You are currently viewing پایپینگ صنایع شیمیایی Chemical industry piping – لوله کشی فرایندی در صنایع شیمیایی | آهن نرخ
پایپینگ صنایع شیمیایی Chemical industry piping – لوله کشی فرایندی در صنایع شیمیایی | آهن نرخ

۵ نوع لوله مورداستفاده در پایپینگ صنایع شیمیایی Chemical industry piping نقش تعیین‌کننده‌ای در کارخانه‌های فرایندی محصولات شیمیایی ایفا می‌کنند. صنایع شیمیایی یکی از مهم‌ترین صنایع در جهان است و لوله کشی فرایندی صنایع شیمیایی به لحاظ تماس با مواد خطرناک بسیار حائز اهمیت است. به‌این‌ترتیب، در طراحی پایپینگ کارخانه‌های تولید محصولات شیمیایی توجه به کیفیت و استانداردهای لازم برای مقاومت خوردگی لوله‌ها و اتصالات لوله ضروری است.

در این بخش از دانستنی‌های آهن نرخ به معرفی برخی از انواع لوله‌ و اتصالات لوله رایج، مورداستفاده در پایپینگ صنایع شیمیایی می‌پردازیم. همچنین موارد استفاده انواع لوله فولادی ضد‌زنگ S.S – لوله‌های HDPE – لوله PVC – لوله PP – لوله‌های CPVC موردبحث قرار خواهند گرفت.

در این مقاله می‌خوانید:

  • انواع فولاد برای پایپینگ صنایع شیمیایی
  • ویژگی‌های فولاد ضد‌زنگ S.S برای لوله کشی فرایندی صنایع شیمیایی
  • چه نوع لوله‌هایی در پایپینگ صنایع شیمیایی استفاده می‌شوند؟

انواع فولاد برای پایپینگ صنایع شیمیایی

تعیین متریال پایپینگ در صنایع فرایندی مستقیماً با مواد سیال جاری در لوله کشی و نوع فرایند ارتباط دارد. در مقاله رایج ترین انواع فولاد در لوله کشی صنعتی و پایپینگ Piping توضیحات مبسوطی درباره کارخانه‌های فرایندی از منظر کلی داده‌ایم. می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید. در اینجا به طور مشخص به متریال انواع لوله‌ فولادی در کاربردهای پایپینگ صنایع شیمیایی می‌پردازیم.

کدام نوع فولاد برای مصرف لوله و اتصالات لوله در کارخانه‌های شیمیایی مناسب‌تر است؟

فولاد کربنی Carbon steel

 فولاد کربنی رایج‌ترین فولاد مورداستفاده در خطوط لوله انتقال است و کارخانه‌های صنایع شیمیایی عموماً برای خطوط لوله انتقال از فولاد کربنی استفاده می‌کنند. تفاوت خطوط لوله و سیستم لوله‌کشی صنعتی در نوع عملیاتی است که هر بخش مسئول انجام آن است. خطوط لوله انتقال کار حمل و انتقال سیال به و از کارخانه فرایندی را برعهده دارند، بیشتر در مسیرهای مستقیم و طولانی استفاده می‌شوند. خط لوله انتقال با پیچیدگی و تنش کمتری نسبت به لوله کشی صنعتی روبرو می‌شود. درحالی‌که سیستم لوله کشی صنعتی و پایپینگ انجام عملیات فرایند، فراوری و تولید محصول را برعهده دارند.

 به‌این‌ترتیب لوله کشی فرایندی صنایع شیمیایی تحت‌فشار، حرارت، تنش دما و بسیاری ‌پدیده‌ها قرار می‌گیرند که احتمال فرسایش و خوردگی را بالا می‌برد. در پایپینگ پالایشگاه عمومی و پایپینگ صنایع شیمیایی معمولاً  از فولاد کربنی برای انواع فلنج فلزی در اتصالات لوله‌کشی استفاده می‌شود. همچنین نحوه انتخاب شیرآلات صنعتی در سیستم لوله کشی باتوجه‌به متریال سیال در هماهنگی با متریال پایپینگ و سایر اتصالات لوله‌کشی انجام می‌گیرد. انواع متریال پایپینگ + جدول متریال لوله‌کشی در صنایع اطلاعات لازم درباره نحوه انتخاب اجزای سیستم لوله کشی فرایندی را در اختیار شما می‌گذارد.

فولاد ضد‌زنگ stainless steel

پس از فولاد کربنی، فولاد ضدزنگ دومین متریال پایپینگ پرکاربرد در لوله کشی فرایندی صنایع شیمیایی است. انواع لوله فولادی ضدزنگ و اتصالات لوله شکلی از فولاد آلیاژی محسوب می‌شوند که در برابر خوردگی مقاوم هستند و دما و فشار شدید را تحمل می‌کنند. فولاد ضد‌زنگ SS که به طور گسترده در پایپینگ صنایع شیمیایی مورداستفاده قرار می‌گیرد، دارای عناصر آلیاژی حداقل 10.5٪ کروم یا بیشتر و حداکثر کربن کمتر از 1.20٪ است. لوله فولاد آلیاژی که درصد نیکل بالاتری دارد از مقاومت بالایی در برابر خوردگی، حرارت و استحکام زیاد در دمای پایین برخوردار است.

لوله‌های فولاد ضدزنگ S.S دارای انعطاف‌پذیری خوبی هستند و به دلیل تشکیل لایه اکسید کروم غیرفعال Cr2O3 روی سطوح، مقاومت عالی در برابر خوردگی دارند. عملکرد این لایه محافظ که محکم به سطح فلز می‌چسبد، پایپینگ صنایع شیمیایی را در برابر خوردگی سیالات شیمیایی محافظت می‌کند. بخش‌های مختلف پایپینگ صنایع شیمیایی از فولاد ضدزنگ دارای خواص مکانیکی عالی و غیرمغناطیس هستند که آن‌ها را برای کاربردهای ایمن برجسته می‌کند. پایپینگ صنایع شیمیایی از فولاد ضدزنگ بسیار بادوام و مقرون‌به‌صرفه هستند و به حداقل تعمیر و نگهداری در طول زمان نیاز دارند.

انواع فولاد ضدزنگ که در تجهیزات لوله کشی فرایندی صنایع شیمیایی در بخش‌های مختلف استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • فولاد ضدزنگ آستنیتی
  • فولاد ضدزنگ فریتی
  • فولاد ضدزنگ مارتنزیتی

مرجع استانداردهای پایپینگ در لوله و اتصالات لوله – ASME و API و ASTM اطلاعات مفیدی درباره مشخصات لوله‌کشی فرایندی صنایع شیمیایی به شما می‌دهد. این مقاله را بخوانید.

ویژگی‌های فولاد ضد‌زنگ S.S برای لوله کشی فرایندی صنایع شیمیایی

 انواع فولاد ضد‌زنگ انتخابی ایدئال برای طیف گسترده‌ای از کاربردهای تجهیزات پایپینگ در صنایع شیمیایی هستند. لوله مانیسمان با ترکیب متریال فولاد ضدزنگ پایه اصلی سیستم‌های لوله‌کشی فرایندی سیالات شیمیایی است. 

 ویژگی‌های قابل‌توجه فولاد ضدزنگ عبارت‌اند از:

  • استحکام و مقاومت: پایپینگ صنایع شیمیایی باید در برابر نفوذ و ترکیب با عناصر موجود در مواد شیمیایی سیالات جاری در سیستم، مقاوم باشند.
  • قابلیت انطباق: فولاد ضد‌زنگ به دلیل خاصیت چکش‌خواری و چقرمگی بالا، دارای انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی است.

این خصوصیت برای زمانی که نیاز به اصلاح تجهیزات فرایند، مخازن یا عناصر ساختاری دارید بسیار مهم و حائز اهمیت است. به دلیل همین ویژگی انطباق‌پذیری است که از انواع فولاد ضدزنگ می‌توانید برای بخش‌های مختلف پایپینگ استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، جوشکاری مجدد لوله‌های استنلس‌استیل S.S در محل نسبتاً آسان است و تست نشت ۱ میلی بار در ثانیه یا کمتر را به‌خوبی تحمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: نکات کاربردی در پایپینگ و بررسی خوردگی

  • مقاومت در برابر خوردگی: فولاد ضد‌زنگ در برابر خوردگی روزمره مقاومت بالایی دارد.

در پایپینگ صنایع  شیمیایی، حتی اگر محصول شما به لحاظ شیمیایی بی‌اثر باشد، برای انجام امور فرایندی احتمالاً با اسیدها و اکسید‌کننده‌هایی سروکار خواهید داشت. این مواد فرایندی در مقادیر و غلظت‌های گوناگون در طول زمان باعث خوردگی لوله کشی فرایندی صنایع شیمیایی می‌شوند. آلیاژهای ضد‌زنگ بهترین مقاومت کلی را در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر پایپینگ صنایع شیمیایی اثر می‌گذارند، فراهم می‌کنند.

دانستنی‌های فولاد آلیاژی – فولاد ضدزنگ 409M – ترکیب و خواص و کاربرد اطلاعات تکمیلی قابل‌توجهی در اختیار شما می‌گذارد. این مقاله را مطالعه کنید. برای خرید لوله و تجهیزات لوله کشی فرایندی صنایع شیمیایی و تاسیسات سایر کارخانه‌ها با مشاورین متخصص ما در فروشگاه آهن نرخ تماس بگیرید. همکاران ما پاسخگوی نیاز شما در تأمین تجهیزات پایپینگ صنایع شیمیایی و دیگر سیستم‌های لوله کشی هستند. خرید لوله و تجهیزات لوله کشی صنایع شیمیایی را از مرکز صنایع فولادی آهن نرخ تجربه کنید.

چه نوع لوله‌هایی در پایپینگ صنایع شیمیایی استفاده می‌شوند؟

 در پایپینگ صنایع شیمیایی از سایر لوله ‌و اتصالات لوله غیرفلزی نیز بنا به نیاز و موقعیت عملکرد استفاده می‌شود. انواع لوله‌های غیرفلزی که در قسمت‌های مختلف صنایع پتروشیمی و فراوری محصولات شیمیایی پرکاربرد هستند عبارت‌اند از:

  • لوله‌های پلی‌اتیلن Polyethylene pipes یا HDPE

لوله‌های پلی‌اتیلن با چگالی بالا که با عنوان HDPE شناخته می‌شوند؛ به دلیل مقاومت در برابر انواع مواد شیمیایی گزینه‌‌ای محبوب در صنایع شیمیایی هستند. لوله های پلی‌اتیلن دارای خواص عایق حرارتی عالی هستند و می‌توانند برای لوله کشی زیر زمینی بدون ترس از خوردگی یا فرسودگی استفاده شوند. خواندن مقاله هدف لوله‌کشی زیر زمینی در پایپینگ به شما در انتخاب تجهیزات لوله کشی مناسب کمک می‌کند.

  • لوله‌های پی وی سی PVC یا Polyvinyl chloride pipes

لوله های پلی وینیل کلراید که با عنوان لوله های PVC شناخته می‌شوند نوع دیگری از لوله‌های غیرفلزی مورداستفاده در پایپینگ صنایع شیمیایی هستند. این لوله پی وی سی PVC به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و نصب آسان، معمولاً در مصارف صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. لوله PVC پرمصرف‌ترین نوع لوله‌های پلاستیکی است که برای کاربردهای ساختاری و الکتریکی در کارخانه‌های فرایندی کاربرد دارد. آن‌ها مقاومت بالایی در برابر اکثر مواد شیمیایی دارند و می‌توانند برای حمل طیف وسیعی از مایعات خورنده، اسیدهای خاص، محلول‌های نمک، قلیاها استفاده شوند. همچنین خواص ضدحریق عالی دارند و انتخابی مناسب برای ایمنی بالا هستند. لوله‌های PVC در طول زمان به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند و برای زهکشی ضایعات شیمیایی، و آبکاری صنعتی مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: روش های جرم گیری لوله و رسوب‌زدایی لوله‌کشی در تاسیسات و پایپینگ

  • لوله های پلی پروپیلن Polypropylene pipes یا PP

لوله های پلی پروپیلن که به لوله‌های PP نیز مشهور هستند، از مواد پلاستیکی ساخته می‌شوند که نسبت به سایر پلاستیک‌ها دمای بالاتری را تحمل می‌کنند. از لوله‌ PP در لوله کشی فرایندی صنایع شیمیایی می‌توانید برای حمل و انتقال مواد شیمیایی خورنده از جمله اسیدها، بازها، نمک‌ها و حلال‌های آلی استفاده کنید. علاوه بر این، لوله های پلی‌پروپیلن PP مقاومت خوبی در برابر اشعه ماورای‌بنفش دارند که کاربرد در فضای باز را امکان‌پذیر می‌کند. لوله‌های PP برای حمل زباله‌های شیمیایی و سایر مواد بسیار خورنده مؤثرترین و مناسب‌ترین هستند.

  • لوله های CPVC پلی وینیل کلرید کلر Chlorinated polyvinyl chloride

پلی‌وینیل‌کلرید‌کلر که به لوله CPVC آن را می‌شناسیم؛ یک ترموپلاستیک است که از ترکیب کلر با رزین پلی وینیل کلراید PVC تولید می‌شود. لوله CPVC به طور قابل‌توجهی انعطاف‌پذیرتر از PVC است و همچنین دماهای بالاتر را تحمل می‌کند. موارد استفاده CPVC در پایپینگ صنایع شیمیایی شامل لوله‌های تحویل آب سردوگرم و جابه‌جایی مایعات صنعتی است. لوله‌های CPVC در عین این‌که خواص مشابهی با لوله‌های PP دارند، از سطح استحکام و دوام بیشتری برخوردارند. امکان استفاده از لوله‌های CPVC در بخش‌هایی از پایپینگ صنایع شیمیایی وجود دارد؛ چرا که آنها در برابر خوردگی ناشی از اکثر مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند.

همچنین لوله‌های CPVC در لوله کشی فرایندی صنایع شیمیایی  می‌توانند دمای تا ۲۰۰ درجه فارنهایت یا ۹۳ درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند. این ویژگی، لوله CPVC را گزینه مناسبی برای انتقال مایعات یا گازهای داغ از یک مکان به مکان دیگر بدون ایجاد خطر آسیب یا آلودگی معرفی می‌کند. خرید لوله و تجهیزات پایپینگ صنایع شیمیایی را از مرکز صنایع فولادی آهن نرخ انجام دهید. مشاورین متخصص ما در فروشگاه آهن نرخ پاسخگوی نیاز شما در تأمین سیستم لوله کشی صنعتی و پایپینگ هستند. با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید