You are currently viewing ساپورت لوله در پایپینگ pipe support – انواع ساپورت لوله و کاربردها در لوله کشی صنعتی | آهن نرخ
ساپورت لوله در پایپینگ pipe support – انواع ساپورت لوله و کاربردها در لوله کشی صنعتی | آهن نرخ

ساپورت لوله pipe support در پایپینگ به ابزارهایی گفته می‌شود که برای پشتیبانی، هدایت و جلوگیری از لنگر انداختن لوله‌ها در یک سیستم لوله‌کشی استفاده می‌شوند. انواع ساپورت لوله و کاربردها در لوله کشی صنعتی همچنین برای جذب ضربه لوله‌ها در اثر تنش بیرونی و تنش درونی لوله استفاده می‌شوند.

در این بخش از دانستنی‌های آهن ‌نرخ به معرفی انواع ساپورت لوله و نحوه کاربرد هر کدام در سیستم‌های لوله‌کشی متفاوت می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • ساپورت لوله چیست؟
  • تفاوت بین ساپورت لوله و مهار لوله – قید لوله
  • انواع ساپورت لوله و کاربردها در لوله کشی صنعتی
  • ساپورت لوله در پایپینگ با متریال سخت – ساپورت لوله فولادی
  • انواع ساپورت لوله در لوله کشی صنعتی با متریال غیرفلزی

ساپورت لوله چیست؟

پشتیبانی از لوله کشی نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح سیستم‌های پایپینگ دارد و ساپورت لوله وزن لوله را با محتویات سیالاتی  که در آن جریان دارد پوشش می‌دهد. قطعات ساپورت لوله به‌عنوان بخشی مهم از تجهیزات لوله کشی برای حفظ یکپارچگی پایپینگ ضروری هستند. به همین دلیل، مهندسی پایپینگ بر انتخاب دقیق و مناسب ساپورت لوله تأکید دارد.

ساپورت لوله pipe support که به‌عنوان تکیه‌گاه لوله نیز شناخته می‌شود؛ قطعه‌ای از تجهیزات لوله کشی است که برای پشتیبانی از پایپینگ استفاده می‌شود. ساپورت لوله در پایپینگ مسئولیت نگهداری وزن لوله و سیال داخل لوله را در فواصل طولی معین بر عهده دارد و معمولاً انواع فولادی آن پرکاربرد است. لوله‌ها در هر سیستم لوله کشی صنعتی و پایپینگ به‌عنوان ساختاری از چارچوب‌های فضایی نامنظم، خود نگهدار نیستند، بنابراین باید با قطعات ایمن، پشتیبانی شوند. به‌این‌ترتیب بارهای لوله کشی با کمک تکیه‌گاه‌های لوله و یا گیره‌ها و آویزها؛ از لوله به سازه‌های نگهدارنده یا پایپ رَک منتقل می‌شود. 

برای کسب اطلاعات تکمیلی و مفید می‌توانید مقاله سازه‌های نگهدارنده لوله یا پایپ رک Pipe Rack را بخوانید. دانش پشتیبانی مناسب لوله در مرحله چیدمان بسیار سودمند است. به‌این‌ترتیب انواع ساپورت لوله هماهنگ با الزامات مهندسی پایپینگ برای هدایت لوله‌ها در مسیرهای طولانی تعبیه می‌شوند. همچنین عملکرد قطعات ساپورت لوله طبق طراحی لوله کشی تعریف می‌شود و انواع ساپورت لوله یکپارچگی لوله‌کشی صنعتی را حفظ می‌کنند.

تفاوت بین ساپورت لوله و مهار لوله – قید لوله

بارزترین تفاوت بین ساپورت لوله و مهار لوله در نوع کاربرد آن‌ها است.  تکیه‌گاه‌های لوله برای حمایت از سیستم لوله کشی با حمل بار عمودی بدون ایجاد محدودیت استفاده می‌شوند. درحالی‌که مهار لوله یا قید لوله  حرکات لوله‌کشی در جهات مختلف را محدود می‌کند، بنابراین باید مراقب بارهای افقی باشید.  به طور معمول، تمام مهارهای لوله در ترکیب با انواع ساپورت لوله قرار می‌گیرند و هر کدام مسئولیت پشتیبانی بخشی از سیستم پایپینگ را عهده‌دار می‌شوند.

انواع ساپورت لوله و کاربردها در لوله کشی صنعتی

انواع مختلفی از ساپورت لوله وجود دارد که هر کدام عملکرد و طراحی خاص خود را دارند. برخی از رایج‌ترین انواع ساپورت لوله در پایپینگ عبارت‌اند از:

  • تکیه‌گاه‌های صلب یا سخت
  • ساپورت لوله فنری
  • ساپورت لوله الاستیک
  • سا‌پورت لوله راهنما
  • تکیه‌گاه‌های ضربه‌گیر

در مقاله انواع لرزه‌گیر صنعتی در لوله‌کشی به معرفی بخشی از تجهیزات لوله کشی برای  پشتیبانی از پایپینگ پرداخته‌ایم. این مقاله را بخوانید. انواع ساپورت لوله برای اطمینان از ایمنی، کارایی و طول عمر سیستم پایپینگ ضروری هستند و با متریال فلزی و غیرفلزی در سیستم لوله‌کشی ارائه خدمت می‌کنند.

ساپورت لوله در پایپینگ با متریال سخت –  ساپورت لوله فولادی

مدل‌های مختلف ساپورت لوله از تنش بیش از حد، لرزش، تغییر شکل یا جابه‌جایی لوله‌ها در سیستم لوله کشی صنعتی و پایپینگ در طول فرایند جلوگیری می‌کنند. همچنین پشتیبانی خوبی در برابر  انبساط حرارتی، انقباض، تنش جریان سیال، فعالیت لرزه‌ای یا بارهای خارجی ارائه می‌نمایند. تکیه‌گاه‌های صلب یا سخت: این مدل ساپورت لوله نوع ثابتی از تکیه‌گاه است که برای حرکت لوله مهار عمودی یا افقی ایجاد می‌کند.

ساپورت‌های لوله سخت را می‌توانیم به سه زیر گروه طبقه‌بندی کنیم:

  • آویز
  • براکت
  • گیره

آویز: ساپورت لوله آویز  تکیه‌گاه‌ میله‌ای است که لوله را از بالا معلق نگه می‌دارد.

 براکت: ساپورت لوله براکت تکیه‌گاه  L یا U شکل است که لوله را به دیوار یا ستون متصل می‌کند.

گیره: ساپورت لوله گیره‌ای تکیه‌گاه دایره‌ای یا نیم‌دایره‌ای است که لوله را محصور می‌کند و آن را به سازه دیگری می‌چسباند.

ساپورت لوله فنری: تکیه‌گاه‌ انعطاف‌پذیری است که امکان حرکت عمودی محدود لوله را به دلیل انبساط یا انقباض حرارتی فراهم می‌کند.

 ساپورت لوله فنری از متریال فولادی با مکانیسم فنری تشکیل شده است که می‌تواند فشرده یا گسترش یابد تا جابه‌جایی لوله را در خود جای دهد. این ساپورت لوله فنری می‌تواند متغیر یا ثابت باشد و تکیه‌گاه‌های فنری متغیر بسته به انحراف فنر ظرفیت بار متفاوتی دارند. تکیه‌گاه‌های فنری ثابت بدون توجه به انحراف فنر ظرفیت بار ثابتی را پوشش می‌دهند.

در طراحی مهندسی پایپینگ برای ارائه پشتیبانی لوله و حل مشکلات هر ساخت‌و‌ساز از استانداردهای پایپینگ استفاده می‌شود. در بند 321.1. از استانداردهای پایپینگ ASME B 31.3 عناصر پشتیبانی‌کننده برای جلوگیری از خطرات و خطاهای احتمالی در طراحی مشخص شده است. مرجع استانداردهای پایپینگ در لوله و اتصالات لوله – ASME و API و ASTM شما را به‌خوبی با جزئیات الزامات لوله‌کشی صنعتی آشنا می‌کند. این مقاله را بخوانید.

انواع ساپورت لوله در لوله کشی صنعتی با متریال غیرفلزی

ساپورت لوله الاستیک: تکیه‌گاه انعطاف‌پذیری از مواد پلاستیکی و پلیمری است که امکان حرکت محدود افقی یا جانبی لوله را به دلیل انبساط یا انقباض حرارتی فراهم می‌کند. این مدل از ساپورت لوله از یک عنصر الاستیک مانند یک پد لاستیکی یا یک شیلنگ قابل‌انعطاف تشکیل می‌شود. ساپورت لوله الاستیک می‌تواند برای جابه‌جایی لوله تغییر شکل داده یا خم شود و همچنین انتقال صدا یا ارتعاش از لوله به سازه‌های دیگر را کاهش می‌دهد.

سا‌پورت لوله راهنما: تکیه‌گاه‌های جهت‌داری هستند که حرکت لوله را در جهت خاصی، معمولاً در امتداد محور لوله، محدود می‌کنند. ساپورت لوله راهنما از جابه‌جایی جانبی یا زاویه‌ای لوله به دلیل انبساط یا انقباض حرارتی، جریان سیال یا بارهای خارجی جلوگیری می‌کند. عملکرد ساپورت لوله راهنما می‌تواند به‌صورت کشویی باشد که در عین کاهش اصطکاک به لوله اجازه می‌دهد تا به‌راحتی در امتداد تکیه‌گاه بلغزد. همچنین تکیه‌گاه لوله می‌تواند دارای عملکرد غلتشی باشد که در این صورت، دارای چرخ‌ها یا غلتک‌هایی است تا امکان چرخش لوله را در امتداد تکیه‌گاه فراهم ‌کند.

تکیه‌گاه‌‌های ضربه‌گیر: این مدل ساپورت لوله سیستم را در برابر بارهای ناگهانی یا دینامیکی مانند حوادث لرزه‌ای، ضربات چکشی آب یا وزش باد محافظت می‌کند. ساپورت لوله ضربه‌گیر  از قطعه‌ای هیدرولیک یا مکانیکی تشکیل شده که توانایی مقاومت در برابر ضربه وارد شده به لوله را دارد یا آن را کاهش می‌دهد. این نگهدارنده‌های لوله می‌توانند منفعل یا فعال باشند؛ ساپورت‌های ضربه‌گیر منفعل دارای مقاومت ثابتی متناسب با سرعت حرکت لوله هستند. ساپورت‌های ضربه‌گیر فعال دارای مقاومت متغیری هستند که توسط سیگنال یا سنسور خارجی کنترل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ویژگی انواع شیر های فشارشکن

انواع ساپورت لوله در لوله‌کشی صنعتی بر اساس عوامل مختلفی مانند اندازه، وزن، دما، فشار، جنس و پیکربندی لوله انتخاب می‌شوند. همچنین شرایط محیطی و عملیاتی سیستم لوله کشی و طراحی پایپینگ در گزینش ساپورت لوله مؤثر هستند. تکیه‌گاه لوله باید با متریال لوله و سایر اجزای سیستم لوله کشی سازگار باشد و نباید باعث خوردگی، سایش یا آسیب به لوله شود. متریال پایپینگ + جدول متریال لوله‌کشی در صنایع  می‌تواند برای شما کمک مؤثری در جهت انتخاب هماهنگ اجزای سیستم لوله‌کشی باشد. این مقاله را بخوانید

تکیه‌گاه‌های لوله نیز باید به‌درستی نصب و نگهداری شوند تا از عملکرد و دوام بهینه آنها اطمینان حاصل شود. ساپورت لوله pipe support در پایپینگ برای اطمینان از عملکرد مطلوب و یکپارچگی سیستم‌های لوله کشی صنعتی حیاتی است. مهندسان پایپینگ  و اپراتورها با انتخاب انواع ساپورت لوله و کاربردها در لوله کشی صنعتی ایمنی، کارایی و قابلیت اطمینان از بازدهی پایپینگ را افزایش می‌دهند. برای خرید انواع تجهیزات لوله کشی می‌توانید به فروشگاه آهن نرخ مراجعه نمایید، یا با مشاورین متخصص ما در تماس باشید. همراهی شما برای تجهیز تاسیسات لوله کشی و سیستم پایپینگ کارخانه‌های فرایندی با بالاترین کیفیت؛ افتخار ما است.

با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید