You are currently viewing انواع لرزه گیر صنعتی در لوله‌کشی
انواع لرزه گیر صنعتی در لوله‌کشی

انواع لرزه گیر صنعتی در لوله‌کشی از مهم‌ترین اتصالات لوله هستند که مقاومت تنشی در سیستم را کنترل می‌کنند. لرزه‌گیر صنعتی برای جلوگیری از فشار و استرس به لوله و اتصالات لوله که در معرض تغییرات دمایی، یا تحرکات فیزیکی لرزشی هستند، استفاده می‌شود.

با دانستنی‌های آهن نرخ اطلاعات خود را درباره لرزه گیر صنعتی یا Expansion joint  تکمیل کنید.

در این مقاله می‌خوانیم:

آیا همچنان با مشکلات ارتعاشی مزمن در سیستم لوله‌کشی مواجه هستید؟ برای جلوگیری از تأثیر ارتعاشات نامناسب بر تجهیزات لوله‌کشی چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ اتصالات لرزه‌گیر صنعتی بسیار کمک‌کننده هستند.

لرزه گیر صنعتی چیست؟

لرزه‌گیر صنعتی قطعه‌ای از اتصالات لوله است که نه‌تنها بخش‌هایی از  لوله‌کشی را به هم متصل می‌کند، بلکه لرزش و کشش در سیستم را برطرف می‌نماید. اتصالات لرزه‌گیر صنعتی برای نصب در مسیر انواع لوله مانیسمان، پمپ‌های تخلیه و مکش، در جایی که مشکلات تلاطم یا ایجاد خلأ وجود دارد، ایدئال هستند. انواع لرزه‌گیر صنعتی در لوله‌کشی با ساختار تمام فلزی یا تلفیق فلز و مواد غیر‌فلزی، در دسترس شما هستند. لرزه‌گیر صنعتی را می‌توانید در اتصالات پمپ‌ها، کمپرسورها و سایر تجهیزات استفاده کنید. به‌این‌ترتیب از لوله‌ها و اتصالات لوله در برابر هر نوع عملیاتی که باعث لرزش و نویز می‌شود؛ مراقبت می‌کنید. لرزه‌گیر صنعتی صدمات ناشی از تغییرات دمایی و تنش حاصل از انبساط و انقباض در لوله و اتصالات لوله را به‌ شکل قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. تأسیسات لوله‌کشی ساختمانی نیاز به حمایت لرزه‌گیر لوله دارند، و سیستم‌های صنعتی و خطوط لوله در همراهی انواع لرزه‌گیرهای صنعتی کمتر نیازمند تعمیرات هستند. 

ساختار لرزه گیر صنعتی Expansion joint

انواع مختلفی از اتصالات لرزه‌گیر لوله وجود دارد، اما همگی در ساختار دارای دو بخش ثابت و متحرک هستند. ساختار لرزه‌گیر صنعتی انعطاف‌پذیری کششی در راستای اتصالات لوله یا به اطراف را پوشش می‌دهد. لرزه‌گیر لوله معمولاً دارای دو بخش ثابت فلنج دار در دو انتها است که از طریق پیچ‌و‌مهره به لوله و سایر اتصالات لوله متصل می‌شود.

اتصالات لرزه‌گیر صنعتی می‌توانند در بخش میانی،  دارای ساختار الاستومری انعطاف‌پذیر با متریال پلیمری و لاستیکی، و یا ساختار فلزی فنردار باشند. بعضی از لرزه‌گیرهای صنعتی لاستیکی برای پوشش تنش‌ دما تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد ساخته شده‌اند که محدوده دما و فشار بالا را مدیریت می‌کنند. این نوع قدرتمند از لرزه‌گیر صنعتی بیشتر در کارخانه‌ها و صنایع مختلف برای افزایش راندمان سیستم‌های لوله‌کشی استفاده می‌شود.

انواع لرزه‌گیر لاستیکی مهار دار فلنج دار برای لوله‌کشی با سایز کم و فشار PN۱۰ تا PN۱۶ به‌خوبی ارتعاشات و تنش تغییرات دمایی را کنترل می‌کنند. طیف گسترده‌ای از انواع لرزه‌گیر صنعتی لاستیک دار، تحت استانداردهای ارتعاشات صنعتی ایران هستند، و در تأسیسات لوله‌کشی ساختمانی و سیستم لوله‌کشی کارخانه‌ها استفاده می‌شوند. در بعضی موارد از لرزه‌گیر صنعتی لاستیکی به‌عنوان عایق الکتریکی نیز استفاده می‌شود. لرزه‌گیر صنعتی لاستیکی با سایزها و اَشکال مختلف؛ در صنایع غذایی، دارویی و صنایع شیمیایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. انواع لرزه‌گیرهای صنعتی در ابعاد بزرگ برای صنایع فولادی‌، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، انواع تأسیسات و صنایع دریایی کاربرد دارند.

انواع لرزه‌گیر صنعتی Expansion joint 

به‌طورکلی انواع لرزه گیر صنعتی به لحاظ ساختاری با دو گروه فلزی و غیرفلزی شناخته می‌شوند. دسته غیرفلزی؛ اتصالات لرزه‌گیر لاستیکی هستند که به پرکاربردترین لرزه‌گیر صنعتی در سیستم‌های معمول لوله‌کشی تبدیل شده‌اند. همراه با معرفی انواع اتصالات لوله (آهنی، فولادی)، استفاده از اتصالات  لرزه‌گیر صنعتی در مسیر پمپ‌ها و کمپرسورها کمک شایانی در جهت بهره‌وری سیستم است.

این اتصالات معمولاً به‌وسیله فلنج‌ها و با پیچ‌و‌مهره به سایر اجزا متصل می‌شوند، و تا دمای ۹۰ درجه سانتی‌گراد تنش دمایی را پوشش می‌دهند. نوع فلزی اتصالات لرزه‌گیر صنعتی با نام لرزه‌گیر آکاردئونی شهرت دارد که تنش طولی و عرضی دما و فشار بالاتری را حمایت می‌کند. اتصال در لرزه‌گیر فلزی از طریق جوش لبه‌های فلنج یا رزوه یا پیچ‌و‌مهره انجام می‌شود.

انواع لرزه‌گیرهای صنعتی به لحاظ نحوه اتصال به سه گروه تقسیم می‌شوند:

لرزه‌گیر صنعتی فلنج دار:

این نوع اتصال برای هر دو مدل لرزه‌گیر فلزی و غیرفلزی امکان‌پذیر است. قطعه لرزه‌گیر صنعتی با پیچ‌ومهره از طریق فلنج به لوله وصل می‌شود و در صورت لزوم قابل تعویض و بازشدن است. در این نوع اتصالات لوله با استفاده از  واشر؛ آب‌بندی و پیشگیری از نشتی را انجام می‌دهیم.

لرزه‌گیر آکاردئونی جوشی:

در این مدل، برای اتصال از فلنج‌های جوشی استفاده می‌شود که با عملیات جوش فیلر به فلنج انتهای لوله وصل می‌شود. لبه‌های فلنج در این لرزه‌گیر صنعتی با برش زاویه‌دار امکان استفاده از جوش پرکننده را فراهم می‌کند. به این صورت قطعه غیرقابل‌تعویض است و در صورت لزوم برای جداکردن اتصال تنها می‌توانید از روش برش استفاده کنید.این نوع لرزه‌گیر صنعتی فلزی با بدنه فولاد ضدزنگ از نوع استیل ۳۰۴ برای افزایش بهره‌وری در لوله‌ فولادی ضدزنگ و  سیستم‌های تحت‌فشار مؤثر است.

لرزه‌گیر فلزی دنده‌ای:

لرزه‌گیر صنعتی آکاردئونی رزوه دار معمولاً برای نصب در مدارهای با فشار کم‌تر استفاده می‌شود و از طریق پیچش رزوه به لوله متصل می‌گردد. این لرزه‌گیر لوله به‌صورت رو پیچ رزوه شده است و به‌وسیله بوشن قابلیت اتصال دارد، همچنین به‌سادگی باز و تعویض می‌شود. انواع لرزه گیر صنعتی در لوله‌کشی برای مراقبت از مهم‌ترین شیرآلات صنعتی در تأسیسات؛ معمولاً در مسیر منتهی به آن‌ها نصب می‌شوند.

مزایای لرزه گیر صنعتی Expansion joint

کاربرد انواع لرزه‌گیر صنعتی در لوله‌کشی؛ علاوه بر جذب لرزش و شوک می‌تواند مزایای بسیاری برای سیستم فراهم کند.

از سایر کاربردهای اتصالات لرزه‌گیر در صنایع مختلف می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاهش تنش وزن لوله‌ها و پیشگیری از لنگر انداختن که از شکستگی لوله جلوگیری می‌کند.
  • حرکت، تنش و جابه‌جایی بین فلنج‌های لوله را جذب می‌کند.
  • در کاهش صدای جریان سیالات در لوله‌ها و همچنین کاهش صدای پمپ‌ها و تجهیزات سیستم بسیار مؤثر است.
  • جبران ناهماهنگی و یا چرخش بین سطوح‌ لوله و اتصالات لوله در زوایای بسیار کم، از دیگر امتیازات این لرزه‌گیرهای صنعتی لاستیک دار است.

کاربردهای انواع لرزه گیر صنعتی Expansion joint

انواع لرزه‌گیر صنعتی برای  کاربردهای عمومی و استفاده در محیط‌های سخت و خشن در دسترس هستند. لرزه‌گیر صنعتی برای کاربرد در خطوط لوله و انتقال و جابه‌جایی مواد مختلف نیز مناسب است.

این اتصالات برای شرایط کاربردی زیر استفاده می‌شوند:

  • اتصالات لوله انتقال سیالات شیمیایی
  • اتصالات خطوط لوله نفتی
  • اتصالات لوله فاضلاب شهری
  • در خطوط لوله انتقال لجن و دوغاب
  • در لوله‌کشی آب فاضلاب
  • در سیستم لوله‌کشی سایر سیالات گازی

برای بهره‌مندی از مزایا و خرید انواع لرزه‌گیر صنعتی در فروشگاه آهن نرخ پاسخگوی نیاز شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید