You are currently viewing لوله گالوانیزه چیست؟ مشخصات لوله گالوانیزه و کاربرد فولاد گالوانیزه در لوله کشی | آهن نرخ
لوله گالوانیزه چیست؟ مشخصات لوله گالوانیزه و کاربرد فولاد گالوانیزه در لوله کشی | آهن نرخ

برای پایپینگ عمومی و لوله کشی تاسیسات  به دنبال لوله و اتصالات لوله پردوام و مقرون‌به‌صرفه می‌گردید! لوله گالوانیزه گزینه مناسبی برای پروژه شما است. در این بخش از دانستنی‌های وبلاگ آهن نرخ به این می‌پردازیم که لوله گالوانیزه چیست؟ همچنین مشخصات لوله گالوانیزه و کاربرد فولاد گالوانیزه در لوله کشی را بررسی می‌کنیم. در این مقاله با دنیای لوله های گالوانیزه آشنا می‌شوید و ترکیب، فرایند ساخت، مزایا و کاربردهای آنها را بیش‌تر می‌شناسید. این راهنمای جامع بینش ارزشمندی در مورد مزایا و مشخصات لوله گالوانیزه به شما ارائه می‌دهد. انتخاب مواد مناسب در عملکرد پایپینگ و تاسیسات لوله‌کشی بسیار مهم است و در میان گزینه‌های مختلف، لوله های فولادی گالوانیزه به دلیل دوام استثنایی و خواص مقاوم در برابر خوردگی به‌عنوان یک انتخاب عالی برجسته می‌شوند.

در این مقاله می‌خوانید:

  • لوله گالوانیزه چیست؟
  • فرایند ساخت لوله گالوانیزه
  • انواع لوله‌ های گالوانیزه
  • کاربردهای لوله گالوانیزه در پایپینگ و سیستم لوله کشی تاسیسات

لوله گالوانیزه چیست؟

 لوله گالوانیزه چیست؟ نوعی لوله فولادی بر پایه فولاد کربنی است که برای جلوگیری از خوردگی و افزایش طول عمر، تحت پوشش‌دهی تخصصی روی قرار می‌گیرد. این لوله گالوانیزه و اتصالات لوله گالوانیزه از متریال فولاد کربنی ساخته شده و با لایه‌ای از روی Zn پوشانده می‌شوند تا یک مانع محافظ بین فولاد و محیط اطراف ایجاد کنند. پوشش روی Zn نه‌تنها مقاومت استثنایی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی ایجاد می‌کند، بلکه استحکام کلی لوله را نیز افزایش می‌دهد. 

لوله گالوانیزه عمدتاً در خطوط لوله انتقال آب به ساختمان‌های خانگی و تجاری و پایپینگ سیالات غیر خورنده استفاده می‌شود. انواع لوله گالوانیزه همچنین به دلیل مقاومت در برابر زنگ‌زدگی می‌توانند در سازه‌های فیزیکی به‌عنوان داربست عمل کنند. اتصالات لوله گالوانیزه با بهره‌مندی از توانایی پوشش روی Zn برای محافظت در برابر خوردگی و نمک کاربردهای بی‌شماری در فضای باز و صنعتی دارند. خواندن مقاله اتصالات دنده ‌ای گالوانیزه کاربردی و مقرون‌به‌صرفه اطلاعات بسیار مفیدی در این باره در اختیار شما می‌گذارد.

فرایند ساخت لوله گالوانیزه

برای ساخت لوله گالوانیزه توجه به تفاوت ساختاری لوله مانیسمان (بدون درز) و لوله درزدار فولادی دارای اهمیت است. همچنین فرایند تولید لوله گالوانیزه شامل مراحل مختلفی برای اطمینان از کیفیت و دوام محصول نهایی است که عبارت‌اند از:

  • تمیزکردن Cleaning

برای دستیابی به لوله گالوانیزه بادوام و اتصالات گالوانیزه باکیفیت؛ سطوح فولاد کربنی به طور کامل تمیز می‌شوند تا هرگونه ناخالصی یا ذرات باقی‌مانده از بین برود. به‌این‌ترتیب می‌توانید از چسبندگی مناسب پوشش روی Zn و عدم نفوذ عوامل تضعیف‌کننده پوشش اطمینان حاصل کنید.

  • ترشی کردن  Pickling

لوله و اتصالات لوله فولاد کربنی پس از تمیزشدن؛ در محلول اسیدی غوطه‌ور می‌شوند تا هرگونه تراشه آسیابی یا اکسید از بین برود. این مرحله زیرساخت فولاد کربنی را برای فرایند گالوانیزه کردن و رسیدن به لوله گالوانیزه آماده می‌کند.

  • گالوانیزه کردن Galvanizing

لوله های تمیز شده و اسیدی شده در حمامی از روی مذاب غوطه‌ور می‌شوند. از طریق یک واکنش متالورژیکی به نام گالوانیزه گرم، روی Zn یک پوشش محکم بر روی سطح فولاد ایجاد می‌کند.

  • خنک‌سازی و بازرسی Cooling and Inspection

پس از گالوانیزه کردن، لوله گالوانیزه خنک شده و از نظر کنترل کیفیت بررسی می‌شود. این مرحله تضمین می‌کند که پوشش روی Zn یکنواخت و عاری از هر گونه نقص است.

مقاله روش‌های جرم‌گیری لوله و رسوب‌زدایی لوله‌کشی در تاسیسات و پایپینگ می‌تواند برای شما مفید باشد و به دوام سیستم لوله‌کشی بیفزاید. توجه به این نکته ضروری است؛ روش گالوانیزه کردن لوله و اتصالات لوله نه‌تنها بر ضخامت دیواره بلکه بر وزن و قطر داخلی تأثیر می‌گذارد. این عوامل باید هنگام انتخاب لوله گالوانیزه مناسب برای یک کاربرد خاص در نظر گرفته شوند.

مشاوره با متخصصان صنعت یا تأمین‌کنندگان لوله می‌تواند در تعیین مناسب‌ترین مشخصات لوله گالوانیزه برای نیازهای خاص شما مفید باشد. برای خرید لوله و اتصالات لوله همراه با تجهیزات لوله کشی و پایپینگ هماهنگ؛ با مشاورین متخصص آهن نرخ تماس بگیرید. تیم فنی صنعت لوله کشی و فولاد آهن نرخ شما را برای خرید تجهیزات لوله کشی هماهنگ با الزامات طراحی و مهندسی پایپینگ پروژه‌تان همراهی می‌کند. با ما تماس بگیرید.

انواع لوله‌ های گالوانیزه

 برای تعیین کلاس انواع لوله های گالوانیزه و استفاده در پایپینگ ارائه اطلاعات دقیق از مشخصات لوله گالوانیزه ضروری است. در راستای هماهنگی کلاس لوله گالوانیزه با اهداف سیستم لوله کشی و پایپینگ چند فاکتور کلیدی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

  • اندازه اسمی لوله گالوانیزه
  • ضخامت دیواره لوله گالوانیزه
  • مشخصات پوشش گالوانیزه 
  • طول لوله گالوانیزه
  • استانداردهای پایپینگ در لوله های گالوانیزه

اندازه اسمی لوله گالوانیزه DN

در صنعت لوله کشی و پایپینگ اندازه اسمی لوله یا Nominal Diameter  سایز کلی قطر لوله است. قطر اسمی لوله اندازه‌ای بدون توجه به متریال و پوشش لوله است که در استانداردهای پایپینگ با علامت اختصاری DN و بر حسب میلی‌متر نشان داده می‌شود. اندازه نامی لوله در سیستم نام‌گذاری اروپایی با علامت NPS نیز مشخص می‌شود و با اینچ بیان می‌شود. وقتی از اندازه لوله فولادی گالوانیزه صحبت می‌کنیم در اصل به محدوده دهانه لوله با هر متریال پایپینگ اشاره داریم. اندازه‌های اسمی رایج لوله گالوانیزه مورداستفاده در پایپینگ از 1/8 اینچ تا 24 اینچ یا بیشتر متغیر است.

ضخامت دیواره لوله گالوانیزه STD

انواع لوله‌های گالوانیزه از ضخامت دیواره متفاوتی برخوردار هستند که نشان‌دهنده ضخامت جداره فولادی همراه با ضخامت پوشش روی Zn بر سطح لوله است. اندازه ضخامت لوله گالوانیزه چیست؟ این اندازه ارتباط مستقیم با وزن لوله دارد؛ هر چه زمان گالوانیزه کردن لوله فولاد کربنی بیش‌تر باشد، ضخامت پوشش روی Zn بیش‌تر می‌شود. به‌این‌ترتیب توجه به ضخامت دیواره لوله گالوانیزه باعث رعایت نسبتی محدوده وزن مجاز لوله و اتصالات لوله در پایپینگ می‌شود.

مشخصات پوشش گالوانیزه 

فرایند گالوانیزه کردن لوله های فولاد کربنی با روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که پر طرف‌دارترین آن‌ها روش گالوانیزه گرم است. لوله های گالوانیزه که با روش‌های گالوانیزه کردن مختلف تولید می‌شوند؛ ویژگی‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. بنابراین، الزامات پوشش گالوانیزه نشان‌دهنده نحوه فرایند گالوانیزه کردن نیز هست.

امروزه معمولاً انواع  لوله گالوانیزه دارای پوشش گالوانیزه گرم هستند، اما در صورت لزوم می‌توانید گزینه‌های پوشش دیگری را نیز مشخص کنید.  مشخصات پوشش در لوله گالوانیزه  شامل تعیین ضخامت پوشش روی Zn و حداقل وزن پوشش بر حسب اونس بر فوت مربع یا گرم بر مترمربع است. با مطالعه نکات کاربردی در پایپینگ Piping و بررسی خوردگی درباره مقاوم‌سازی فولاد در برابر فرسایش و خوردگی بیش‌تر بدانید.

طول لوله گالوانیزه

در طراحی لوله کشی طول هر لوله گالوانیزه بر اساس الزامات مهندسی پایپینگ و در هماهنگی با سایر اجزای سیستم لوله کشی تعیین می‌شود. متداول‌ترین طول‌های لوله گالوانیزه شامل 21 فوت یا 6.4 متر، همچنین 24 فوت یا 7.3 متر است و در صورت نیاز طول‌های سفارشی تولید می‌شوند. هنگام تعیین طول لوله، توجه به الزامات حمل‌و‌نقل و نصب ضروری است.

استانداردهای پایپینگ در  لوله گالوانیزه

انواع لوله گالوانیزه در لوله کشی تاسیسات و پایپینگ از کدها و استانداردهای پایپینگ تحت سیستم ASTM پیروی می‌کنند. مشخصات استاندارد لوله گالوانیزه و مشخصات صنعتی اتصالات لوله گالوانیزه معمولاً تحت سیستم هماهنگ بین‌المللی قرار می‌گیرند که می‌تواند استاندارد ANSI را نیز شامل شود. مهندسی پایپینگ هنگام طراحی لوله کشی تاسیسات و پایپینگ بر پایه اطلاعات دقیق؛ بین هدف و  استانداردهای پایپینگ هماهنگی ایجاد می‌کند. مطالعه رایج ترین کدها و استانداردهای پایپینگ Piping standards اطلاعات جامعی در این باره به شما می‌دهد. مشخصات لوله گالوانیزه در سیستم لوله کشی ارتباط مستقیم با هدف، نوع سیال، اندازه و طول لوله، ضخامت پوشش، استانداردها و کمیت و کاربرد دارد.

کاربردهای لوله گالوانیزه در پایپینگ و سیستم لوله کشی تاسیسات

برای تعیین مشخصات لوله گالوانیزه و کاربرد فولاد گالوانیزه در لوله کشی توجه به نوع فرایند و نوع سیال اهمیت ویژه دارد. لوله‌های فولادی گالوانیزه در بسیاری از کاربردهای صنعتی، تجاری و مسکونی پرطرف‌دار هستند. با خواندن مقاله لوله گالوانیزه در صنعت با گسترهٔ وسیع کاربردهای فولاد گالوانیزه آشنا می‌شوید.

برخی از برنامه‌های کاربردی رایج لوله گالوانیزه و اتصالات گالوانیزه عبارت‌اند از:

  • سیستم لوله کشی شهری تأمین آب

لوله گالوانیزه به طور گسترده برای انتقال آب آشامیدنی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود. انواع لوله گالوانیزه با مقاومت مناسب در برابر خوردگی؛ تحویل آب تمیز و سالم را تضمین می‌کنند.

  • سیستم لوله کشی تاسیسات و پایپینگ

لوله های گالوانیزه به دلیل دوام و قابلیت اطمینان، معمولاً برای تاسیسات لوله کشی ساختمانی یا تاسیسات کارخانه‌های فرایندی استفاده می‌شوند. همچنین لوله گالوانیزه در پایپینگ نیروگاه‌ها و لوله کشی فرایندی تصفیه‌خانه‌ها و صنایعی که با سیالات غیر خورنده سروکار دارند مفید است. می‌توانید با مراجعه به مقاله  سوالات متداول در پایپینگ Piping اطلاعات تکمیلی جالبی درباره سیستم‌های مختلف لوله‌کشی دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: انواع عایق لوله در پایپینگ

  • خطوط لوله انتقال گاز

لوله فولادی گالوانیزه برای خطوط لوله انتقال گاز شهری و فرآورده‌های گازی ایدئال است، زیرا می‌تواند فشار را به‌خوبی تحمل کند. لوله گالوانیزه مسیری مطمئن برای توزیع گاز طبیعی ایجاد می‌کند و در لوله ‌کشی گاز ساختمان‌های مسکونی و تجاری و صنعتی نقش کلیدی دارد. مقاله بهترین متریال سیستم لوله‌کشی گاز و نحوه اجرا اطلاعات تکمیلی مفیدی در اختیار شما می‌گذارد. این مقاله را بخوانید.

  • سازه‌های فضای باز

مقاومت در برابر خوردگی فولاد گالوانیزه این متریال را به گزینه‌ای محبوب برای سازه‌های فضای باز تبدیل می‌کند. انواع لوله گالوانیزه را می‌توانید با اطمینان از دوام و استحکام برای موارد زیر در فضای باز استفاده نمایید:

  1. سازه‌های سقف
    1. سایه‌بان
    1. نرده‌های پله
    1. نرده‌های محافظ
    1. تابلوهای راهنما
    1. داربست فلزی
  2. سیستم‌ آبیاری کشاورزی و باغبانی

لوله گالوانیزه به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و شرایط خاک برای پایپینگ صنایع کشاورزی و سیستم‌های آبیاری و باغبانی بسیار پرکاربرد است. همچنین انواع لوله گالوانیزه در ساخت ابزارآلات کشاورزی و تولید ماشین‌آلات صنعتی مرتبط با صنایع کشاورزی استفاده می‌شوند. مقاله پایپینگ – انواع لوله ‌انتقال آب و لوله کشی صنایع کشاورزی شما را با قابلیت‌های لوله‌های فولادی گالوانیزه بیش‌تر آشنا می‌کند.

همچنین  رازهای جوشکاری فولاد گالوانیزه در پایپینگ به شرح کامل نحوه جوشکاری لوله گالوانیزه می‌پردازد. خواندن این مقاله‌ها را از دست ندهید. برای خرید انواع لوله گالوانیزه و تجهیزات لوله کشی مرتبط با مشاورین فنی ما در آهن نرخ تماس بگیرید. همکاران فروش آهن نرخ برای ارائه آنچه در صنعت لوله کشی و پایپینگ مورد نیازتان است؛ همراه شما هستند.

با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید