You are currently viewing استانداردهای پایپینگ در تجهیزات MSS-SP – جوشکاری AWS  – خوردگی NACE | آهن نرخ
استانداردهای پایپینگ در تجهیزات MSS-SP – جوشکاری AWS  – خوردگی NACE | آهن نرخ

اصول، کدها و استانداردهای پایپینگ در تجهیزات MSS-SP – جوشکاری AWS  – خوردگی NACE از مهم‌ترین اجزای زیرساخت کارخانه‌های فرایندی و خطوط لوله انتقال هستند. لوله‌کشی فرایندی به سیستم‌های لوله‌‌کشی و پایپینگ گفته می‌شود که سیالات را درون و اطراف یک مرکز صنعتی حمل می‌کنند. اصول، کدها و استانداردهای پایپینگ در لوله‌کشی فرایندی برای تولید محصولات یا تولید نیرو نقش اساسی و حیاتی دارند. خواندن رایج ترین کدها و استانداردهای پایپینگ Piping standards هر آنچه نیاز دارید درباره اصول کدها و دستورالعمل‌ها بدانید در اختیار شما می‌گذارد.

استانداردهای پایپینگ برای سیستم‌های لوله‌کشی هوا، بخار، آب، هوای فشرده و سوخت که در فرایند صنعتی یا در پشتیبانی از آن استفاده می‌شوند، کاربرد دارند. همچنین برخی از لوله‌های زهکشی که در آن سیالات خورنده یا سمی در حال حمل‌ونقل هستند، لزوم استاندارد خوردگی NACE را یادآوری می‌کنند. عملکرد کارخانه‌های شیمیایی و پتروشیمی و پالایشگاه‌های نفت به استانداردهای پایپینگ در تجهیزات – جوشکاری و خوردگی وابسته هستند. همچنان که کدها و استانداردهای ASME و API و ASTM برای هر سیستم لوله کشی فرایندی در صنایع مختلف یک ضرورت است. با مطالعه مرجع استانداردهای پایپینگ در لوله و اتصالات لوله – ASME و API و ASTM با سازوکارها و کاربرد این کدها و شیوه‌نامه‌‌ها آشنا می‌شوید.

در این بخش از دانستنی‌های آهن نرخ به معرفی و کاربرد استانداردهای پایپینگ در تجهیزات MSS-SP – جوشکاری AWS  – خوردگی NACE می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • استاندارد جوشکاری AWS  چیست؟ 
  • کدها و استانداردهای پایپینگ AWS چه کاربردی دارند؟
  • تفاوت بین استانداردهای پایپینگ AWS و ASME چیست؟
  • رتبه‌بندی و کلاس AWS در جوشکاری چیست؟
  • استاندارد خوردگی NACE چیست؟
  • استاندارد مواد NACE MR در پایپینگ چیست؟
  • تاریخچه NACE
  • استاندارد تجهیزات پایپینگ  MSS-SP  چیست و برای چه تجهیزات لوله‌کشی استفاده می‌شود؟
  • نحوه خواندن استاندارد MSS

استاندارد جوشکاری AWS چیست؟

در استانداردهای پایپینگ AWS مخفف American Welding Society یا انجمن جوشکاری آمریکا است که بیش از ۳۵۰ استاندارد را برای روش‌های جوشکاری فولاد ارائه می‌کند. استانداردهای جوشکاری AWS برای تولید انواع لوله فولادی و اتصالات لوله همچنین پوشش ساخت‌و‌ساز سازه‌های فولادی استفاده می‌شود. همچنین استانداردهای جوشکاری AWS برای جوش ورق فولاد و ورق آلومینیوم مورداستفاده قرار می‌گیرند. کد D1 در استاندارد جوشکاری AWS شامل روش‌های جوش سازه فولادی می‌شود که یک مرجع استاندارد پذیرفته شده جهانی است.

برخی از متداول‌ترین کدها و استانداردهای جوش AWS عبارت‌اند از:

  • استاندارد AWS D10.12  برای جوش لوله از متریال فولاد کم‌آلیاژ
  • استاندارد AWS D10.18  برای جوش لوله از مواد فولاد ضد‌زنگ
  • کد و استاندارد AWS B1.10  برای ارائه روشی جهت آزمایش غیر تخریبی جوش
  • کد و استاندارد AWS B2.1 برای راهنمایی روش جوشکاری و بازرسی صحت انجام کار جوشکار کاربرد دارد.

کدها و استانداردهای پایپینگ AWS چه کاربردی دارند؟

کدها و استانداردهای AWS توسط محققین فناوری در انجمن جوشکاری آمریکا برای ایمنی فرایندهای جوشکاری تدوین شده است. این دستورالعمل‌ها بر کاربرد فرایندهای جوشکاری و اتصال و برش وابسته در صنعت فولاد و آهن‌آلات در سراسر جهان تمرکز دارند. AWS اطلاعات لازم در مورد طراحی جوش و انواع روش جوشکاری و کاربردهای مختلف جوش در اختیار شما می‌گذارد. همچنین روش نامه‌های آموزشی AWS دستورالعمل‌هایی برای آموزش جوشکار، آزمایش و بازرسی اتصالات جوش ارائه می‌دهند. مقاله رازهای جوشکاری فولاد گالوانیزه در پایپینگ جذاب است. آن را بخوانید.

تفاوت بین استانداردهای پایپینگ AWS و ASME چیست؟

 استاندارد ASME یا American Society of Mechanical Engineers انجمن مهندسین مکانیک آمریکا الزامات طراحی و جوشکاری دیگ‌های بخار، مخازن تحت‌فشار و سیستم‌های لوله کشی را شرح می‌دهد. درحالی‌که AWS یا انجمن جوشکاری آمریکا الزامات طراحی و جوشکاری اجزای سازه‌ای، قاب‌های لغزنده و سازه‌های نگهدارنده و موارد دیگر را تشریح می‌کند.

رتبه‌بندی و کلاس AWS در جوشکاری چیست؟

 سیستم شماره‌گذاری انجمن جوش آمریکا AWS برای انتقال اطلاعات لازم به جوشکار درباره الکترودها و مصارف خاص از کلاس AWS استفاده می‌کند. کلاس AWS اطلاعات زیادی در مورد الکترود از جمله اینکه در چه کاربردی بهتر عمل می‌کند و چگونه باید از آن برای به حداکثر رساندن عملکرد استفاده کرد، می‌دهد. در این راستا؛ خواندن مقاله معرفی اتصالات جوش ساکت فلزی می‌تواند برای شما مفید باشد.

استاندارد خوردگی NACE چیست؟

استانداردهای پایپینگ NACE مخفف National Association of Corrosion Engineers به معنی انجمن ملی مهندسین خوردگی است. استاندارد های بین ‌المللی NACE برای پیشگیری و کنترل خوردگی در شرایط مستعد ایجاد خوردگی اعمال می‌شود. در پایپینگ و سیستم لوله‌کشی بسیاری از صنایع، فرسایش و خوردگی یک نگرانی کلیدی است و استاندارد NACE روش‌هایی برای پیشگیری‌ ارائه می‌کند. دستورالعمل‌های NACE به صنایع در طول طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سیستم‌های لوله‌کشی  و پایپینگ کمک می‌کنند و اثرات منفی خوردگی را به حداقل می‌رسانند.

استانداردهای NACE شما را در موارد زیر قدرتمند می‌کند:

  • از اثرات مضر خوردگی جلوگیری کنید.
  • وقفه‌های عملیاتی را کاهش دهید.
  • ایمنی را بهبود بخشید.
  • هزینه‌ها را کاهش دهید و با افزایش بهره‌وری، باعث سودآوری بیشتر شوید.
  • تعمیر و نگهداری را سریع و کم‌هزینه‌تر کنید.

با مطالعه نکات کاربردی در پایپینگ Piping و بررسی خوردگی اطلاعات مفیدی دراین‌رابطه به دست می‌آورید.

استاندارد مواد NACE MR در پایپینگ چیست؟

مشخصات NACE MR 0175/ISO 15156 یک استاندارد مواد است که توسط انجمن ملی مهندسین خوردگی ارائه شده است. استاندارد NACE MR بیش‌تر برای ارزیابی مناسب‌بودن مواد برای تجهیزات میدان نفتی در نظر گرفته شده است. رعایت استاندارد خوردگی  NACE MR در مکان‌ها و کاربردهایی که در آن ترک‌خوردگی ناشی از تنش سولفید و سولفید شدن وجود دارد الزامی است.

تاریخچه NACE

 انجمن ملی مهندسین خوردگی تحقیقات خود را بر روی مشکل خوردگی به‌صورت منطقه‌ای و در حوزه‌های نفتی آغاز کردند. با گسترش تحقیقات و بررسی نتایج، این گروه به یک انجمن بین‌المللی با تمرکز بر چالش‌های خوردگی در فرایندهای صنعتی تبدیل شد. در ابتدا استانداردهای پایپینگ  NACE MR 0175 استانداردی برای بازار ایالات متحده بود. که این استاندارد برای ارزیابی مناسب‌بودن مواد برای تجهیزات میدان نفتی در نظر گرفته میشد. در استاندارد NACE MR 0175 بر پدیده ترک‌خوردگی ناشی از تنش سولفید که در محیط‌های ترش سولفید هیدروژن به وجود می‌آید تمرکز شد. بااین‌حال، باتوجه‌به اهمیت استاندارد NACE MR برای صنعت جهانی نفت و گاز، در نهایت توسط سازمان استاندارد جهانی ISO نیز انتخاب شد.

استاندارد خوردگی NACE MR 0175 معنی“فلزات برای ترک‌خوردگی استرس سولفید و مقاومت در برابر خوردگی استرس در محیط‌های نفتی ترش” را دارد. کد و استاندارد NACE MR 0175 انواع مواد مقاوم در برابر خوردگی را که امکان استفاده در محیط‌های میدان نفتی دارند مشخص می‌کند. یکی از ویژگی‌های خاص استاندارد NACE MR 0175 استفاده از محدودیت‌هایی برای سختی مواد است. میزان سختی مواد تنها معیار اندازه‌گیری عملی متریال پایپینگ است که می‌تواند به‌عنوان تأیید مشخصات مواد در میدان نفتی برای خوردگی انجام شود. بر اساس معیار محدوده سختی مواد و  استاندارد NACE MR 0175 همبستگی معقولی بین خواص مکانیکی لوله و اتصالات لوله برای فلز اصلی و ویژگی‌های جوش وجود دارد.

بیشتر بخوانید: انواع عایق لوله در پایپینگ

استاندارد NACE در طول زمان تکامل‌یافته است، به‌طوری‌که هم محدودیت‌های عملیاتی و هم الزامات مواد به طور قابل‌توجهی ارتقا پیدا کرده است. این استاندارد همچنین راهنمایی‌هایی را برای انتخاب و مشخصات مواد جایگزین در صورت تجاوز از آستانه سولفید هیدروژن ارائه می‌دهد. استاندارد NACE MR 0175 به شما این فرصت را می‌دهد تا با انجام آزمایش مناسب برای هدف، از نمرات برای یک برنامه واجد شرایط، مخصوص هدف خود استفاده کنید. لازم به ذکر است که استاندارد خوردگی  NACE MR 0175 اکنون به‌عنوان ISO 15156-3  نیز منتشر و نگهداری می‌شود. برای خرید محصولات فولادی با استاندارد خوردگی NACE MR0175 و تحت ISO 15156-3 با مشاورین ما در آهن نرخ تماس بگیرید.

استاندارد تجهیزات پایپینگ  MSS-SP  چیست و برای چه تجهیزات لوله کشی استفاده می‌شود؟

استانداردهای پایپینگ MSS-SP مخفف Manufacturers Standardization Society – Special Practices به معنی انجمن استاندارد‌سازی تولیدکنندگان – شیوه‌های ویژه است. استانداردهای پایپینگ MSS به الزامات لوله کشی فرایندی در صنایع نفت، پتروشیمی، مواد غذایی، آشامیدنی و صنایع آب و برق می‌پردازد. کدها و استانداردهای پایپینگ MSS-SP برای محصولاتی مانند شیرآلات صنعتی و  اتصالات لوله و فلنج‌ها و مهروموم‌ها استفاده می‌شوند.

این استانداردهای صنعتی MSS به شما امکان استفاده از محصولات مختلف از تولیدکنندگان متفاوت را می‌دهد که باهم یا به‌صورت جایگزین یکدیگر به کار گرفته می‌شوند. همچنین رعایت کیفیت تجهیزات لوله کشی در پایپینگ را به شما اطمینان می‌دهند. انجمن استانداردسازی تولیدکنندگان از سال ۱۹۲۴ کدها و استانداردهای بین‌المللی مختلفی را برای اطمینان از انطباق، قابلیت همکاری، ایمنی و عملکرد تجهیزات ارائه کرده است. این استانداردهای پایپینگ MSS  سیستم‌های لوله کشی فرایندی برای صنایع مختلف مانند نفت، پتروشیمی، مواد غذایی و دارویی را پوشش می‌دهد.

معیارهای استاندارد MSS عمدتاً تجهیزات لوله کشی زیر را پوشش می‌دهند:

  • شیرآلات صنعتی
  • سوپاپ‌ها
  • بست‌ها و آویزهای لوله‌ها
  • لوله و اتصالات لوله
  • فلنج
  • درپوش‌ها

انجمن استانداردسازی MSS-SP با ۲۶ کمیته فنی خود، استانداردهای پایپینگ مختلف در صنایع گوناگون را بررسی و تنظیم می‌کند.

استانداردهای تجهیزات پایپینگ MSS-SP با مشارکت طیف گسترده‌ای از معتبرترین مؤسسات تحقیق و استانداردسازی فراهم می‌شوند؛ مؤسساتی مانند:

  • انجمن مواد آزمایشی آمریکا ASTM
  • انجمن مهندسین مکانیک آمریکا ASME
  • مؤسسه استاندارد ملی آمریکا ANSI
  • موسسه نفت آمریکا API
  • انجمن آبرسانی آمریکا AWWA
  • انجمن ملی حفاظت از آتش NFPA

مقاله پایپینگ و تجهیزات لوله‌کشی مؤثر برای هر کاربرد اطلاعات کاربردی مفیدی در اختیار شما می‌گذارد.

نحوه خواندن استاندارد MSS

استانداردهای توسعه‌یافته توسط انجمن MSS با عبارت MSS و به دنبال آن عبارت SP و سپس شماره کد یا کلاس قطعه و سال آخرین انتشار که همواره در حال به‌روزرسانی است، ارائه می‌شوند.

در اینجا به برخی از  رایج‌ترین استانداردهای MSS-SP اشاره می‌کنیم که به طور گسترده در صنعت لوله کشی و پایپینگ استفاده می‌شوند:

  • استانداردهای پایپینگ MSS-SP 6 برای فینیش صورت فلنجی
  • کد و استاندارد MSS-SP 25 ارائه‌دهنده رویه علامت‌گذاری برای دریچه‌ها، اجزای لوله و فلنج‌ها

برای آشنایی بیش‌تر مقاله کلاس فلنج در پایپینگ Flange class in piping  را بخوانید.

  • کد و استاندارد MSS-SP42 برای معرفی مواد مقاوم در برابر خوردگی در دریچه‌ها، شیرآلات صنعتی گلوب و شیرهای چک کلاس ۱۵۰
  • کدها و استانداردهای پایپینگ MSS-SP 56  برای ارائه روش طراحی، ساخت و انتخاب متریال پایپینگ و بست‌های آویز و تکیه‌گاه‌های لوله‌کشی
  • استاندارد MSS-SP61 برای تعیین روش آزمایش فشار شیرآلات صنعتی
  • استاندارد MSS-SP67  برای معرفی شیرهای پروانه‌ای
  • کد و استاندارد MSS-SP 70  برای شیرآلات صنعتی دریچه‌ای چدنی
  • استانداردهای پایپینگ MSS-SP 71  برای معرفی شیرآلات صنعتی چک آهنی

مقاله مهم‌ترین شیرآلات صنعتی در تاسیسات اطلاعات مفیدی در اختیار شما می‌گذارد.

  • استاندارد MSS-SP 72  معرف شیرهای توپی
  • کد و استاندارد MSS-SP 78  شامل شیرهای دوشاخه چدنی
  • استانداردهای پایپینگ MSS-SP 80 برای شیرآلات صنعتی دروازه‌ای و شیرهای گلوب و شیرهای چک
  • کد MSS-SP 83 برای  اتصالات لوله
  • کد و استاندارد MSS-SP 85  برای شیرآلات چدنی گلوب
  • کد و استاندارد MSS-SP 88 برای دریچه‌های دیافراگمی

مقاله نحوه انتخاب شیرآلات صنعتی در سیستم لوله کشی برای اطلاعات بیش‌تر به شما کمک می‌کند.

مشاورین مرکز تجهیزات لوله کشی آهن نرخ آماده پاسخگویی به شما هستند.

برای خرید لوله و اتصالات لوله هماهنگ با سیستم‌های لوله کشی صنعتی و پایپینگ و لوله‌کشی تاسیسات با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید