لوله مانیسمان چیست؟ تاریخچه و کاربرد لوله مانیسمان

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که لوله مانیسمان چیست؟ لوله مانیسمان یا بدون درز به لوله ای گفته میشود که در فرآیند تولید آن از جوش فلزات استفاده نمیشود. به دلیل استفاده نشدن از جوش فلزات و بدون درز بودن این لوله ها، دارای خواص فیزیکی خاصی نسبت به لوله های درزدار میباشند. لوله های بدون درز کاربردهای مختلفی دارند که در ادامه به آن میپردازیم.

تاریخچه لوله مانیسمان

لوله فولادی برای اولین بار در جهان در سال 1815 مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1885 “برادران مانیسمان” که اهل آلمان بودند، برای اولین بار ساخت لوله به طور مستقیم از شمش فولاد بدون استفاده از درز جوش را اختراع کردند. در کشور ایران لوله بدون درز به لوله مانیسمان معروف شد. با گذشت زمان و پیشرفت علم دستگاه ها و کارخانه های صنعتی در ابعاد وسیع تر برای تولید لوله های بدون درز ایجاد شدند و به تولید لوله بدون درز به شکل صنعتی در ابعاد وسیع درآمد.

seamless steel pipe

انواع لوله مانیسمان

لوله بدون درز در آلیاژ های مختلفی تولید میشود. از این آلیاژ ها میتوان به ASTM A53، A106، A333، A335، A213، ST35.8 و غیره نام برد. هر یک از این الیاژ ها بسته به نوع مصارف گوناگونی دارند. لوله مانیسمان در سایز های 1/8 اینچ (3.175 میلیمتر) تا 26 اینچ (660 میلیمتر) تولید میشوند. این لوله ها در ضخامت ها و رده های متفاوتی تولید میشوند.

نحوه ساخت لوله بدون درز

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که نحوه تولید لوله مانیسمان چیست؟ مراحل ساخت لوله مانیسمان به طور مختصر به صورت زیر است:

  1. برشکاری شمش فولاد
  2. گرما و حرارت دهی
  3. کروی کردن شمش گداخته
  4. شلیک سمبه
  5. تاب گیری
  6. خارج کردن سمبه
  7. کشش لوله
  8. خنک شدن لوله
  9. برش لوله
  10. تمیز کردن و اسیدشویی
  11. ماشین کاری و کونیک لوله
  12. سمباده کاری و پولیش سطح لوله
  13. رنگ کاری
  14. بسته بندی بعد از اتمام فرآیند تولید

در مقالات دیگر به طور کامل نحوه تولید لوله مانیسمان را شرح خواهیم داد.

کاربرد های لوله مانیسمان

به دلیل گوناگونی شرایط استفاده از لوله ها به انواع مختلفی از لوله ها نیاز است. لوله مانیسمان نیز به دلیل بدون درز بودن دارای استحکام و تحمل فشار بیشتری به نسبت به لوله های درزدار است.از مصارف این لوله ها میتوان به:

  • صنایع دارویی
  • صنایع غذایی
  • انتقال سیالات فشار قوی
  • حطوط انتقال نفت
  • خطوط انتقال گاز خانگی و صنعتی
  • کارخانجات مختلف
  • خطوط هیدرولیک
  • و غیره

نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید