You are currently viewing نکات کاربردی در پایپینگ (Piping) و بررسی خوردگی
نکات کاربردی در پایپینگ (Piping) و بررسی خوردگی

سیستم‌‌های لوله‌کشی شریان‌های  صنعتی هستند و رعایت نکات کاربردی در پایپینگ Piping و بررسی خوردگی سهم مهمی در بهره‌وری جامعه صنعتی دارند. سیستم لوله‌کشی صنعتی یا پایپینگ Piping شامل لوله‌ها برای حمل مایعات، گازها و دوغاب است که در همراهی مجموعه‌ای هماهنگ از تجهیزات لوله‌کشی کار می‌کند. پایپینگ Piping شامل لوله و اتصال کامل لوله‌ها، اجزای درون خطی، اتصالات لوله و فلنج‌ها است و خوردگی بر عملکرد تمام تجهیزات تأثیر می‌گذارد. پمپ‌ها، مبدل‌های حرارتی، انواع شیرآلات صنعتی و مخازن نیز بخشی از سیستم لوله‌کشی صنعتی یا پایپینگ محسوب می‌شوند.

در این بخش از دانستنی‌های آهن نرخ گامی مؤثر برای آشنایی با نکات کاربردی در پایپینگ Piping و بررسی خوردگی برمی‌داریم.

در این مقاله می‌خوانیم:

  • چگونه از خوردگی در لوله‌کشی جلوگیری کنیم؟
  • راه حل های جلوگیری از خوردگی لوله چیست؟
  • نظارت و بازرسی مهندسی خوردگی در سیستم لوله‌کشی صنعتی یا پایپینگ
  • اقدامات زیست‌محیطی در مهندسی خوردگی
  • نگهداری از فلزات
  • راهکارهای ساده برای تعمیر و نگهداری پایپینگ
  • عایق‌بندی پایپینگ
  • مدیریت یکپارچه پایپینگ

چگونه از خوردگی در لوله‌کشی جلوگیری کنیم؟

هنگامی که یک عنصر فلزی با عاملی اکسید‌کننده در فضای اطراف خود واکنش شیمیایی می‌دهد؛ خوردگی اتفاق می‌افتد. برای وقوع خوردگی به طور طبیعی رطوبت، پایه فلزی و یک عامل اکسیدکننده که به‌عنوان گیرنده الکترون شناخته می‌شود موردنیاز هستند. پدیده خوردگی در سیستم لوله‌کشی صنعتی سطوح فلزات واکنش‌پذیر را به اکسید، هیدروکسید یا سولفید تبدیل می‌کند.  زنگ‌زدگی در پایپینگ یک نمونه شناخته شده از خوردگی است و تأکید بر بهره‌وری در لوله‌ فولادی ضد‌زنگ راهکاری برای بعضی صنایع می‌باشد.

هر عنصر فلزی در ساختار سیستم لوله‌کشی صنعتی یا پایپینگ دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های الکتروشیمیایی خاص خود است. این ویژگی‌ها شکل‌های مختلف پدیده خوردگی را در مورد لوله و اتصالات لوله با متریال مختلف تعیین می‌کند. برای نمونه؛ لوله و اتصالات آهنی اگر برای مدت طولانی در معرض رطوبت قرار گیرند، زنگ می‌زنند؛ اما لوله‌های مسی در اثر اکسیداسیون تنها کدر می‌شوند. اگرچه بعضی متریال فلزی (بسته به محیط) نسبت به سایرین در برابر خوردگی مقاوم‌تر هستند، اما هیچ فلزی در برابر همه نوع خوردگی مصون نیست. فلز خورده‌شده در سیستم لوله‌کشی نه‌تنها بر روی ساختار فلزی پایپینگ تأثیر می‌گذارد، بلکه افراد یا اشیای مجاور فلز مورد خوردگی نیز تأثیر می‌گیرند. فلز خورده‌شده باعث نشت لوله‌ها و اتصالات پایپینگ یا فروریختن ساختمان‌ها و پل‌ها، آسیب به‌سلامت، در بدترین حالت باعث مسمومیت خون افراد می‌شود. 

راه حل های جلوگیری از خوردگی لوله چیست

باتوجه‌به اینکه هیچ راه‌حل یکسانی برای جلوگیری از خوردگی اجزای فلزی وجود ندارد؛ تولیدکنندگان تجهیزات پایپینگ از روش‌های مختلفی برای مهار آن استفاده می‌کنند. برای پیشگیری و کاهش احتمال خوردگی استفاده از لوله و اتصالات فلزی مناسب برای کاربرد‌های مختلف در پایپینگ ضروری به نظر می‌رسد. درجات مختلف از آلیاژ فولاد کربنی و فولاد ضدزنگ برای تولید انواع لوله‌های مانیسمان استفاده می‌شود که کاربردهای متفاوتی را در پایپینگ رقم می‌زنند. استفاده از لوله گالوانیزه و اتصالات دنده ‌ای گالوانیزه در سیستم لوله‌کشی صنعتی (بسته به نوع سیالات) یکی دیگر از راهکارهای مقابله با خوردگی است. مهم‌ترین مواردی که برای رسیدگی به نکات کاربردی در پایپینگ Piping و بررسی خوردگی موردتوجه قرار می‌گیرد؛ اشکال مختلف  اکسیداسیون است. رایج‌ترین اشکال فرسودگی سیستم لوله‌کشی صنعتی یا پایپینگ عبارت‌اند از:

  • حمله خوردگی عمومی
  • خوردگی موضعی
  • خوردگی اکسید گالوانیکی
  • ترک‌خوردگی محیطی
  • خوردگی به‌وسیله جریان سیال
  • خوردگی بین دانه‌ای
  • خوردگی آلیاژزدایی
  • خوردگی از طریق فرسایش
  • خوردگی در دمای بالا

نظارت و بازرسی مهندسی خوردگی در سیستم لوله‌کشی صنعتی یا پایپینگ

زمانی ورود به مرحله نظارت و بازرسی مهندسی در پایپینگ گریزناپذیر است که حفاظت در برابر خوردگی شروع می‌شود. توجه به متریال مورداستفاده در سیستم لوله‌کشی صنعتی و خطوط لوله در محیط‌هایی که عوامل فرسودگی و خوردگی بیش‌تر باشد، اهمیت حیاتی دارد. توجه به تفاوت ساختاری لوله مانیسمان (بدون درز) و لوله درزدار فولادی، کنار انتخاب انواع فلنج فلزی در اتصالات لوله‌کشی و شیوه اتصال؛ در مراقبت از خوردگی بسیار مهم است.

اقدامات زیست‌محیطی در مهندسی خوردگی:

 خوردگی تحت‌تأثیر عوامل محیطی مختلفی قرار می‌گیرد که با بهره‌گیری از دانش مهندسی در پایپینگ به‌راحتی قابل‌کنترل است. از نکات کاربردی در پایپینگ Piping و بررسی خوردگی؛ نگهداری لوله و اتصالات لوله در محیطی امن و خشک در زمان‌های عدم استفاده است. اگر برای مدت طولانی ذخیره‌سازی و انبارش می‌کنید، می‌توانید از تکنیک‌هایی برای نظارت بر میزان گوگرد، کلرید یا اکسیژن موجود در جو اطراف استفاده کنید. در نتیجه؛ کنترل و تنظیم محیط،  قرارگرفتن در معرض حداقل باران یا آفتاب؛ به کاهش واکنش‌های مربوط به خوردگی پایپینگ کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال برای مدیریت سطوح گوگرد، کلر یا اکسیژن در محیط می‌توانید تصفیه آب به‌منظور تغییر سختی، یا تعیین میزان قلیایی بودن را انجام دهید. آنالیز سیالات قبل از اینکه فلز را در معرض آن‌ها قرار دهید، کمک زیادی به یافتن راهکارهای مؤثر جلوگیری از خوردگی سیستم لوله‌کشی صنعتی می‌کند.

 نگهداری از فلزات:

 نظارت بر آلودگی پوشش‌ها و حفاظ کاتدی لوله و اتصالات لوله راه مؤثری برای مراقبت و جلوگیری از خوردگی اجزای فلزی در پایپینگ هستند.  برای حفظ کیفیت نیاز دارید این اقدامات احتیاطی را به‌صورت مستمر، در فواصل زمانی کوتاه ردیابی نمایید؛ بنابراین پایش خوردگی بسیار مهم است. باگذشت زمان، پوشش‌ها فرسوده می‌شوند و خراش‌ها؛ حتی خراش‌های جزئی می‌توانند باعث خوردگی شوند. بنابراین، حتماً از اینکه قطعات پایپینگ تمیز نگاه‌داشته می‌شوند اطمینان حاصل کنید، چراکه خراش‌ها می‌توانند زیر غبار و ذرات پنهان بمانند.

در صورت لزوم؛ محافظت اضافی از سطوح آبکاری و سطوح آلیاژی به‌وسیله پوشش‌های جانبی بسیار مؤثر هستند. محصولات پوششی لنت‌های سایش لوله یا پدهای لوله؛ قطعاتی حمایت‌کننده در پایپینگ محسوب می‌شوند که در پیشگیری از خوردگی مؤثر هستند. لنت‌های لوله از ماده‌ای کامپوزیت ساخته شده‌اند که در قسمت بیرونی لوله قرار می‌گیرند و به کاهش آسیب‌های احتمالی و خوردگی کمک می‌کنند. پدهای پوشیدنی لوله و اتصالات لوله یک راه‌حل آسان برای جلوگیری از خوردگی لوله‌های بیرونی و افزایش طول عمر سیستم لوله‌کشی و پایپینگ شما هستند.

راهکارهای ساده برای تعمیر و نگهداری پایپینگ

مهم‌ترین نکته برای افزایش طول عمر سیستم لوله‌کشی صنعتی یا پایپینگ پیشگیری از تنش‌های دما و فشار، محافظت از اکسیداسیون و مواد خورنده است.

عایق‌بندی پایپینگ:

عایق‌بندی شکاف‌ها و سوراخ‌ها در طول مسیر لوله و اتصالات لوله کمک زیادی به اطمینان از ایمن بودن سیستم لوله‌کشی یا پایپینگ می‌کند. عوامل فرسایش معمولاً از طریق شکاف‌ سازه‌های اطراف تجهیزات لوله‌کشی یا معابری که لوله‌ها از آن‌ها عبور می‌کنند تأثیر می‌گذارند. محل عبور سیستم لوله‌کشی یا پایپینگ از طریق سوراخ‌هایی در دیواره‌ها یا سطوح کف، بیشترین نفوذ تنش دما یا ضربه را ایجاد می‌کنند. برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید از انواع تجهیزات عایق‌بندی و درزگیری برای پرکردن شکاف‌ها و ایجاد فضای ایمن برای لوله‌کشی استفاده کنید. همچنین می‌توانید نوع مناسبی از اسپری فوم پلیمری را برای پرکردن حفره‌ها و درزها و ایجاد پوشش عایق به کار گیرید.

هوای سرد می‌تواند لوله‌ها و تجهیزات پایپینگ را تحت‌فشار قرار دهد و باعث تنش فشار در جریان سیالات شود. در نتیجه آب‌بندی منافذ و نصب لنت‌های لوله باعث افزایش طول عمر لوله و اتصالات لوله در یک سیستم لوله‌کشی صنعتی می‌شود. درصورتی‌که تمام یا بخشی از سیستم پایپینگ در فضای بیرونی قرار دارد؛ این ملاحظات با ضریب دقت بالاتر مورد مراقبت قرار می‌گیرد.

مدیریت یکپارچه پایپینگ:

هنگامی که به عملکرد صحیح شبکه‌های لوله‌کشی فکر می‌کنید، باید به مدیریت یکپارچه سیستم لوله‌کشی و روش مهندسی آن توجه کنید. این سیستم مدیریت؛ رعایت حداقل‌های انطباق مثلاً سایز دهانه‌ها در لوله و اتصالات لوله تا بالاترین قابلیت هماهنگی در عملکرد اجزا پایپینگ را تضمین می‌کند. دو مورد از رایج‌ترین مشکلات هنگام طراحی سیستم لوله‌کشی گرما و رطوبت است؛ چراکه هزینه و اثرات رطوبت، گرما و نشت می‌تواند زیاد باشد.

یکپارچگی سیستم لوله‌کشی صنعتی و شبکه لوله‌کشی تاسیسات ساختمانی را می‌توانید از طریق آزمایش‌های مختلف از جمله تست هیدرواستاتیک سنجش کنید. آزمایش هیدرواستاتیک میزان یکپارچگی ساختاری لوله‌ها و شبکه پایپینگ را تعیین می‌کند، همچنین استحکام خطوط لوله و سیستم لوله‌کشی را تست می‌نماید. بهترین برنامه‌های عملکرد سیستم لوله‌کشی صنعتی در بالاترین سطح یکپارچگی، تمام اجزا پایپینگ را در طول عمر شبکه پوشش می‌دهند. بنابراین، باتکیه‌بر کیفیت و اصول هماهنگی تجهیزات پایپینگ و بخش‌های مختلف سیستم لوله‌کشی صنعتی آنچه نیاز دارید را انتخاب کنید. مشاوران ما در تجهیزات آهن نرخ برای پاسخگویی به نیاز شما همراهتان هستند؛ با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید