You are currently viewing بهینه‌سازی تعمیر و نگهداری پایپینگ Piping maintenance – روش ها و ترفند ها | آهن نرخ
بهینه‌سازی تعمیر و نگهداری پایپینگ Piping maintenance – روش ها و ترفند ها | آهن نرخ

تعمیر و نگهداری پایپینگ یکی از فعالیت‌های حیاتی در صنایع مختلف است که بر روی عملکرد و ایمنی سیستم لوله کشی صنعتی و پایپینگ اثر می‌گذارد. با روش‌های بهینه‌سازی تعمیر و نگهداری پایپینگ Piping maintenance  می‌توانید به کارایی و دوام تجهیزات پایپینگ در صنایع مختلف اضافه کنید. تعمیر و نگهداری در پایپینگ شامل برنامه‌ریزی، اجرا، کنترل و بهبود فعالیت‌های عملیاتی در لوله کشی فرایندی و خطوط لوله انتقال می‌شود. در این فرصت از دانستنی‌های صنایع فولادی آهن نرخ به معرفی تعدادی از روش های بهینه‌سازی تعمیر و نگهداری پایپینگ Piping maintenance می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • هدف از تعمیر و نگهداری چیست؟
  • روش های متداول تعمیر و نگهداری پایپینگ
  • روش های نوین نگهداری و تعمیرات تجهیزات پایپینگ
  • چگونگی عملکرد روش‌های بهینه‌سازی تعمیر و نگهداری پایپینگ Piping maintenance

هدف از تعمیر و نگهداری چیست؟

پایپینگ Piping یا سیستم لوله کشی صنعتی بخش اصلی و حساس در صنایع فرایندی مختلف است. پایپینگ در صنایع همانند سیستم گردش خون در بدن انسان، جایگاهی حیاتی در سلامت روند تولید محصولات صنعتی دارد. خطوط لوله انتقال و لوله‌ کشی فرایندی به همراه تجهیزات پایپینگ عمل حمل‌و‌نقل مایعات، گازها و جامدات نرم را در فرایندها بر عهده دارند. به همین دلیل کیفیت تعمیر و نگهداری پایپینگ مستقیماً بر نحوهٔ تولید، فراوری، انتقال و توزیع محصولات در صنایع مختلف اثر می‌گذارد.

تحقیقات مهندسی پایپینگ نشان می‌دهد سیستم لوله‌کشی و پایپینگ در هر صنعت؛ یک سرمایهٔ ثابت است که هزینهٔ سرمایه‌گذاری بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین، هزینه‌ای که برای بازرسی و نگهداری و تعمیرات پایپینگ به‌صورت مستمر صرف می‌شود؛ نوعی سرمایه‌گذاری برای افزایش ارزش‌افزودهٔ سرمایه است.

انواع نگهداری و تعمیرات مناسب و به‌موقع اجزای سیستم لوله کشی و پایپینگ شامل موارد کلی زیر می‌شود:

  • بازرسی دوره‌ای تمام اجزای سیستم پایپینگ
  • تعویض یا تعمیر قطعات آسیب‌دیده یا دارای خوردگی
  • پاک‌سازی سطوح داخلی و بیرونی
  • تست کارایی سیستم
  • آماده‌سازی پایپینگ برای شروع به کار مجدد

این فعالیت‌ها به‌منظور حفظ و افزایش قابلیت اطمینان، کارآمدی و عمر مفید پایپینگ انجام می‌شوند.

بیشتر بخوانید: رده لوله چیست؟ رده یا Schedule لوله

لیست تجهیزات پایپینگ و اجزای یک سیستم لوله کشی که نیاز دارند تحت پوشش تعمیر و نگهداری پایپینگ باشند عبارت‌اند از:

پایپینگ باید بتواند باتوجه‌به شرایط عملیاتی، فشار، دما، جریان، خوردگی، ضربه، لرزش و سایر عوامل محیطی، به‌صورت مطمئن و پایدار عمل کند. خواندن مقاله نکات کاربردی در پایپینگ Piping و بررسی خوردگی شما را با مواردی که نیاز به نگهداری و تعمیرات در سیستم لوله کشی دارد آشنا می‌کند.

روش های متداول تعمیر و نگهداری پایپینگ

در فرایند تعمیر و نگهداری پایپینگ رسیدگی به مسائل خوردگی و فرسایش، رسوب‌زدایی و توجه به نفوذ جرم به منافذ بسیار حائز اهمیت است. در خطوط لوله انتقال صنعت نفت و پایپینگ صنایع پتروشیمی به دلیل خواص خورندگی سیالات، احتمال آسیب و نشتی در لوله‌ها و اتصالات لوله بالا است. پایپینگ صنایع شیمیایی Chemical industry piping و لوله کشی فرایندی در صنایع شیمیایی نیز در معرض بالای مسئله خوردگی هستند.

همچنین پایپینگ صنایع غذایی و لوله کشی فرایندی صنایع دارویی به دلیل ارتباط مستقیم با مسائل بهداشت و سلامت نیازمند انواع نگهداری و تعمیرات هستند. بنابراین، بازرسی دوره‌ای و مستمر لوله کشی فرایندی Process Piping و تجهیزات پایپینگ به‌سرعت در تعمیر و نگهداری و پیشگیری از آسیب سیستم کمک می‌کند. در مقاله عوامل مهم در بازرسی و تعمیر و نگهداری سیستم لوله کشی و پایپینگ به روش‌های کارآمد بازرسی پرداختیم. این مقاله را بخوانید. انواع تعمیر و نگهداری پایپینگ به شکل متداول با روش‌های زیر انجام می‌شود:

تمیزکردن لوله فولادی

 برای تمیزکردن سطوح لوله ها و اتصالات لوله از رسوبات و لکه‌های جرم به طور معمول می‌توانید از حلال و امولسیون استفاده کنید. حلال‌ها را باتوجه‌به متریال پایپینگ انتخاب می‌کنیم تا بدون آسیب، سطوح را از روغن، گریس، کثیفی، روان‌کننده‌ها و مواد آلی مشابه پاک‌سازی کنیم. بااین‌حال، این روش نمی‌تواند زنگ‌زدگی، پوسته، پوسته‌شدن، شار جوش و غیره را از روی سطوح فولادی حذف کند. روش استفاده از حلال و امولسیون به‌عنوان وسیله‌ای کمکی در فرایند نگهداری و تعمیرات ضد‌خوردگی به کار گرفته می‌شود.

 استفاده از ابزارهای رسوب‌زدایی لوله فولادی

برای تعمیر و نگهداری پایپینگ لازم است لوله ها و معرفی انواع اتصالات لوله (آهنی، فولادی) فولادی همواره از رسوبات و لکه‌های اکسید، پاک‌سازی شده نگه داشته شوند. برس‌های سیمی فولادی از رشته‌های سیمی نرم به همراه سایر ابزارها به طور گسترده در فرایند پاک‌سازی استفاده می‌شوند. به‌این‌ترتیب می‌توانید رسوبات غیر سخت یا برجستگی‌های رسوبی، زنگ‌زدگی سرباره و غیره را از قطعات پایپینگ دور نگه دارید. این نکته مهم است که اگر حجم زیادی از اکسید جامد به سطح لوله فولادی چسبیده باشد، برس سیمی و ابزار برقی نتیجه رضایت‌بخشی ندارند. روش آسیاب‌کردن رسوبات و زنگ‌زدگی وقتی با حجم تلنبارشده‌ای از رسوبات سخت مواجه هستید، نمی‌تواند الگوی استاندارد ضد‌خوردگی را فراهم کند.

روش ترشی لوله فولادی

 یکی از کارآمدترین روش‌های تعمیر و نگهداری پایپینگ درباره اکسیداسیون و خوردگی؛ روش ترشی لوله فولادی است.

عملیات ترشی لوله فولادی در ۲ نوع متداول انجام می‌شود:

  1. ترشی شیمیایی
  2. ترشی الکترولیتی

این دو روش متداول‌ترین فرایند ترشی اسیدی هستند.

در عملیات پاک‌سازی ضد‌خوردگی خطوط لوله انتقال و لوله‌های پایپینگ می‌توانید از ترشی شیمیایی برای حذف رسوب، زنگ‌زدگی و پوشش قدیمی استفاده ‌کنید. از ترشی شیمیایی می‌توانید به‌عنوان فراوری مجدد پس از سندبلاست نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید ترشی شیمیایی با این‌که سطح فولاد را تمیز و درشت می‌کند، زیرساخت الگوی ضدخوردگی با عمق کم را برای شما فراهم می‌کند؛ به‌این‌ترتیب فواصل زمانی بازرسی بعدی را کوتاه‌تر در نظر بگیرید.

روش های نوین نگهداری و تعمیرات تجهیزات پایپینگ

 به دلیل اهمیت تعمیر و نگهداری در پایپینگ، لازم است که روش‌های مناسب و بهینه برای انجام آن انتخاب و استفاده شود. روش‌های بهینه‌سازی تعمیر و نگهداری پایپینگ Piping maintenance  باید بتوانند باتوجه‌به شرایط فنی، اقتصادی و زمانی موجود، امکان بهترین تصمیمات را فراهم کنند.

روش‌های بهینه‌سازی تعمیر و نگهداری پایپینگ Piping زمانی کارآمد هستند که راهکارهای روشنی برای موارد زیر ارائه دهند:

  • چگونگی تخصیص منابع
  • زمان‌بندی عملیات
  • اولویت‌بندی فعالیت‌ها
  • انتخاب روش‌های تعمیر و نگهداری
  • ارزیابی عملکرد تعمیر و نگهداری

در روش های نوین نگهداری و تعمیرات تجهیزات پایپینگ با استفاده از تحلیل داده‌ای و بهره‌مندی از هوش مصنوعی امکان شبیه‌سازی وجود دارد. بنابراین، در بهینه‌سازی تعمیر و نگهداری پایپینگ اولویت با انجام بازرسی‌های منظم و دقیق و جمع‌آوری داده‌های دقیق است.

برای دستیابی به نتیجهٔ مطلوب در روند نگهداری و تعمیرات سیستم فرایندی توجه به موارد زیر الزامی است:

به این صورت می‌توانید با استفاده از روش‌های تحلیل داده‌ای، هوش مصنوعی و شبیه‌سازی، تعمیر و نگهداری در پایپینگ را به‌صورت کارآمد، اقتصادی و ایمن ساماندهی کنید. آنچه برای تعمیر و نگهداری پایپینگ و سیستم لوله کشی فرایندی نیاز دارید را از مرکز فروش تجهیزات پایپینگ آهن نرخ بخواهید. با مرکز فروش محصولات فولادی آهن نرخ تماس بگیرید. با ما تماس بگیرید.

چگونگی عملکرد روش‌های بهینه‌سازی تعمیر و نگهداری پایپینگ Piping maintenance

به‌عنوان‌مثال نمونه جمع‌آوری داده‌های تاریخچهٔ تعمیر و نگهداری پایپینگ در یک شرکت نفتی به‌صورت گزارش بازرسی ثبت می‌شود. این داده‌ها شامل مشخصات فنی، زمانی و هزینه‌ای عملیات تعمیر و نگهداری در پایپینگ بر روی چند خط لوله مختلف در یک دوره زمانی مشخص هستند. در مرحله بعد داده‌ها با استفاده از یک مدل ریاضی شبیه‌سازی می‌شوند که برای استفاده در موارد مشابه کاربرد دارند. این مدل بهینه‌سازی؛ روش‌های مختلف تعمیر و نگهداری در پایپینگ را باتوجه‌به فرایندهای تصادفی خراب‌شدن، بازرسی، تعویض و تعمیر لوله‌ها شبیه‌سازی می‌کند.

برای پردازش و تحلیل داده‌ها، از روش‌های آماری و رگرسیون،  همچنین رابطهٔ بین عوامل مؤثر بر تعمیر و نگهداری استفاده می‌شود. در نتیجه با استفاده از روش‌های تحلیل داده‌ای، هوش مصنوعی و شبیه‌سازی، امکان مقایسه روش‌های مختلف تعمیر و نگهداری برای شما فراهم می‌شود. روش‌های بهینه‌سازی تعمیر و نگهداری پایپینگ Piping maintenance به شما کمک می‌کنند تا معیارهای مختلفی را برای ارزیابی عملکرد در اختیار داشته باشید.

این معیارها عبارت‌اند از:

  • هزینه کل تعمیر و نگهداری: این معیار نشان‌دهنده هزینهٔ جاری و سرمایه‌گذاری برای انجام فعالیت‌های تعمیر و نگهداری در پایپینگ است.
  • زمان توقف: این معیار نشان‌دهنده مدت زمانی است که پایپینگ به دلیل خراب‌شدن، بازرسی، تعویض یا تعمیر لوله‌ها قادر به عملکرد نیست.
  • فرکانس خراب‌شدن: این معیار نشان‌دهنده تعداد دفعات خراب‌شدن پایپینگ در یک دوره زمانی مشخص است.
  • عمر مفید: این معیار نشان‌دهنده طول عمر پایپینگ است که بتواند با قابلیت اطمینان و کارآمدی مناسب عمل کند.

در جریان بهینه‌سازی تعمیر و نگهداری پایپینگ در صنایع مختلف می‌توانید از  جدول خلاصهٔ نتایج زیر بره‌عنوان نمونه الگو بگیرید:

روش تعمیر و نگهداریهزینه کلزمان توقففرکانس خراب‌شدنعمر مفید
روش پیشگیرانهبالاپائینپائینبالا
روش واکنش گرانهپائینبالابالاپائین
روش پیش‌بینانهمتوسطمتوسطمتوسطمتوسط
روش بهینه سازانهبهینهبهینهبهینهبهینه

برای خرید تجهیزات پایپینگ و انواع لوله و اتصالات لوله فولادی با مشاورین ما در مرکز فروش محصولات فولادی آهن نرخ تماس بگیرید.

با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید