You are currently viewing روز جهانی لوله کشی – دانستنی های جالب لوله کشی صنعتی و پایپینگ | آهن نرخ
روز جهانی لوله کشی – دانستنی های جالب لوله کشی صنعتی و پایپینگ | آهن نرخ

روز جهانی لوله کشی در ۱۱ مارس (بیست اسفندماه) توسط شورای جهانی لوله‌کشی به‌منظور شناخت نقش مهم لوله‌کشی در جوامع شهری و صنعتی تعیین شده است. دنیای لوله‌کشی بسیار وسیع‌تر از تصور عمومی درباره لوله آب و لوله‌کشی گاز یا رفع نشتی‌های ناخواسته است. نقش تکنسین لوله‌کشی و مهندس پایپینگ در جامعه جدی و قابل‌توجه است؛ در روز جهانی لوله کشی به حضور مؤثر متخصصان لوله‌کشی و در هر بخش ارج می‌نهیم. دانستنی‌های جالب لوله‌کشی صنعتی و پایپینگ توجه شما را به این سیستم‌های پیچیدهٔ پنهان؛ اما حیاتی ساختمان‌ها و صنعت جلب می‌کنند. ساختمان‌های مسکونی و تجاری بدون سیستم لوله‌کشی به دیوارها و ستون‌های متروکه تبدیل می‌شوند و پیشرفت صنعت بدون پایپینگ متوقف می‌گردد.

در این بخش از دانشنامه آهن نرخ به‌ مناسبت روز جهانی لوله کشی – دانستنی‌های جالب لوله‌کشی صنعتی و پایپینگ را با شما همراه می‌شویم.

در این مقاله می‌خوانید:

۷ حقیقت جالب در مورد لوله‌کشی صنعتی

۱ –  آیا می‌دانید که ۳ روش اصلی برای رول کردن لوله در لوله‌کشی صنعتی وجود دارد؟ 

بدون درز که به لوله مانیسمان شهرت دارد، مارپیچی یا اسپیرال و طولی جوش داده شده سه مدل اصلی ساخت لوله هستند.

روش ساخت لوله بدون درز یا مانیسمان:

نحوه تولید لوله بدون درز این‌گونه است که شمش‌های فولادی مربعی‌شکل و توپر به نام بیلت Billet گرم شده و به شکل استوانه‌ای قالب‌گیری می‌شوند. شمش‌های فولادی در کوره هم‌زمان با گرم‌شدن، تحت‌فشار بالا نورد می‌شوند. با کشیده‌شدن شمش، سوراخی در مرکز ایجاد می‌شود و نقطه سوراخ‌کننده گلوله‌ای شکل از آن عبور می‌کند.

روش ساخت لوله درزدار یا لوله طولی جوش داده شده:

لوله درزدار یک لوله فولادی جوش داده شده است که در لوله‌کشی صنعتی و پایپینگ و همین‌طور در خطوط لوله انتقال بسیار کاربرد دارد. فرایند تولید لوله درزدار شامل نورد سرد و خم‌کردن صفحه فولادی و نوار فولادی با روش‌های مختلف شکل‌دهی است. لبه‌ها در لوله درزدار با شکل مقطع و اندازه موردنیاز خم شده و سپس با روش‌های مختلف جوشکاری جوش داده می‌شوند. تفاوت ساختاری لوله مانیسمان (بدون درز) و لوله درزدار فولادی به شما کمک می‌کند بهترین لوله‌کشی مناسب باهدف فرایند را در اختیار داشته باشید.

نحوه ساخت لوله مارپیچی یا لوله اسپیرال :

لوله‌های مارپیچی در لوله‌کشی تاسیسات از سیم‌پیچ‌های فولادی که باز و صاف شده‌اند تولید می‌شوند. نوار فنر و سیم‌پیچ مسطح شده توسط غلتک‌های زاویه‌دار به یک استوانه با قطر دلخواه تبدیل می‌شود و جوشکاری داخلی و خارجی درز مارپیچ را مهروموم می‌کند.

۲ –  لوله‌های اسپیرال یا مارپیچی بهترین گزینه برای مسافت‌های طولانی لوله‌کشی تهویه هستند؛ زیرا مواد اولیه آن از فنر مارپیچ است.

لوله مارپیچ برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

لوله اسپیرال معمولاً در لوله‌کشی تاسیسات و لوله‌کشی صنعتی برای  جمع‌آوری گردوغبار و تهویه صنعتی کاربرد دارند. این لوله اسپیرال در لوله‌کشی امکان انتقال هوای انباشته از ذرات اسپری، گازهای جوشکاری، ذرات معلق در هوا را به‌خوبی فراهم می‌کند. در کارخانه‌های فرایندی مانند تولیددارو که نیاز به فضای استریل دارند، یا لوله‌کشی تاسیسات اتاق‌های ایزوله، لوله اسپیرال نقش مهمی دارد.

۳ – آیا می‌دانستید سیستم لوله‌کشی خاص برای هوا و تهویه‌مطبوع با لوله اسپیرال متحول شده است؟

 قطر بیرونی بین ۸ تا ۱۲۰ اینچ OD و ضخامت ۶ تا ۲۲ میلی‌متر لوله اسپیرال هر لوله‌کشی صنعتی با سیال هوا را با سرعت و فشار بالا به‌خوبی پوشش می‌دهد. لوله اسپیرال به طور خاص برای استفاده در سیستم‌های لوله‌کشی هوا با سرعت و فشار بالا طراحی شده است. این لوله‌های مارپیچ؛ عایق حرارت و صدا هستند و در لوله‌کشی مسئولیت جمع‌آوری دانه و ذرات خرد و معلق، و زهکشی مونوکسید کربن را دارند.

۴ –  از دیگر دانستنی‌های جالب لوله‌کشی صنعتی و پایپینگ این است که قطر لوله‌های فولادی از  ۱ اینچ تا ۳ متر OD و بیشتر، متغیر است.

کاربرد و نوع سیال جاری در لوله‌کشی در کنار هدف فرایند، قطر دهانه و ضخامت دیواره در لوله‌های فولادی را تعیین می‌کند. یکی از نکات جالب در لوله‌کشی هماهنگی سایز و ضخامت با استانداردهای متریال لوله است. به‌وسیله آشنایی با انواع متریال پایپینگ + جدول متریال لوله‌کشی در صنایع می‌توانید به هماهنگی‌های موردنظر دست پیدا کنید.

روز جهانی لوله کشی در تقویم 20 اسفند ماه یا 11 ماه مارس میلادی مشخص شده است. این روز بر همگان مبارک.

۵ – آیا می‌دانید از لوله‌های فولادی بلند برای ساخت زیرساخت‌های صنعتی در پتروشیمی و صنایع نفت و گاز، پایانه‌ها و بندرگاه‌ها استفاده می‌شود؟

 فولاد کربنی رایج‌ترین مواد فولادی مورداستفاده در صنعت لوله‌کشی است و اتصالات لوله فولاد کربنی در زیرساخت‌های پالایشگاه و صنایع شیمیایی استفاده می‌شود. توجه به پایپینگ و تجهیزات لوله‌کشی مؤثر برای هر کاربرد نتیجه هر فرایند را تعیین می‌کنند.

۶ –  لوله‌های فولادی با سطح مقطع دایره، محبوبیت خود را مدیون قابلیت اتصال راحت‌تر به یکدیگر  و انتقال سیالات هستند.

بااین‌حال، تفاوت‌های قابل‌توجهی بین لوله فولادی steel pipe و تیوب فولادی steel tube  در لوله‌کشی وجود دارد. پایپ‌ها با سطح مقطع گرد عمدتاً بدون درز هستند و برای حمل سیالات و گازها در لوله‌کشی صنعتی و پایپینگ طراحی شده‌اند. یک تیوب می‌تواند دارای سطح مقطع گرد، مربع، مستطیل یا بیضی‌شکل باشد که عمدتاً در ایجاد سازه‌های ساختمانی با استحکام بالا استفاده می‌شود. برای اتصال لوله‌های پایپ در لوله‌کشی می‌توانید از انواع فلنج یا اتصالات دنده‌ای و انواع جوشکاری استفاده کنید. درحالی‌که تیوب‌های فولادی درزدار هستند و برای اتصال آن‌ها عمدتاً از جوشکاری استفاده می‌شود.

۷ –  آیا می‌دانستید که استفاده از فولاد با عیار بالاتر مقاومت در برابر خوردگی لوله را افزایش می‌دهد؟

گریدهای بسیاری از لوله‌های فولادی SS یا فولاد ضدزنگ وجود دارد که در لوله‌کشی صنعتی و پایپینگ نقش مهمی ایفا می‌کنند. به‌طورکلی آلیاژهای سری ۳۰۰۰ از مقاوم‌ترین آلیاژها در برابر خوردگی و غیرمغناطیسی هستند. همچنین فولاد آلیاژی – فولاد ضدزنگ 409M نه‌تنها مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد، بلکه مقاومت حرارتی بالا و شرایط سخت را نیز پوشش می‌دهد.

نکات کلیدی در تعمیر و نگهداری لوله‌کشی

از دانستنی‌های جالب لوله‌کشی صنعتی و پایپینگ توجه به نکات کلیدی در تعمیر و نگهداری لوله‌کشی است. در اینجا به نکات کلیدی در تعمیر و نگهداری لوله‌کشی صنعتی و تاسیسات ساختمانی و پایپینگ که کمتر به نظر می‌رسند؛ اما بسیار مهم هستند، می‌پردازیم. تعمیر و نگهداری لوله‌کشی یکی از مهم‌ترین کارها در تاسیسات خانگی یا تجاری و همچنین لوله‌کشی صنعتی و پایپینگ است.

بازرسی لوله‌کشی به‌صورت مستمر:

عدم بررسی مستمر لوله‌کشی ممکن است پرهزینه‌ترین اشتباه شما باشد. اگر یک مشکل طولانی‌مدت در مسیر لوله‌کشی یا انواع اتصالات لوله و شیرآلات وجود داشته باشد که رفع نشود، به چیزی بدتر تبدیل می‌گردد. در این صورت به‌احتمال زیاد با مشکلاتی مانند هزینه‌های بیشتر برای تعمیر لوله‌کشی و راندمان پایین تجهیزات مواجه خواهید شد. با تکمیل اطلاعات در مورد زیروبم سیستم لوله‌کشی خود، می‌توانید از فشار بر سیستم جلوگیری کنید. به‌این‌ترتیب شما لوله‌کشی و پایپینگ بسیار کارآمدی خواهید داشت.

 نشتی در لوله‌کشی

متخصصان لوله‌کشی چیزهای زیادی در مورد نشت‌های ناخواسته می‌دانند. نشتی‌های ناخواسته به شکل‌های مختلفی می‌توانند دردسرساز باشند. نشتی در لوله‌کشی و پایپینگ نه‌تنها بر افزایش مصرف انرژی و افزایش هزینه اثرگذار است، بلکه ایمنی و کیفیت فرایند را کاهش می‌دهد. در لوله‌کشی تاسیسات که یک شیر تنها دو بار در دقیقه چکه کند؛ به معنای ازدست‌رفتن بیش از یک گالن در هفته از مایعات است. به‌این‌ترتیب می‌توانید تصور کنید که عدم شناسایی و ترمیم نشتی‌های ناخواسته در سیستم لوله‌کشی چه صدمات  اصلی و جانبی بر بهره‌وری فرایند خواهد داشت. علاوه بر این ترک‌ها و سوراخ‌ها در سیستم لوله‌کشی باعث نفوذ و افزایش سرعت خوردگی، یا اثرگذاری بر سیالاتی می‌شود که در لوله‌ها جریان دارند.

شیر اصلی ورودی سیال به سیستم لوله‌کشی:

در صورت ترکیدگی لوله یا هرگونه اخلال در جریان فرایند (حتی در لوله‌کشی آب خانگی) بستن شیر ورودی اصلی ضروری است. ازآنجایی‌که این شیر جریان آب و یا سیال را در سراسر لوله‌کشی کنترل می‌کند، در صورت آسیب جدی، از صدمات بزرگ‌تر جلوگیری می‌نماید.

تنظیم‌کننده فشار: وجود شیرهای فشارشکن و شیر اطمینان در سیستم لوله‌کشی برای حفظ فشار سیال (و آب) در سطح ایمن ضروری هستند. این شیرهای ایمنی در صورت بالارفتن فشار بیشتر از حد مجاز در لوله‌کشی به طور خودکار یا جریان را قطع می‌کنند یا بخشی از سیال را تخلیه می‌نمایند.

کنتور آب: در تاسیسات ساختمانی خانگی و صنعتی یک کنتور آب سالم به شما امکان می‌دهد از سلامت کلی سیستم لوله‌کشی خود مطلع شوید. کنتور آب مدرن با اطلاع‌رسانی میزان مصرف آب، در صورت وجود هرگونه نشتی عمده؛ یک‌قدم از شما جلوتر است. بنابراین، اگر به وجود نشتی در سیستم لوله‌کشی خود شک کردید، از طریق چک‌کردن کنتور می‌توانید سریع‌تر به نتیجه برسید.

شیر گاز: ازآنجاکه هر فرایند نیاز به منبع سوخت و انرژی دارد؛ بروز هرگونه اختلال در عملکرد لوله‌کشی، با منبع سوخت ارتباط پیدا می‌کند. کنترل و مدیریت جریان گاز (و یا سوخت) برای سطح ایمنی کلی شما بسیار مهم است و بخش مهمی در تعمیر و نگهداری محسوب می‌شود.

خط لوله انتقال فاضلاب و تخلیه فاضلاب صنعتی و خانگی:

در روز جهانی لوله کشی – دانستنی‌های جالب لوله‌کشی صنعتی و پایپینگ بر حفاظت محیط‌زیست نیز تأکید دارد. برای تعمیر و نگهداری فقط به سیستم لوله‌کشی داخل خانه یا کارخانه خود توجه نکنید! 

خطوط فاضلاب و پس‌آب به بیرون و اغلب در زیر زمین متصل می‌شوند و مستقیماً بر سلامت محیط‌زیست و آب‌های زیرزمینی تأثیر می‌گذارند. بنابراین، با تأکید بر مراقبت از محیط‌زیست در مدیریت فاضلاب صنعتی و خانگی کوشا باشید.

فروشگاه تجهیزات لوله‌کشی و پایپینگ آهن نرخ روز جهانی لوله کشی را گرامی می‌دارد.

 برای ارائه انواع محصولات فولادی و آلیاژی مطابق نیاز شما، همچنین لوله و اتصالات لوله‌کشی  همراه شما هستیم.

با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید