیت سختی آب هماهنگ با سیستم باشید. همچنین پس از تمیزکردن سیستم‌های فولاد کربنی و فولاد آلیاژی، لوله باید با دمش هوا یا روش‌های دیگر خشک شود.در همین راستا روش‌هایی برای پردازش نهایی جرم‌گیری و رسوب‌زدایی در لوله و تجهیزات پایپینگ وجود دارد تا سیستم لوله‌کشی برای آغاز به کار مهیا شود.

 روش های فلاشینگ سیستم لوله‌کشی صنعتی

روش‌های مختلفی برای شستشوی نهایی سیستم کاربرد دارند که هرکدام در هماهنگی با نوع کاربری انتخاب می‌شوند. به‌طورکلی بعد از تکمیل پروسه رسوب‌زدایی در سیستم لوله‌کشی صنعتی باید فولاد کربنی و فولاد آلیاژی را در هوا خشک کنید.

فلاش چرخشی: در این روش شستشو نهایی؛ به‌وسیله حجمی از آب، حرکتی چرخشی بر روی سطوح ایجاد می‌شود. فشار آب تنظیم شده در یک مسیر، با سرعت تعیین شده از طریق صافی‌ها و فیلترها برای حذف زباله‌ها و ناخالصی‌های آب عمل می‌کند.

 فلاش سرعت: این تکنیک تمیزکردن؛ از توانایی مایع یا هوا با جریان سریع برای جاروکردن مواد خارجی از دیواره‌های داخلی سیستم استفاده می‌کند. ذراتی که جمع‌آوری‌ میشوند در شستشو به‌عنوان ضایعات به بیرون فرستاده می‌شوند. یا به دام می‌افتند و روی صفحه‌های توری یا فیلترها جمع‌آوری می‌شوند. سرعت مؤثر باید دوبرابر بیشتر از سرعت جریان طراحی شده برای سیالات در سیستم باشد تا بتوانید با اطمینان جمع‌آوری ضایعات را انجام دهید.

روش های جرم‌گیری لوله و رسوب‌زدایی لوله‌کشی در تاسیسات و پایپینگ افزایش طول عمر سیستم لوله‌کشی صنعتی را تضمین می‌کنند. با انتخاب و خرید تجهیزات لوله‌کشی باکیفیت، در کنار تعمیر و نگهداری دقیق و مستمر، بهترین بازدهی سیستم را شاهد خواهید بود.

برای خرید لوله و تجهیزات لوله‌کشی با مشاورین ما در آهن‌ نرخ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید