You are currently viewing سوالات متداول در پایپینگ Piping | آهن نرخ
سوالات متداول در پایپینگ Piping | آهن نرخ

سوالات متداول در پایپینگ Piping بر نیازهای مشترک سیستم‌های لوله‌کشی صنعتی تأکید می‌کند و راهکارهای مؤثری به شما ارائه می‌نماید. لوله‌کشی صنعتی یا پایپینگ مبنایی برای جریان جابه‌جایی مواد در داخل یا خارج از کارخانه است که شامل مواد اولیه و محصول فرایند می‌شود. با پرداختن به سوالات متداول در پایپینگ Piping در این بخش از دانستنی‌های آهن نرخ بر بهینه‌سازی مسیر فراوری و کیفیت انتقال مواد در واحدهای مختلف تمرکز می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

استانداردهای مورداستفاده در پایپینگ چیست؟

انواع استانداردهای سیستم لوله‌کشی صنعتی که عموماً مهندسی پایپینگ به آن‌ها تکیه می‌کند شامل این موارد است:

  • معتبرترین استانداردهای جهانی پایپینگ ASME از جامعه مهندسی مکانیک آمریکا American Society of Mechanical Engineering است.
  • استانداردهای API پایپینگ به معنای استاندارد جهانی مؤسسه نفت آمریکا American Petroleum Institute مورد تأیید جامعه جهانی قرار دارد.
  • استانداردهای ANSI در پایپینگ ارائه شده توسط مؤسسه ملی استاندارد آمریکا American National Standards Institute معیاری پذیرفته شده در سراسر جهان محسوب می‌شود.
  • استانداردهای ASTM بر معیارهای سنجش انجمن آمریکایی تست و مواد American Society for Testing and Materials بنا شده است.
  • استانداردهای AWS مربوط به معیارهای سنجش کیفیت جوش در پایپینگ می‌شود و از انجمن جوش آمریکا American Welding Society ارائه شده است.

چگونگی به‌وجودآمدن کدها، استانداردها و دستورالعمل‌های اجرایی توصیه شده:

 استانداردسازی در پایپینگ و سایر شاخه‌های صنعت، فرایند پیاده‌سازی و توسعه اسناد فنی بر اساس مجموعه معیارهای پذیرفته شده است. این اسناد فنی برای استانداردسازی اجزای پایپینگ و سایر صنایع توسط شرکت‌ها، کاربران، گروه‌های ذی‌نفع، سازمان‌های استاندارد و دولت‌ها مورد توافق و اجرا قرار می‌گیرد. استانداردسازی می‌تواند هزینه،  مشکلات و سردرگمی ناشی از تفاوت‌های غیرضروری و نامطلوب در تجهیزات پایپینگ و متریال لوله‌کشی و نحوه اجرا را کاهش دهد. همچنین استانداردها؛ دستورالعمل‌های مورد قبول صنعت را در زمینه‌هایی مانند ایمنی، آزمایش و نصب پایپینگ مستند می‌کنند. در کارخانه‌های فرایندی با اجرای استانداردها، کدها و شیو‌ه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های توصیه شده، شاهد کاهش هزینه پایپینگ و افزایش بهره‌وری خواهید بود.

استانداردها در پایپینگ Piping

 استانداردها در پایپینگ اسنادی هستند که توسط انجمن‌ها یا کمیته‌های مهندسی تهیه می‌شوند و اعتقاد بر این است که شیوه‌های مهندسی کارآمدی هستند. استانداردهای لوله‌کشی صنعتی حاوی الزامات اجباری هستند و مسئولیت استفاده صحیح از آن‌ها بر عهده کاربران و تیم اجرایی پایپینگ است.  توجه به استانداردهای لوله مانیسمان سرعت و سهولت اجرای سیستم لوله‌کشی صنعتی را در اندازه قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

رعایت کد code در پایپینگ Piping

 کد code مجموعه‌ای از قواعد کلی یا روش‌های سیستماتیک برای طراحی، ساخت، نصب و بازرسی پایپینگ است که به قانون تبدیل شده است. کدها برای تعیین الزامات مهندسی که در طراحی و ساخت ایمن لوله‌کشی تاسیسات و سیستم لوله‌کشی صنعتی ضروری هستند در نظر گرفته می‌شود. در سیستم لوله‌کشی صنعتی یا پایپینگ دستورالعمل استانداردها به‌صورت داوطلبانه پذیرفته می‌شود و تنها زمانی اجباری هستند که در یک قرارداد تجاری ادغام شوند. اما برخلاف استانداردهای لوله‌کشی،  کدها در پایپینگ نیروی قانونی دارند. انواع متریال پایپینگ + جدول متریال لوله‌کشی در صنایع می‌تواند در استفاده بهینه از کدها و استانداردها کمک‌کننده باشد.

نکات مهم در طراحی پایپینگ و سیستم لوله‌کشی چیست؟

هفت عاملی که لازم است هنگام برنامه‌ریزی برای سیستم لوله‌کشی صنعتی و طراحی پایپینگ در نظر بگیرید عبارت‌اند از:

  1. سازگاری متریال پایپینگ
  2. دما و فشار پایپینگ
  3. عمر مفید سیستم لوله‌کشی
  4. اهمیت نمودارهای ابزاردقیق
  5. تعمیر و نگهداری پایپینگ
  6. عوامل خوردگی و فرسایش
  7. هزینه لوله‌کشی

سازگاری متریال پایپینگ:

به سازگاری شیمیایی متریال لوله‌کشی موادی فکر کنید که با پایپینگ شما در تماس هستند. اولین چیزی که هنگام انتخاب ماده برای لوله‌ و اتصالات در پایپینگ باید به آن فکر کنید؛ هماهنگی مواد شیمیایی است. نکته مهم این است که پایپینگ و تجهیزات لوله‌کشی مؤثر برای هر کاربرد را در هماهنگی با میزان خورندگی سیالاتی که حمل می‌کنند انتخاب کنید.

دما و فشار پایپینگ:

پایپینگ در دمای بالا ویژگی‌های خاصی برای انتخاب متریال و سایز لوله و تجهیزات لوله‌کشی به وجود می‌آورد. دما در طول فرایند عامل مهمی در ایجاد فشاری است که توسط سیالات از داخل بر پایپینگ  وارد می‌شود.

عمر مفید سیستم لوله‌کشی:

یکی از مهمترین سوالات متداول در پایپینگ عمر مفید سیستم است. عمر سیستم لوله کشی خود را در نظر بگیرید. سیستم لوله‌کشی صنعتی شما چقدر باید دوام بیاورد؟ آگاهی از این عامل بسیار مهم است، زیرا هر متریال پایپینگ دارای عمر مفید متفاوتی است و برای دوره‌های زمانی مختلفی دوام می‌آورد. قبل از انتخاب مواد، اطلاعات مربوط به مدت زمانی را که پایپینگ کارخانه باید کارایی داشته باشد را به دست آورید. 

به‌عنوان‌مثال، در نظر بگیرید که اگر این پروژه بیش از ۱۰ سال کارکرد خواهد داشت، بر اساس آن موادی که انتخاب می‌کنید را برنامه‌ریزی کنید. توجه به فرکانس عملکرد لوله‌کشی فرایند بسیار مهم است. مثلاً آیا سیستم‌ لوله‌کشی فرایندی هر روز به‌عنوان بخشی از یک پروژه دارویی استفاده می‌شود؟ همچنین آگاهی از فرکانس یا دوره‌های کارکرد پایپینگ به شما در تصمیم‌گیری برای انتخاب متریال لوله‌کشی کمک می‌کند.

اهمیت نمودارهای ابزاردقیق:

باتکیه‌بر مهندسی پایپینگ و طراحی دقیق به نحوی کارآمد می‌توانید از سازه‌های نگهدارنده لوله یا پایپ رک Pipe Rack استفاده کنید. نمودار ابزاردقیق در طراحی پایپینگ به‌هم‌پیوستگی اجزای لوله‌کشی را نشان می‌دهد و همچنین چگونگی تداوم جریان بین بخش‌ها را روشن می‌کند. 

تعمیر و نگهداری پایپینگ:

فرایند مراقبت و نگهداری سیستم لوله‌کشی را در نظر بگیرید. آیا تعمیر و نگهداری با مواد خاص آسان‌تر خواهد بود؟ آیا در صورت انتخاب یک متریال لوله‌کشی تمیزکردن تسهیل می‌شود؟ روش‌های جرم‌گیری لوله و رسوب‌زدایی لوله‌کشی در تاسیسات و پایپینگ بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر، بازرسی و تعمیر و نگهداری در هر کارخانه فرایندی بسیار مهم است و باید در طول طراحی پایپینگ به آنها فکر کنید.

عوامل خوردگی و فرسایش:

عناصری که لوله و اتصالات در معرض آنها قرار می‌گیرند و آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند در نظر بگیرید. لوله‌کشی فرایندی شما در معرض کدام عوامل بیرونی یا عناصر داخلی قرار می‌گیرد؟  این عوامل تا چه اندازه بر میزان خوردگی پایپینگ اثرگذار هستند؟ دانستن نکات کاربردی در پایپینگ Piping و بررسی خوردگی می‌تواند انتخاب مواد لوله‌کشی را آسان‌تر کند.

هزینه لوله‌کشی:

قیمت یکی از سوالات متداول در پایپینگ بخش قابل‌توجهی از هزینه کارخانه‌های فرایندی را به خود اختصاص می‌دهد و معمولاً به‌اندازه یک‌سوم کل سرمایه‌گذاری در کارخانه است. یکی از نکات کلیدی هنگام طراحی پایپینگ درنظرگرفتن بودجه و هزینه نسبت به طول عمر و کیفیت تجهیزات لوله‌کشی است. همیشه کیفیت را انتخاب کنید، اما بودجه خود را به‌خاطر بسپارید و سعی کنید کیفیت استثنایی را با قیمت مناسب دریافت کنید تا مطمئن شوید که پروژه شما بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود.

با خرید تجهیزات لوله‌کشی از آهن نرخ به آنچه در طراحی پایپینگ برنامه‌ریزی کرده‌اید؛ با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت لوله و اتصالات دست پیدا می‌کنید.

با مشاوران ما در آهن نرخ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید