You are currently viewing بازرسی و تعمیر و نگهداری سیستم لوله کشی و پایپینگ | آهن نرخ
بازرسی و تعمیر و نگهداری سیستم لوله کشی و پایپینگ | آهن نرخ

سیستم لوله کشی و پایپینگ بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما هستند. به همین دلیل توجه به عوامل مهم در بازرسی و تعمیر و نگهداری سیستم لوله کشی و پایپینگ یک ضرورت است. لوله کشی تاسیسات و پایپینگ هستند که کارخانه‌های صنعتی و صنایع، شهرها و خانه‌ها را در شبانه‌روز فعال نگه می‌دارند. خطوط لوله انتقال آب آشامیدنی، گاز، مخابرات و برق از طریق شبکه‌ای از لوله‌ها و سیستم پایپینگ از منابع گسترش می‌یابند. به‌این‌ترتیب تنها با چرخش یک سوئیچ یا فشاردادن یک دکمه استارت؛ فرایندها شروع به انجام می‌کنند. برای انجام تمام مراحل انتقال و فراوری سیالات، رعایت استانداردهای بازرسی و تعمیر و نگهداری سیستم لوله کشی و پایپینگ الزامی است. باتوجه‌به اهمیت نکات کاربردی در پایپینگ Piping و بررسی خوردگی بخش بازرسی در مهندسی پایپینگ جایگاه ویژه‌ای دارد.

در این قسمت از  دانستنی‌های آهن نرخ به عوامل مهم در بازرسی و تعمیر و نگهداری سیستم لوله کشی و پایپینگ می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • تعمیر و نگهداری خطوط لوله انتقال
  • اهمیت بازرسی لوله در سیستم لوله کشی و پایپینگ
  • عوامل مهم در بازرسی پایپینگ
  • روش های تست پایپینگ Piping test methods
  • در بازرسی پایپینگ  چه چیزی را مورد بازرسی قرار می‌دهیم؟
  • مزایای بازرسی خط لوله و تأثیر آن در تعمیر و نگهداری پایپینگ

تعمیر و نگهداری خطوط لوله انتقال

یکی از بخش‌هایی که نیاز به استفاده گسترده از خطوط لوله انتقال دارد، صنعت نفت و گاز است. از سوی دیگر، خطوط لوله انتقال شامل لوله های آبرسانی شهری و شبکه فاضلاب شهری نیز می‌شوند که حیات و سلامت جامعه را در برمی‌گیرند. خوردگی و نشتی در هر بخش از خطوط لوله انتقال می‌تواند آسیب‌های جدی در پی داشته باشد. پایپینگ – انواع لوله ‌انتقال آب و لوله کشی صنایع کشاورزی ضرورت بازرسی و تعمیر و نگهداری سیستم لوله کشی را یادآور می‌شود.

خطوط لوله انتقال حمل‌ محصولات مایع  – گاز را در مقایسه با حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی مقرون‌به‌صرفه‌تر و ایمن‌تر  می‌کند. مواجهه با برخی از مشکلات جدی مانند خوردگی، نشت و ترکیدگی در اجرا و نصب خطوط لوله و سیستم لوله کشی صنعتی و لوله کشی فرایندی رایج هستند.  گرچه این مشکلات کاملاً قابل‌اجتناب نیستند، اما بازرسی مناسب و نگهداری منظم می‌توانند چنین حوادثی را به‌شدت کاهش دهند. برای به‌حداقل‌رساندن خطر شکست خط لوله، پیمانکاران باید استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای را برای زیرساخت‌های لوله کشی رعایت کنند.

بیشتر بخوانید: کلاس فلنج در پایپینگ

تجهیزات پایپینگ که از فشار مضاعف به سیستم لوله کشی تاسیسات و لوله کشی صنعتی جلوگیری می‌کنند شامل این موارد هستند:

برای خرید تجهیزات لوله کشی و انواع تجهیزات بازرسی و تعمیر و نگهداری در صنعت لوله کشی با مشاورین ما در آهن نرخ تماس بگیرید. آنچه در صنعت لوله کشی نیاز دارید را از مرکز فروش تجهیزات پایپینگ و صنایع فولادی آهن نرخ بخواهید.

اهمیت بازرسی لوله در سیستم لوله کشی و پایپینگ

هیچ شکی نیست که جهان بدون لوله ها کار نمی‌کند! بااین‌حال، بزرگ‌ترین چالشی که صنعت با آن مواجه می‌شود؛ تعمیر و نگهداری است. مقررات ایمنی خط لوله، اپراتور را ملزم می‌کند که اطمینان حاصل کند خط لوله در وضعیت کارآمد است. به‌این‌ترتیب هنگام تعمیر نیز به‌خوبی نگهداری می‌شود. 

در مهندسی پایپینگ برای سیستم لوله کشی این پیش‌فرض حاکم است که برخی مکانیسم‌های زوال در هر لوله فعال هستند. این روند فرسایشی در طول زمان می‌تواند یکپارچگی لوله را به خطر بیندازد. بنابراین، انجام بازرسی‌های منظم می‌تواند به مکان‌یابی مناطق مشکل‌دار کمک کند تا اصلاح آنها قبل از وقوع حادثه یا صدمه به سایر تجهیزات لوله کشی انجام شود. استانداردهای ایمنی خطوط لوله و سیستم لوله کشی و پایپینگ باتوجه‌به متریال پایپینگ و مواد سیال که لوله ها حمل می‌کنند، دستورالعمل‌هایی دارند.

استانداردهای پایپینگ خاطرنشان می‌کنند که خطوط لوله به دلایل مختلفی از کار می‌افتند که عبارت‌اند از:

  • خوردگی داخلی لوله و فرسایش و خوردگی سطح بیرونی لوله
  • ترک‌خوردگی در اثر استرس و فشار
  • خسارت ناشی از حفاری یا نیروی طبیعی مانند لرزش زلزله
  • شکست جوش در نقطه اتصال جوش
  • خرابی تجهیزات پایپینگ
  • عملکرد نامناسب با لوله و فشار بار اضافه بر روی لوله ها
بیشتر بخوانید: لوله گالوانیزه در صنعت

 باتوجه‌به روند فرایندهای صنعتی ۶۵ درصد از خرابی‌های خط لوله دریایی و خشکی، در لوله کشی صنعتی و پایپینگ ناشی از خوردگی است. همچنین مسئلهٔ خوردگی و رسوبات یک نگرانی عمده برای لوله کشی تاسیسات خانگی و تجاری است.

رعایت موارد زیر می‌تواند به شکل مؤثری در کاهش سرعت فرسایش و خوردگی و افزایش طول عمر سیستم لوله کشی و پایپینگ مؤثر باشد:

عوامل مهم در بازرسی پایپینگ

این عوامل مهم در بازرسی و تعمیر و نگهداری سیستم لوله کشی و پایپینگ در حین اجرا و پس از نصب لوله کشی تاسیسات و لوله کشی صنعتی ضرورت دارد. بازرسی پایپینگ در اجرای لوله کشی فرایندی برای بررسی متریال لوله‌کشی و اطمینان از مناسب‌بودن لوله برای هدف پایپینگ و عدم خرابی انجام می‌شود. همچنین لوله و اتصالات لوله پس از راه‌اندازی به طور مرتب مورد  بازرسی قرار می‌گیرند تا مشکلات اتصالات و جوش‌ها بررسی شود. در بازرسی دوره‌ای پایپینگ موارد نشت، ترک یا خوردگی بررسی می‌شود تا از پایداری ساختاری همهٔ اجزا اطمینان حاصل شود.

روش های تست پایپینگ Piping test methods

 یک بازرس خط لوله وضعیت خط لوله را ارزیابی می‌کند و مشکلاتی را که ممکن است ایجاد شود و به مسائل جدی تبدیل شود که یکپارچگی آن را به خطر می‌اندازد، پیش‌بینی می‌کند.

تکنیک‌های بازرسی لوله کشی و پایپینگ عبارت‌اند از:

  • تست اولتراسونیک Ultrasonic test
  • آزمایش ذرات مغناطیسی Magnetic particle testing
  • تکنیک‌های تست رادیوگرافی Radiographic test techniques

 این روش‌های بازرسی به شکل‌های مختلفی قابل‌اجرا هستند. مدل اجرایی روش‌های بازرسی پایپینگ شامل موارد زیر است:

  • استفاده از ابزارهای دستی
  • استفاده از ابزارهای بازرسی از راه دور مانند ربات‌ها یا خزنده‌ها
  • ابزارهای بازرسی از راه دور مانند دوربین‌های کنترل‌شده توسط ربات

لازم به ذکر است برای بازرسی خطوط لوله و سیستم‌های لوله کشی خطرناک از لوازم ویژه استفاده می‌شود. وقتی دسترسی به سیستم لوله‌کشی خطرات انسانی در بر دارد، ربات‌ها، دوربین کنترل از راه دور و نرم‌افزارهای تشخیصی کاربرد دارند. این تجهیزات بازرسی از راه دور همچنین در محدودیت‌هایی مانند زمین‌های سخت، وجود مواد شیمیایی خطرناک، دما و فشار بالا بسیار مفید هستند. خطوط لوله و سیستم‌های لوله کشی و پایپینگ در مکان‌های قابل‌دسترس را با ابزارهای بازرسی تخصصی می‌توانید بازبینی کنید.

در بازرسی پایپینگ چه چیزی را مورد بازرسی قرار می‌دهیم؟

در مهندسی پایپینگ بازرسی لوله کشی شامل بررسی موارد زیر می‌شود:

  1. نشتی از اتصالات لوله
  2. ترک و شکستگی لوله ها
  3. خوردگی لوله و اتصالات لوله
  4. ناهماهنگی لوله ها در سایز و اندازه و متریال
  5. تغییر ضخامت دیواره لوله
  6. تغییر شکل لوله و قطر دهانه لوله

مزایای بازرسی خط لوله و تأثیر آن در تعمیر و نگهداری پایپینگ

 برخی از مزایای عوامل مهم در بازرسی و تعمیر و نگهداری سیستم لوله کشی و پایپینگ عبارت‌اند از:

  • عمر طولانی خطوط لوله و سیستم لوله کشی
  • کاهش هزینه نگهداری پایپینگ
  • کاهش مدت‌زمان توقف فرایند در سیستم لوله کشی برای اجرای تعمیر و نگهداری
  • پیشگیری از اختلالات طولانی‌مدت در صنایع لوله کشی
  • کاهش خطر حوادث نامطلوب و آسیب به افراد و محیط‌زیست

تجهیزات لوله کشی و محصولات فولادی موردنیاز برای پروژه‌های پایپینگ و لوله کشی تاسیسات خود را از فروشگاه آهن نرخ بخواهید. شماره‌های مرکز فروش صنایع فولادی آهن نرخ در دسترس شما است. با مشاورین فنی ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید