You are currently viewing لوله گالوانیزه در صنعت | آهن نرخ
لوله گالوانیزه در صنعت | آهن نرخ

کاربردهای مهم لوله گالوانیزه در صنعت چیست؟ و چه صنایعی از لوله گالوانیزه استفاده می‌کنند؟

بیش‌ترین مصرف فولاد گالوانیزه در ۶ صنعت بزرگ تمرکز دارد:

در این مقاله نگاهی به کاربردهای مختلف لوله گالوانیزه خواهیم داشت.

لوله گالوانیزه چیست؟

لوله گالوانیزه نوعی لوله‌ فولادی است که برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی با لایه‌ای از جنس روی Zn پوشیده شده است. این فرایند معمولاً از طریق عملیات گالوانیزه گرم بر روی فولاد کربنی ایجاد می‌شود که نسبت به سایر روش‌های ضدزنگ، ساده و کم‌هزینه‌تر است. فرایند گالوانیزه گرم نسبتاً ساده، و شامل تمیزکردن فولاد و فروبردن آن در روی Zn مذاب برای به‌دست‌آوردن یک پوشش محافظ است. لوله گالوانیزه از طریق غوطه‌ورکردن آهن یا فولاد کربنی در حمام روی مذاب با دمای حدود ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد (۸۴۲ درجه فارنهایت) ساخته می‌شود.

لوله گالوانیزه درگذشته نه‌چندان دور؛ کاربرد وسیعی در لوله‌کشی آب ساختمان‌های مسکونی و تجاری داشت و جایگزینی برای لوله‌های سربی بود. با پیشرفت تکنولوژی ساخت فولاد آلیاژی کاربرد لوله گالوانیزه در ارتباط با آب آشامیدنی محدود شد. اما صنایع بسیاری همچنان لوله و اتصالات گالوانیزه را به‌عنوان متریال لوله استفاده می‌کنند. در این فرصت از دانستنی‌های آهن نرخ به کاربرد لوله گالوانیزه در ۶ صنعتی می‌پردازیم که بیش‌ترین استفاده از فولاد گالوانیزه را دارند.

لوله‌کشی تاسیسات و پایپینگ Plumbing facilities

برای درک کاربرد لوله گالوانیزه، دانستن فواید فراوان و صنایع مختلف که از آن استفاده می‌کنند مهم است. فولاد گالوانیزه به دلیل پوشش محافظ روی Zn با سایر لوله‌های فولادی و آهنی متفاوت است. همچنین لوله گالوانیزه دارای طول عمر طولانی و درعین‌حال بسیار مقرون‌به‌صرفه هست. لایه روی Zn با اکسیژن واکنش می‌دهد و کربنات روی ایجاد می‌کند که سطحی مقاوم در برابر زنگ‌زدگی با ماندگاری طولانی ایجاد می‌نماید. 

طول عمر لوله‌کشی تاسیسات و پایپینگ گالوانیزه بسته به شرایط منطقه میتواند تا ۷۰ سال دوام بیاورد و این شرایط شامل ناخالصی‌های آب نیز می‌شود. لوله گالوانیزه به‌ویژه برای مکان‌هایی که شرایط آب‌و‌هوایی با رطوبت بالا دارند، مناسب است و برای کاربردهای فضای خارجی استفاده می‌شود. فلزات گالوانیزه استفاده گسترده‌ای در شرایط سخت و فضای باز دارند که لازم است استحکام مکانیکی بالایی داشته باشند. انواع متریال پایپینگ + جدول متریال لوله‌کشی در صنایع به شما کمک می‌کند تا باتوجه‌به نیاز خود، مناسب‌ترین متریال لوله و اتصالات را انتخاب کنید.

لوله گالوانیزه در صنعت کشاورزی

کمباین‌هایی که گندم رسیده را برداشت و بسیاری از ابزارآلات کشاورزی؛ در سایه خواص بی‌نظیر لوله گالوانیزه توانایی انجام این کار را دارند. بازوها و تیغه‌هایی که بی‌وقفه برای کاشت، داشت و برداشتی غنی کار می‌کنند؛ اغلب از فولاد گالوانیزه ساخته شده‌اند. تجهیزات کشاورزی به‌راحتی در معرض خوردگی هستند. عوامل شیمیایی و طبیعی ابزارها و تجهیزات کشاورزی را به‌سرعت فرسوده و غیرقابل‌استفاده کنند. ابزارآلات کشاورزی حاوی قطعات مؤثر فلزی هستند و درصورتی‌که فاقد لایه محافظ باشند دیری نمی‌گذرد که خراب می‌شوند؛ بنابراین فولاد گالوانیزه کارایی بالایی دارد.

ابزارها و تجهیزات ارتجاعی در صنایع کشاورزی را می‌توانید از طریق گالوانیزه کردن اجزای آهنی و یا استفاده از لوله‌ گالوانیزه قدرتمند کنید. تجهیزات کشاورزی درعین‌حال که سخت هستند، متحرک و انعطاف‌پذیرند و مفصل‌های حرکتی نیاز به فضایی تمیز و عاری از خوردگی و زنگ‌زدگی دارند. لوله گالوانیزه و اتصالات گالوانیزه در افزایش مقاومت در برابر سایش ناشی از حرکت و استفاده مداوم بسیار مؤثر عمل می‌کنند. لوله گالوانیزه در برابر مواد شیمیایی و مواد خشن مقاومت فیزیکی و شیمیایی خوبی دارد و بر عمر مفید دستگاه‌ها و لوازم می‌افزاید. ازآنجایی‌که گالوانیزه کردن یک فرایند مقرون‌به‌صرفه است، لوله گالوانیزه نوعی سرمایه‌گذاری برای بهره‌وری در کشاورزی محسوب می‌شود و امروزه کاربرد فراوانی دارد.

مزیت‌های قابل‌توجه در مورد فولاد گالوانیزه عبارت‌اند از:

  • قیمت گالوانیزه کردن: قیمت مناسب لوله گالوانیزه برای ارائه خصوصیت ضدزنگ و مقاومت در برابر خوردگی و فرسودگی، قدرت این محصول است.
  • تعمیر و نگهداری: باتوجه‌به نکات کاربردی در پایپینگ Piping و بررسی خوردگی لوله گالوانیزه نیاز به تعمیر و نگهداری اندک دارد و مقرون‌به‌صرفه است.
  • عمر طولانی: لوله گالوانیزه با پایه فولاد کربنی و پوشش روی Zn از ساختاری مقاوم در برابر ضربه، حرارت و فشار برخوردار است. به‌این‌ترتیب می‌توانید با آرامش خیال از لوله‌ گالوانیزه در شرایط سخت فیزیکی استفاده نمایید.
  • پوشش سخت: پوشش گالوانیزه گرم نسبت به پوشش رنگ و سایر لایه‌های محافظ روی آهن و فلزات، قدرت پوشانندگی بالاتری دارد و مقاو‌م‌‌تر است. ضخامت‌های مختلف روی Zn بر لوله گالوانیزه عملاً محصولات متفاوتی برای کاربردهای مختلف فراهم می‌کند و آسیب خراش و خوردگی را به حداقل می‌رساند. در محل اتصالات لوله گالوانیزه به‌وسیله رزوه، دندانه‌های رزوه با ضخامت و درصد پوشش مناسب سایش رزوه‌ها درهم، گالوانیزه می‌شوند. در محل اتصالات جوشی فولاد گالوانیزه پس از فرایند جوشکاری، ترمیم پوشش روی انجام می‌شود؛ به‌این‌ترتیب لوله گالوانیزه دارای پوششی غیرقابل‌نفوذ خواهد بود.
  • قابلیت سهولت بازرسی و ترمیم سریع: یکی از خصوصیات جذاب لوله گالوانیزه و کلاً محصولات گالوانیزه؛ ویژگی ترمیم آسان است. عملیات گالوانیزه گرم برای نقاط پوشش مجدد و ترمیم نقاط آسیب‌دیده در هرزمان می‌تواند انجام شود.

صنعت ساختمان و لوله گالوانیزه

مسلماً رایج‌ترین صنعتی که از لوله‌های فولادی گالوانیزه استفاده می‌کند، صنعت ساختمان است. استفاده از لوله گالوانیزه در صنعت خصوصاً بخش ساختمان  بیش از یک قرن اعتبار دارد و این امر مربوط به ویژگی‌های چندگانه فولاد گالوانیزه می‌شود. ظاهر فلزات گالوانیزه اغلب با درخشندگی و ظرافت همراه است به همین دلیل از لوله گالوانیزه می‌توانید برای طراحی و زیبایی نیز استفاده کنید. دکوراسیون داخلی در بسیاری از سازه‌های مدرن از سایزهای مختلف لوله گالوانیزه بهره می‌برد و قطعات گالوانیزه بسیار محبوب هستند.

لوله‌های فولادی گالوانیزه ممکن است همیشه در مقیاس بزرگ مورداستفاده قرار نگیرند، اما معمولاً روی ریل‌ها، لوله‌ها، تیرها، ناودان‌ها و حصارها یافت می‌شوند. لوله گالوانیزه معمولاً تا ۴۰ سال طول عمر دارد و اگر آب‌و‌هوا مساعد باشد و عوامل خوردگی کمتری در محیط باشند، عمر طولانی‌تری خواهد داشت. لوله گالوانیزه در صنعت ساخت‌وساز  برای زهکشی آب باران، حمل آب غیرآشامیدنی و همچنین لوله‌‌کشی فاضلاب استفاده می‌شود. همچنین به دلیل خصوصیت ضد‌زنگ و استحکام بالا به‌عنوان قاب داربست نیز به‌خوبی عمل می‌کند و قابلیت‌های بسیاری در فضای باز دارد.

لوله گالوانیزه در صنعت ساختمان چه مصارفی دارد؟

لوله گالوانیزه، اغلب در ساختمان‌های مدرن اسکلت فلزی با مصرف تجاری و یا سازه‌های نمایشگاهی استفاده می‌شود. فولاد گالوانیزه همچنین برای ایجاد سازه‌هایی مانند بالکن، ایوان، راه‌پله، نردبان، راهرو و غیره کاربرد وسیعی دارد. اگر سازه شما پس از اتمام در فضای روباز و در معرض بادوباران، تغییرات دما و عوامل فرسایش است، لوله گالوانیزه انتخاب ایده‌آلی برای شما است.

لوله گالوانیزه فولادی معمولاً دارای رنگ خاکستری فولادی است و ظاهری یک‌دست و براق دارد و با سطح مقطع دایره، مستطیل و مربع در دسترس است. یکی از مصارف لوله گالوانیزه در صنعت ساختمان؛ استفاده در لوله‌کشی برق است که چشم‌انداز زیبایی نیز برای سیم‌کشی فراهم می‌کند. لوله گالوانیزه از سیم‌ها و کابل‌ها محافظت می‌کند و عایق ضد‌آب بسیار عالی برای مسیرهای الکتریکی است. یکی از مصارف گسترده لوله گالوانیزه در صنعت استفاده انواع سایزها و مدل‌های این لوله در تجهیزات برقی است. لوله گالوانیزه معمولاً حرارت بین ۳۰ درجه سانتی‌گراد تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد را به‌خوبی پوشش می‌دهد. بنابراین، لوله گالوانیزه برای حفاظت از سیم‌کشی تهویه‌مطبوع، ماشین‌آلات مختلف، تجهیزات کنترل اتوماتیک، برق نیروگاه‌ها، سیستم توزیع برق، کاربرد دارد.

کاربرد لوله گالوانیزه در صنعت مخابرات

خطوط تلفن ستون فقرات ارتباطات یک جامعه است و در صورت استفاده از مواد نامناسب، بروز اتصالات خارج از سیستم و ایجاد خسارت حتمی است. لوله گالوانیزه در نحوه نگهداری این ساختارهای مهم بسیار مؤثر است و از بروز اختلال جلوگیری می‌کند. متریال نامناسب در پایپینگ مخابرات می‌تواند کارگران تعمیر و نگهداری را در معرض خطر قرار دهد و همچنین به خود سازه آسیب‌های جدی برساند. بیشتر شرکت‌های مخابراتی از لوله‌ گالوانیزه و سایر قطعات فولاد گالوانیزه برای ارائه ساختاری با تعمیر و نگهداری ایمن استفاده می‌کنند. ورق گالوانیزه را می‌توانید بر روی سیم‌کشی تلفن، جعبه تجهیزات، دکل‌ها استفاده کنید تا تجهیزات مخابراتی ایمن و مقاوم در برابر زنگ‌زدگی داشته باشید.

صنایع توربین سازی بادی و پنل‌های خورشیدی با لوله گالوانیزه

پروژه‌های تولید انرژی از باد و خورشید یک گردش کار مداوم دارند و هرگونه وقفه می‌تواند باعث به‌هم‌ریختن سیستم و کاهش درآمد شود. یکی از نقش‌های تأثیرگذار لوله گالوانیزه در صنعت مربوط به صنایع توربین سازی بادی و پنل‌های خورشیدی می‌شود. در نیروگاه‌ها استفاده از موادی که بتوانند در برابر خوردگی و عوامل فرسایشی بیشتر مقاومت کنند از اهمیت ویژه برخوردار است. به همین دلیل است که لوله‌های فولادی گالوانیزه و لوله‌های فولادی ضدزنگ آلیاژی برای سایت‌های انرژی خورشیدی محبوب هستند. 

لوله گالوانیزه با مقاومت در برابر خوردگی تضمین می‌کند که سازه‌ها می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند؛ حتی زمانی که در معرض عناصر و عوامل خشن قرار می‌گیرند. همچنین دلیل مهم دیگری که باعث می‌شود لوله گالوانیزه بر سایر متریال ضدزنگ ترجیح داده شود؛ روش تولید فولاد گالوانیزه است. پروسه تولید فولاد گالوانیزه فاقد تولید گازهای گلخانه‌ای است که  لوله گالوانیزه را برای پایداری محیط‌زیست بهینه می‌کند.لوله گالوانیزه یک ماده ارزان‌قیمت است که اغلب چندین دهه دوام می‌آورد و درعین‌حال می‌تواند شرایط سخت و محیط‌های سخت را نیز تحمل کند.

گالوانیزه در صنایع خودرو‌سازی و هوافضا

امروزه بدنه اکثر خودروهای سواری و ماشین‌های نیمه‌سنگین معمولاً از ورق گالوانیزه ساخته می‌شود. این در حالی است که در اوایل دهه ۸۰ میلادی تنها مدل‌های لوکس خودروها از این معجزه روکش روی Zn استفاده می‌کردند. اکثر خودروها در حال حاضر از مواد گالوانیزه ساخته شده‌اند و خصوصیت ضد‌زنگ بودن یکی از ابزارهای اصلی بازاریابی برای فروشندگان خودرو است. با حرکتی روبه‌جلو از فولاد و آلومینیوم، آلیاژهای مختلف گالوانیزه ساخته می‌شود و صنعت هوافضا سال‌هاست که از ورق و لوله گالوانیزه ‌استفاده می‌کند.

امروزه مواد کامپوزیتی و مواد گالوانیزه برای ایجاد هزاران هواپیمای تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرند. از طریق فرایند گالوانیزه کردن، می‌توانید یک ماده سبک‌وزن و درعین‌حال بادوام ایجاد کنید تا به‌درستی با استانداردهای هوانوردی مطابقت داشته باشد. از لوله گالوانیزه برای ایجاد لوله ضد نشت در اتصالات خطوط هوایی و لوله‌های هوا نیز استفاده می‌شود. حمل و عبور هوای فشرده دشوار است، اما با سیستم لوله‌کشی و پایپینگ مناسب، می‌توان به نتیجه‌ای باکیفیت بالا و ماندگار دست‌یافت. برای خرید انو‌اع محصولات گالوانیزه شامل ورق گالوانیزه یا لوله گالوانیزه به همراه انواع اتصالات لوله گالوانیزه با مشاوران آهن‌ نرخ تماس بگیرید. باتوجه‌به کاربرد لوله گالوانیزه در صنعت برای ارائه تجهیزات لوله‌کشی و انواع محصولات فلزی پایپینگ پاسخگوی نیاز شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید