You are currently viewing انواع لوله ‌انتقال آب و لوله کشی صنایع کشاورزی – پایپینگ | آهن نرخ
انواع لوله ‌انتقال آب و لوله کشی صنایع کشاورزی – پایپینگ | آهن نرخ

 مبانی پایپینگ برای انواع لوله ‌انتقال آب و لوله کشی صنایع کشاورزی تقریباً از اصولی مشابه پیروی می‌کنند. در پایپینگ عنوان لوله آب را به هر لوله‌ای که برای انتقال آب استفاده می‌شود اطلاق می‌کنیم هر چند کاربردهای سیستم‌های لوله‌کشی آب متفاوت است. برای آشنایی بیش‌تر با شباهت‌های سیستم‌های لوله‌کشی خواندن مقاله روز جهانی لوله‌کشی – دانستنی‌های جالب لوله‌کشی صنعتی و پایپینگ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این مقاله اطلاعات عمومی مفیدی درباره انواع سیستم‌های لوله‌کشی در اختیار شما می‌گذارد. سیستم لوله‌کشی و پایپینگ برای انتقال حالت‌های مختلف مایعات، گازها، دوغاب و غیره استفاده می‌شود و از لوله کشی صنایع کشاورزی تا صنایع فرایندی گسترده است.

در این بخش از دانستنی‌های آهن نرخ با انواع لوله ‌انتقال آب در سیستم لوله کشی تاسیسات ساختمانی و پایپینگ صنایع کشاورزی آشنا می‌شویم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • ساختار و متریال انواع لوله ‌انتقال آب
  • متریال لوله کشی آب – سیستم لوله کشی تاسیسات با لوله‌های فلزی
  • انواع لوله ‌انتقال آب در لوله کشی صنایع کشاورزی
  • متریال لوله کشی آب – انواع لوله ‌انتقال آب در لوله کشی صنایع کشاورزی با لوله‌های غیرفلزی

ساختار و متریال انواع لوله ‌انتقال آب

در سیستم لوله‌ کشی تاسیسات و پایپینگ صنعتی بسته به عملکرد و کاربرد آب مصرفی، انواع لوله ‌انتقال آب به ۳ دسته عمده طبقه‌بندی می‌شوند:

  • انواع لوله آب برای انتقال آب آشامیدنی تصفیه شده به مصرف‌کنندگان
  • لوله آب برای سیستم لوله کشی اطفای حریق
  • انواع لوله آب مورداستفاده در سیستم لوله کشی فاضلاب: این دسته می‌تواند در پایپینگ تصفیه‌ فاضلاب نیز نقش لوله کشی فرایندی را ایفا ‌کند.

متریال پایپینگ و شرایط استفاده از این سه سیستم لوله کشی باتوجه‌به شرایط مربوط به آنها کاملاً متفاوت است. همچنین متریال لوله کشی صنایع کشاورزی بنا بر نوع استفاده تعیین می‌شوند و طیف گسترده‌ای از لوله‌های فولادی و پلاستیکی را در بر می‌گیرند.

شبکه آبرسانی شهری:

شبکه‌های لوله‌کشی آب که برای انتقال آب آشامیدنی استفاده می‌شوند، از لوله‌های اصلی با قطر دهانه بزرگ تشکیل می‌شوند. انواع لوله ‌انتقال آب در سیستم چرخه آب و فاضلاب، کل شهرها و خطوط تأمین کوچک‌تر را به هم متصل می‌کنند. خطوط لوله انتقال با قطر دهانه بزرگ ورودی و خروجی یک خیابان یا گروهی از ساختمان‌ها را از لوله‌های سرشاخه فراهم می‌کنند. لوله انتقال آب با محدوده اندازه قطر دهانه 3.65 متر لوله‌های سرشاخه را شامل می‌شوند. خطوط لوله انتقال آب شهری به لوله‌های با قطر دهانه کوچک‌تر حدود ۱۲ میلی‌متر به ورودی لوله کشی تاسیسات ساختمانی متصل می‌شوند. توزیع آب در سیستم لوله کشی تاسیسات ساختمانی که بر اساس ویژگی گرانش حمل می‌شوند،  کیفیت آب را بیش‌تر حفظ می‌کنند.

متریال انواع لوله ‌انتقال آب بر اساس کاربرد تعیین می‌شود و شامل ۳ دسته اصلی است:

  • انواع لوله فولادی – انواع لوله فلزی
  • انواع لوله غیرفلزی – لوله سیمانی
  • لوله‌های غیرفلزی – انواع لوله پلاستیکی

مطالعه رایج ترین کدها و استانداردهای پایپینگ Piping standards به شما کمک می‌کند تا کارآمدترین انتخاب متریال لوله کشی هماهنگ با نیازتان را انجام دهید.همچنین مرجع استانداردهای پایپینگ در لوله و اتصالات لوله – ASME و API و ASTM شما را با ساختار و متریال لوله و اتصالات لوله برای هر مصرف آشنا می‌کند. برای خرید انواع لوله ‌انتقال آب و لوله کشی صنایع کشاورزی با مشاورین متخصص ما در فروشگاه آهن نرخ تماس بگیرید.

متریال لوله کشی آب – سیستم لوله کشی تاسیسات با لوله‌های فلزی

لوله های فلزی شامل لوله های آهنی لوله های گالوانیزه و لوله های فولادی و لوله های چدنی هستند.

لوله های فولادی: انواع لوله‌ و اتصالات لوله فولادی تحت کدها و استانداردهای تاسیسات ساختمانی  قوی‌ترین و بادوام‌ترین محصولات تأمین و توزیع آب هستند. انواع لوله فولادی دارای مقاومت بالا در برابر فشار، فرسایش و خوردگی هستند و بادوام بالا هزینه تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهند. امکان جوشکاری در لوله کشی تاسیسات و انواع لوله ‌انتقال آب با لوله‌های فولادی انعطاف‌پذیری سیستم را افزایش می‌دهد.

لوله‌های گالوانیزه: لوله‌های فولادی گالوانیزه نه‌تنها در لوله کشی صنایع کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گیرند، بلکه برای ساخت تجهیزات کشاورزی کاربرد گسترده دارند. در لوله کشی صنایع کشاورزی مشکل خوردگی به دلیل مجاورت انواع لوله ‌انتقال آب با تنش عوامل طبیعی، آب، خاک، و نور خورشید، بسیار جدی و مهم است. مشکل رایج خوردگی در تجهیزات کشاورزی نیز به شکل اثرگذاری کاربرد لوازم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. لایه محافظ گالوانیزه بر روی سطوح لوله‌کشی صنایع کشاورزی و ابزار و تجهیزات از اثر تخریبی عوامل شیمیایی و طبیعی جلوگیری می‌کند.

لوله های گالوانیزه در برابر سایش ناشی از استفاده مکرر و مواد شیمیایی مضر مقاوم هستند. ازآنجایی‌که گالوانیزه کردن یک روش کم‌هزینه است، استفاده از لوله‌های گالوانیزه در لوله کشی صنایع کشاورزی مقرون‌به‌صرفه است. نکات کاربردی در پایپینگ Piping و بررسی خوردگی اطلاعات تکمیلی مفیدی در اختیار شما می‌گذارد. همچنین با خواندن مقاله اتصالات دنده ‌ای گالوانیزه کاربردی و مقرون‌به‌صرفه به نکات جالب‌توجه درباره لوله های گالوانیزه و اتصالات لوله گالوانیزه پی می‌برید.

بیشتر بخوانید: انواع مبدل حرارتی در پایپینگ

 لوله های چدنی: لوله‌های چدنی در گذشته مصرف گسترده‌ای در خطوط لوله انتقال آب و فاضلاب و خطوط لوله زیر زمینی داشتند. لوله‌های چدنی در لوله کشی تاسیسات بسیار پایدارند و برای شرایط فشار آب بالا به‌خوبی قابل‌اجرا هستند. سرعت گسترش و نفوذ اکسیداسیون در لوله چدنی به نسبت لوله‌های فولادی بالاتر است و همین امر باعث کاهش استفاده آن‌ها در مصارف آشامیدنی شده است. لوله‌های چدنی برای لوله کشی صنایع کشاورزی و هماهنگ با هدف لوله‌کشی زیر زمینی در پایپینگ  استفاده می‌شوند. انواع لوله ‌انتقال آب از لوله‌های چدنی به طور قابل‌توجهی سنگین هستند که حمل‌و‌نقل و تعمیر و نگهداری را دشوار می‌کند. طول لوله‌های چدنی در سیستم لوله‌کشی کوتاه انتخاب می‌شود تا جبران وزن بیشتر آن باشد، این امر باعث افزایش هزینه جوشکاری و اتصالات لوله می‌شود. خواندن مقاله روش‌های جرم‌گیری لوله و رسوب‌زدایی لوله‌کشی در تاسیسات و پایپینگ شما را با عملکرد مؤثر دراین‌رابطه آشنا می‌کند.

لوله‌های‌ مسی: از لوله های مسی در سیستم لوله کشی آب ساختمانی برای مصارف خاص و در بخش‌های ویژه استفاده می‌شوند. لوله‌های مسی برای توزیع آب سردوگرم آشامیدنی مناسب هستند و هر چند در کاربردهای زیرزمینی هم کارایی دارند، اما بیش‌تر در معرض دید استفاده می‌شوند. این لوله‌های مسی بین انواع لوله ‌انتقال آب در مقایسه با سایر متریال لوله‌کشی بسیار گران هستند و تنها برای زیبایی و طراحی‌های خاص استفاده می‌شوند. لوله‌های مسی در مجاورت خاک حتماً نیاز به عایق‌بندی سیستم لوله‌کشی دارند، چرا که فلز مس می‌تواند تحت‌تأثیر برخی مواد معدنی قرار گیرد. مقاله انواع عایق لوله در پایپینگ اطلاعات مفیدی درباره عایق‌بندی انواع لوله ‌انتقال آب در اختیار شما می‌گذارد.

انواع لوله انتقال آب در لوله کشی صنایع کشاورزی

انواع لوله ‌انتقال آب در صنایع کشاورزی نیز شامل لوله های فولادی – لوله های گالوانیزه و لوله های غیرفلزی می‌شوند.

لوله های فولادی با عملیات گالوانیزه کردن سطوح، در برابر خوردگی مقاوم هستند و عموماً به‌عنوان متریال لوله‌کشی کشاورزی در تاسیسات استفاده می‌شوند. لوله‌های فولادی گالوانیزه به‌عنوان سیستم مرکزی آبرسانی مزرعه و تأسیسات کشاورزی در کارخانه‌های فراوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی استفاده می‌شوند. لوله‌های فولادی برای مصارف لوله کشی صنایع کشاورزی با استانداردهای صنعتی تعریف می‌شوند. به‌این‌ترتیب لوله‌های فولادی مورداستفاده برای کشاورزی گلخانه‌ای ‌دارای استانداردهای صنعتی خاصی هستند که توسط هر منطقه جغرافیایی تعریف شده است. توصیه می‌کنیم استاندارد صنعتی منطقه‌ای را علاوه بر استانداردهای پایپینگ در تجهیزات MSS-SP – جوشکاری AWS  – خوردگی NACE در مورد الزامات بررسی کنید.

 به‌طورکلی، سه نوع قطر خارجی لوله انتقال آب در لوله کشی صنایع کشاورزی با 19.1 میلی‌متر یا 0.752 اینچ و  22.2 میلی‌متر یا 0.874 اینچ و همچنین 25.4 میلی‌متر یا 1 اینچ به طور گسترده استفاده می‌شود. در برخی مناطق سردسیر از لوله های فولادی گالوانیزه ضخیم‌تر برای محافظت از یخ‌زدگی و آبرسانی به درختان میوه استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر از انواع لوله ‌انتقال آب با متریال دارای مقاومت کششی بالاتر در لوله کشی صنایع کشاورزی استفاده می‌شود. این لوله‌های فولادی با دیواره‌های نازک‌تر و عملکرد بالاتر نسبت به سایر  لوله‌ها استفاده‌ای بهینه در تمام فصول در لوله کشی صنایع کشاورزی دارند.

متریال لوله کشی آب – انواع لوله انتقال آب در لوله کشی صنایع کشاورزی با لوله‌های غیرفلزی

 لوله های بتنی سیمان: لوله‌های بتنی برای مصرف انواع لوله ‌انتقال آب هم در سیستم آبرسانی شهری و هم در لوله کشی صنایع کشاورزی بسیار کارآمد هستند. این لوله‌ها مقاومت بالایی در برابر خورندگی دارند و فوق‌العاده قوی و بادوام، اما گران هستند. ازآنجایی‌که لوله‌های بتنی حجیم و سنگین هستند، هزینه‌های نصب، جابه‌جایی و حمل‌و‌نقل آن‌ها بسیار بالاست.

لوله های پلاستیکی: لوله‌های پلاستیکی در طبقه‌بندی انواع لوله ‌انتقال آب برای آبرسانی شهری، لوله‌کشی تاسیسات ساختمانی و لوله‌کشی صنایع کشاورزی پر کاربرد هستند.

لوله های پلاستیکی مورداستفاده برای لوله‌های آب عبارت‌اند از:

  • لوله‌ پی وی سی PVC
  • لوله پلی اتیلن HDPE
  • لوله سی پی وی سی CPVC
  • لوله کشی آب PEX

 لوله‌ پی وی سی PVC نوع خاصی از پلاستیک با نام پلی وینیل کلراید، با علامت اختصاری PVC است و برای انواع لوله آب غیرفلزی کاربرد زیادی دارد. سیستم‌های لوله‌کشی PVC برای گردش آب خنک‌کننده لوله‌کشی فرایندی در کارخانه‌های صنعتی و همچنین لوله کشی صنایع کشاورزی استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: حلقه انبساط در پایپینگ

لوله پلی اتیلن HDPE از دسته‌های اصلی لوله های پلاستیکی مورداستفاده لوله کشی صنایع کشاورزی است. لوله پلی اتیلن HDPE ‌دارای مقاومت خوردگی بالا، بسیار سبک با حمل‌و‌نقل و جابه‌جایی آسان است و در عین انعطاف‌پذیری، مستحکم نیز هست. لوله‌های PVC و HDPE مستعد آسیب فیزیکی هستند و در معرض نور شکننده‌تر می‌شوند. همچنین در دمای بیش از ۶۵ درجه سانتی‌گراد نرم شده، تغییر شکل می‌دهند.

لوله سی پی وی سی CPVC از نوع ویژه‌ای مواد پلاستیکی با نام پلی‌وینیل‌ کلرید‌ کلردار ساخته می‌شود. از انواع لوله ‌انتقال آب در سیستم آبرسانی و لوله کشی صنایع کشاورزی لوله CPVC می‌تواند دمایی تا حدود ۱۸۰ درجه فارنهایت یا بیشتر را تحمل کند. بنابراین، از لوله‌های CPVC که معمولاً کرم رنگ یا سفید مایل به زرد هستند، می‌توانید برای خطوط توزیع آب گرم و سرد استفاده کنید.

 لوله کشی آب PEX از مواد پلاستیکی پلی‌اتیلن متقاطع ساخته می‌شوند و گاهی به نام XLPEl شناخته می‌شوند. لوله کشی PEX در برابر دماهای گرم و سرد دارای مقاومت بالا هست و معمولاً در خطوط آب سردوگرم برای سرویس‌های خانگی استفاده می‌شود. سیستم لوله کشی PEX در میان انواع لوله ‌انتقال آب برای سیستم‌های لوله‌کشی گرمایش از کف استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب لوله کشی PEX برای تاسیسات خانگی و لوله کشی صنایع کشاورزی در گلخانه‌ها کاربرد دارد.

برای خرید انواع لوله و اتصالات لوله فلزی برای لوله‌کشی تاسیسات ساختمانی و پایپینگ صنایع با مشاورین متخصص ما در فروشگاه آهن نرخ تماس بگیرید. برای ارائه تجهیزات لوله کشی و پایپینگ هماهنگ با نیاز شما همراهتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

نویسنده: ویدا نگهبان

کلمات مرتبط: پایپینگ – انواع لوله انتقال آب – لوله کشی صنایع کشاورزی – سیستم لوله کشی و پایپینگ – لوله کشی تاسیسات –

دیدگاهتان را بنویسید