You are currently viewing پایپینگ صنایع غذایی و دارویی | آهن نرخ
پایپینگ صنایع غذایی و دارویی | آهن نرخ

 ویژگی‌های پایپینگ صنایع غذایی و لوله کشی فرایندی صنایع دارویی به لحاظ ارتباط با حوزه سلامت و بهداشت و درمان منحصربه‌فرد هستند. لوله کشی صنعتی و پایپینگ برای تولید و فراوری مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، صنایع لبنی و تولید دارو به لوله های بهداشتی نیاز دارند. اتصالات لوله و تجهیزات مانند پمپ‌ها، مبدل‌های حرارتی، مخازن و شیرآلات صنعتی به لحاظ متریال پایپینگ و نحوه اجرا دارای استانداردهای خاصی هستند. در این بخش از دانستنی‌های آهن نرخ به معرفی نکات کلیدی درباره پایپینگ صنایع غذایی و لوله کشی فرایندی صنایع دارویی می‌پردازیم.

آشنایی با ضرورت‌های متریال پایپینگ و نحوه اجرای لوله کشی فرایندی به شما کمک می‌کند ایمنی و سلامت صنایع غذایی و دارویی را تضمین کنید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • طراحی پایپینگ صنایع غذایی و دارویی
  • اجرای پایپینگ صنایع غذایی و دارویی
  • استانداردهای پایپینگ صنایع لبنی – صنایع غذایی و آشامیدنی – صنایع دارویی

طراحی پایپینگ صنایع غذایی و دارویی

در طراحی سیستم لوله کشی صنعتی و پایپینگ صنایع غذایی و همچنین صنایع دارویی توجه به حفظ بهداشت و سلامت سیالات حین فرایند دارای اولویت است. به همین دلیل مهندسی پایپینگ با درنظرگرفتن ویژگی‌های سیال طراحی سیستم لوله کشی را انجام می‌دهد.

سایر ملاحظات طراحی پایپینگ در صنایع غذایی و دارویی عبارت‌اند از:

  • الزامات فضای فیزیکی
  • مخازن نگهداری و دسترسی به محصول
  • بهداشت و ایمنی در محل یا CIP
  • اثر بخار طی فرایند یا SIP
  • بهداشت حین فرایند یا COP
  • زهکشی

مهندسی پایپینگ در طراحی لوله کشی صنایع غذایی از لوله‌های بهداشتی برای شبکه فرایند استفاده می‌کند. لوله‌های بهداشتی از فولاد آلیاژی مقاوم در برابر خوردگی با دیواره‌های نازک‌تری نسبت به لوله‌ها در سایر  صنایع تولید می‌شوند. لوله‌ فولادی ضدزنگ با ضخامت دیواره نازک برای دستیابی به یک جوش TIG باکیفیت بدون زائده بسیار مناسب است. لوله‌های بهداشتی با متریال فولاد ضدزنگ که در پایپینگ صنایع غذایی و همینطور صنایع دارویی استفاده می‌شوند دارای سطوح داخلی صیقل داده شده به‌صورت مکانیکی هستند. به‌این‌ترتیب مقاومت در برابر نفوذ و باقی‌ماندن مواد بر روی سطوح در تماس با سیالات را به شکل مؤثری افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: پایپینگ در دمای بالا

هر سیستم لوله کشی فرایندی منحصر‌به‌فرد است و باید متناسب با مکان و کاربرد؛ هماهنگ با نوع مواد غذایی یا دارویی طراحی شود. بنابراین، طراحی اولیه پایپینگ با توسعه الزامات انتقال یک محصول از نقطه‌ای به نقطه دیگر آغاز می‌شود. سپس باتوجه‌به خواص سیال در صنایع غذایی یا صنایع دارویی مهندسی پایپینگ مراحل اجرا را سامان‌دهی می‌کند.

مواردی که در اجرای پایپینگ صنایع غذایی و لوله کشی فرایندی صنایع دارو مورد تمرکز قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • درجه حرارت در طول فرایند
  • فشار داخلی جریان سیال در سیستم
  • ویسکوزیته سیال
  • میزان خورندگی سیال در داخل لوله‌ها و فرسایش بیرونی پایپینگ در معرض عوامل بیرونی
  • نرخ جریان مطلوب
  • کاهش جریان سیال، افت فشار و دمای مجاز
  • توجه به اولویت بهداشت و ایمنی CIP و اثرات بخار  SIP
  • محدودیت فضا

همچنین در طراحی لوله کشی صنعتی و پایپینگ صنایع غذایی و همینطور داروئی الزاماتی مانند تخلیه یا ذخیره محصول، اتصالات پمپ‌ها و مخازن لحاظ می‌شوند. پشتیبانی، بازرسی و تعمیر و نگهداری در طراحی و اجرای‌ پایپینگ صنایع غذایی و داروئی  اغلب به تلاش قابل‌توجهی نیاز دارند. مقاله طراحی پایپینگ پمپ pump piping  اطلاعات مفیدی درباره انواع پمپ به شما ارائه می‌دهد.

اجرای پایپینگ صنایع غذایی و دارویی

مشخصات نهایی برای اجرای پایپینگ صنایع غذایی و همینطور صنایع داروئی طی دو سند طراحی مهندسی ارائه می‌شوند:

  • نمودار جریان فرایند یا PFD:

این نمودار رابطه بین قطعات اصلی تجهیزات پایپینگ  طی فرایند محصول را مشخص می‌کند. نمودار جریان فرایند چگونگی برقراری ارتباط لوله کشی بین پمپ‌ها، مخازن، مبدل‌های حرارتی و غیره را تعیین می‌کند. همچنین مسیر ورود، خروج و خطوط لوله انتقال را به و از قطعات مهم تجهیزات نشان می‌دهد.

  • نمودار لوله و ابزاردقیق P&ID:

این نمودار تمام قطعات اصلی تجهیزات و اجزای سیستم لوله‌کشی صنعتی و پایپینگ را نشان می‌دهد. نمودار لوله و ابزار جزئیات لوله‌کشی به لحاظ نوع خدمت، اندازه و سایز، رتبه‌بندی و کلاس، انواع عایق لوله در پایپینگ را نشان می‌دهد. در نمودار P&ID به جزئیات ابزاردقیق مانند کلیه ابزارهای فشار، دما و جریان موردنیاز سیال، شیرهای کنترل فشار و ایمنی پرداخته می‌شود. نمودار لوله و ابزار شرایط واقعی مسیریابی پایپینگ مانند جریان سیال، شیب لوله‌ها و حداکثر طول لوله را مشخص می‌کند. همچنین در پایپینگ – تحلیل استرس لوله Pipe Stress Analysis خصوصاً برای صنایع غذایی و دارویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید: لوله گالوانیزه در صنعت

تجزیه‌و‌تحلیل تنش باعث می‌شود تا فشار درونی و بارهای بیرونی کنترل شوند و انتخاب تکیه‌گاه‌های مناسب را آسان‌تر می‌کند. نقش سازه‌های نگهدارنده لوله یا پایپ رک Pipe Rack برای جلوگیری از تنش سیستم در اجرای پایپینگ صنایع غذایی و لوله کشی فرایندی در صنایع داروئی حائز اهمیت است. همچنین تجزیه‌وتحلیل استرس تأیید می‌کند تنش لوله کشی صنعتی و پایپینگ تحت شرایط مختلف، از جمله بارهای عملیاتی، آزمایش فشار، و غیره بیش از حد مجاز نیست.

استفاده از حلقه انبساط در پایپینگ Expansion Loop برای صنایعی که تغییر دمای مداوم سیال حین فرایند اتفاق می‌افتد، بخشی از ملزومات اجرای پایپینگ محسوب می‌شود. مقاله پایپینگ و تجهیزات لوله‌کشی مؤثر برای هر کاربرد اطلاعات تکمیلی مفیدی درباره جزئیات طراحی و اجرای پایپینگ در اختیار شما می‌گذارد. آنچه برای پایپینگ صنایع غذایی و لوله کشی فرایندی صنایع داروئی نیاز دارید را از ما در مرکز فروش محصولات فولادی آهن نرخ بخواهید. با مشاورین ما تماس بگیرید.

استانداردهای پایپینگ صنایع لبنی – صنایع غذایی و آشامیدنی – صنایع دارویی

1-استانداردهای پایپینگ صنایع لبنی Dairy industry piping standards

پایپینگ صنایع لبنی به طور عمومی با کد و استاندارد لوله ASME 304 و ASME 316L شناخته می‌شود. لوله و اتصالات لوله در فراوری لبنیات باید از جنس استنلس‌استیل باشند تا از اثر اکسیداسیون سطوح بر مواد لبنی جلوگیری کنند. همچنین سطوح داخلی لوله‌ها و تجهیزات لوله کشی فرایندی باید صیقلی و غیرقابل‌نفوذ باشند تا مانع باقی‌ماندن و فاسدشدن لبنیات شوند. جوش‌های دائمی برای اتصال لوله‌ها در پایپینگ صنایع لبنی ترجیح داده می‌شوند.

در صورت نیاز به اتصالات لوله قابل‌جابه‌جایی در پایپینگ صنایع لبنی  معمولاً یک اتصال گیره‌دار با واشر مشترک استفاده می‌شود. در پایپینگ صنایع غذایی و لبنی تمام سطوحی که با مواد در تماس هستند باید پولیش شده و غیرفعال شوند. همچنین تمام اجزای خطوط فرایند باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که عاری از زائده و حفره‌ باشند تا از  باقی‌ماندن، راکد شدن و فساد مواد لبنی جلوگیری شود.

2-استانداردهای پایپینگ صنایع فراوری مواد غذایی و آشامیدنی Piping standards for food and beverage processing industries

 در پایپینگ صنایع فراوری مواد غذایی و آشامیدنی نیز از استانداردهای پایپینگ  ASME 304  و 316L استفاده می‌شود و سطوح داخلی غیرفعال می‌شوند. برای اتصالات از جوشکاری لب‌به‌لب  استفاده می‌شود و کمترین تعداد اتصالات بین لوله‌ها به کار می‌رود. در پایپینگ صنایع غذایی تمام لوله‌ها باید برای زهکشی و تمیزکردن آسان طراحی شوند و تاحدامکان نیازهای تعمیر و نگهداری کاهش یابد.

3-استانداردهای پایپینگ صنایع داروسازی Pharmaceutical industry piping standards

در لوله کشی فرایندی صنایع دارویی تمام لوله‌ها باید کاملاً قابل تخلیه، تمیزکردن و استریل شدن باشند. نوع جوشکاری ترجیحی برای اتصال لوله‌ها و قطعات؛ جوش مداری خودکار است. لوله‌ مانیسمان یا لوله بدون درز از فولاد ضدزنگ 316 یا 316L متداول‌ترین مواد مصرفی در لوله کشی فرایندی صنایع دارویی هستند. همچنین سطوح داخلی لوله و اتصالات لوله و هر بخشی از پایپینگ که با محصولات دارویی در تماس هستند با پولیش الکتریکی صیقلی می‌شوند.

 باتوجه‌به پیچیدگی لوله‌کشی فرایندی صنایع دارویی معمولاً در طراحی و اجرا از قابلیت اسکن سه‌بعدی همراه با یکپارچه‌سازی داده‌ها استفاده می‌شود. همچنین تمام تجهیزات لوله‌کشی و متریال پایپینگ در صنایع داروسازی باید با استانداردهای تجهیزات پردازش زیستی هماهنگ باشند. خواندن مقاله متریال پایپینگ + جدول متریال لوله‌کشی در صنایع اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما می‌گذارد. برای خرید تجهیزات پایپینگ صنایع غذایی و لوله کشی فرایندی صنایع دارو با مشاورین متخصص آهن نرخ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید