You are currently viewing انواع سیستم لوله کشی ساختمان Plumbing System | آهن نرخ
انواع سیستم لوله کشی ساختمان Plumbing System | آهن نرخ

انواع سیستم لوله کشی ساختمان Plumbing System برای تأمین آب و توزیع آب سردوگرم از  تاسیسات ساختمان به مکان‌های موردنیاز استفاده می‌شوند. سیستم لوله کشی ساختمان با گسترش و توزیع لوله ها آب را به خروجی‌های سرویس‌های بهداشتی و حمام و آشپزخانه می‌رساند. همچنین سیستم زهکشی ساختمان در کنار لوله کشی فاضلاب فعال است تا از نفوذ آب اضافی به ساختمان جلوگیری کند. به‌وسیله لوله‌ها و کانال‌های فاضلاب برای هدایت فاضلاب از شبکه منظم لوله‌ کشی داخلی به سیستم فاضلاب شهری استفاده می‌شود.

در این قسمت از دانستنی‌های تجهیزات لوله کشی آهن نرخ با انواع سیستم لوله کشی ساختمان Plumbing System آشنا می‌شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • مشخصات سیستم لوله کشی آب
  • طراحی سیستم لوله کشی توزیع آب Water piping system
  • تفاوت‌‌های پلمبینگ plumbing  و پایپینگ piping
  • مشخصات سیستم لوله کشی فاضلاب Sewerage piping system
  • دفع زباله در سیستم لوله کشی ساختمان
  • ویژگی‌های سیستم لوله کشی زهکشی Drainage piping system
  • تعمیر و نگهداری سیستم لوله کشی ساختمان

مشخصات سیستم لوله کشی آب Water piping system

سیستم لوله‌ کشی آب در یک ساختمان مسکونی یا تجاری شامل خطوط لوله برای اهداف متفاوت است. در سیستم لوله کشی آب آشامیدنی در اماکن تجاری یا خانگی نباید هیچ تقاطع و تداخلی با مسیر سایر سیستم های لوله کشی تاسیسات داشته باشد. سیستم لوله کشی آب نیاز به بازرسی و الزامات تعمیر و نگهداری مناسب توسط یک لوله کش حرفه ای دارد. به‌این‌ترتیب از عدم تداخل سیستم لوله کشی آب آشامیدنی و شستشو با تأمین آب تاسیسات گرمایش و سرمایش و آب‌فشان آتش‌نشانی اطمینان حاصل می‌شود. سیستم لوله کشی آب باید بتواند با خطرات فشار برگشتی یا فشار پمپاژ تخلیه مقابله کند.

 همچنین خطوط لوله انتقال نباید با سیستم لوله کشی دیگری که ممکن است آلودگی را منتقل کند در تماس باشد. متریال لوله کشی در خطوط لوله انتقال آب باید با مشخصات عملکرد و کیفیت تعیین شده استانداردهای سیستم لوله کشی آب هماهنگ باشد. نصب صحیح تجهیزات لوله کشی و سیستم لوله کشی آب از نشتی جلوگیری می‌کند و لوله ها را از آسیب و خوردگی تصادفی محافظت می‌نماید. با کلیک بر روی این مطلب اطلاعات مفیدی درباره انواع لوله ‌انتقال آب و لوله کشی به دست می‌آورید.

طراحی سیستم لوله کشی توزیع آب

طراحی سیستم لوله کشی توزیع آب به چند عامل مهم وابسته است:

  • متریال لوله کشی

لوله های حمل آب و سایر مواد مورداستفاده در طراحی سیستم لوله کشی توزیع آب باید قوی، غیر خورنده و به‌اندازه کافی بادوام باشند. به‌این‌ترتیب عمر انواع سیستم لوله کشی ساختمان Plumbing System  را با عمر مورد انتظار ساختمانی که در آن نصب می‌شوند هماهنگ می‌کنید. لوله های آب مورداستفاده در ساختمان‌های مسکونی و تجاری معمولاً از فولاد، مس، برنج، پلاستیک یا سایر مواد غیرسمی ساخته می‌شوند. در مقاله انواع متریال پایپینگ + جدول متریال لوله‌کشی در صنایع به معرفی متریال لوله مناسب لوله کشی آب نیز پرداخته‌ایم.

  • شبکه سیستم تأمین و توزیع  آب

فشار ایجاد شده در سیستم تأمین آب و اصطکاکی که در لوله‌ها ایجاد می‌شود، در طراحی سیستم لوله کشی اثرگذار است. همچنین اصطکاک آب در حال حرکت از طریق لوله ها عامل تأثیرگذار در سرعت جریان آب در سیستم توزیع است.

مهم‌ترین عوامل تفاوت سیستم لوله کشی ساختمان یا پلمبینگ با لوله کشی صنعتی یا پایپینگ عبارت‌اند از:

  • تفاوت در طراحی لوله کشی
  • هدف از سیستم لوله کشی و حمل سیالات متفاوت است.
  • تجهیزات لوله کشی مورداستفاده به لحاظ حجم و مصرف فرق دارد.
  • کدها و استانداردهای سیستم لوله کشی دستورالعمل‌های مختلفی ارائه می‌دهند.
  • نحوه اجرا دارای الزامات گوناگون است.
  • نحوه تعمیر و نگهداری متفاوت است.

خواندن مقاله نکات کاربردی در پایپینگ Piping و بررسی خوردگی اطلاعات جامع و مفیدی درباره مراقبت از سیستم لوله کشی در اختیار شما می‌گذارد. تجهیزات لوله کشی فولادی و لوله و اتصالات لوله فولادی را از آهن نرخ بخواهید. مشاورین ما در فروشگاه تجهیزات لوله کشی آهن نرخ پاسخگوی شما هستند.

مشخصات سیستم لوله کشی فاضلاب Sewerage piping system

سیستم لوله کشی فاضلاب شبکه‌ای از پمپ‌ها، کانال‌های اصلی و لوله‌هایی است که برای جمع‌آوری فاضلاب استفاده می‌شوند. سیستم فاضلاب دارای محفظه‌ای برای جداسازی فاضلاب و لجن هستند که دو نوع عمده سیستم لوله کشی فاضلاب صنعتی و خانگی را پوشش می‌دهند. در برخی موارد، لوله کشی فاضلاب در پایپینگ صنایع و سیستم لوله کشی تاسیسات خانگی و تجاری با روش یکسان انجام می‌شود.

متداول ترین مواد برای سیستم لوله کشی فاضلاب می‌تواند از چدن، لوله های فولادی یا مس و آزبست سیمان باشد. برای آشنایی بیش‌تر با دستورالعمل‌های اجرای سیستم لوله کشی ساختمان می‌توانید مقاله رایج ترین کدها و استانداردهای پایپینگ Piping standards را بخوانید. محصولات فولاد کربنی – فولاد آلیاژی – فولاد گالوانیزه – فولاد سیاه – لوله مانیسمان و لوله های درزدار و سایر تجهیزات سیستم لوله کشی و پایپینگ در مرکز فروش آهن نرخ در دسترس شما هستند. کافی است با ما تماس بگیرید.

دفع زباله در سیستم لوله کشی ساختمان

دفع زباله در سیستم لوله کشی ساختمانی شامل دو بخش اساسی است:

  • سیستم زهکشی Drainage system

سیستم لوله‌کشی بخش زهکشی شامل لوله‌هایی است که از مسیرهای ثابت؛ سیالات زائد را از بخش‌های مختلف ساختمان به سیستم فاضلاب شهری یا خصوصی متصل می‌کند.

  • سیستم تهویه  Conditioning system

سیستم تهویه شامل لوله‌هایی است که از ورودی هوا که معمولاً روی سقف ساختمان است، به نقاط مختلف سیستم زهکشی متصل می‌شود. کاربرد سیستم زهکشی و لوله کشی تهویه این است که با یکسان کردن فشار داخل و خارج  لوله کشی فاضلاب از مسدودشدن تله‌های بهداشتی محافظت می‌کنند.

 تله‌های بهداشتی: تله‌های لوازم بهداشتی امکانی هستند که آب‌بندی بین لوله‌های فاضلاب و کانال‌هایی که  لوله کشی در آنها نصب شده است را ایجاد می‌کنند. متداول‌ترین نوع تله بهداشتی یک خم U شکل است که در لوله تخلیه، در مجاورت راه خروجی هر وسیله بهداشتی نصب می‌شود. بخشی از مایع تخلیه شده توسط فیکسچر در U نگه داشته می‌شود و یک مهروموم تا تخلیه بعدی می‌سازد که سیستم را لوله‌های تخلیهٔ باز جدا می‌کند. سیستم های لوله کشی فاضلاب در هر سازه ساختمانی برای دفع فاضلاب و مواد زائد ضروری هستند. همچنین تعمیر و نگهداری مناسب از سیستم لوله کشی ساختمان نیاز به لوله کش حرفه ای دارد.

 لوله کش حرفه ای می‌تواند با کم‌ترین آسیب به لوله ها و اتصالات لوله و همچنین کم‌ترین آسیب به محیط‌زیست؛ سیستم لوله کشی ساختمان شما را تعمیر کند. برای خرید تجهیزات لوله کشی ساختمان جهت تعمیر هر بخش از لوله و اتصالات لوله فولادی با فروشگاه آهن نرخ تماس بگیرید.

ویژگی‌های سیستم لوله کشی زهکشی Drainage piping system

سیستم لوله کشی زهکشی بخش مهمی از طراحی هر ساختمان است و شامل تمام لوله‌هایی می‌شود که آب باران و سایر مایعات اضافی را به محل دفع انتقال می‌دهند. طراحی زهکشی در سیستم لوله کشی ساختمان برای تخلیه آب در سریع‌ترین زمان ممکن است تا از ورود آب باران یا آب‌های نشتی به ساختمان جلوگیری شود. هدف اصلی سیستم زهکشی حذف سیستماتیک آب‌های اضافی از تمام نقاط سطحی و زیر زمینی برای حفظ وضعیت سلامت ساختمان است. 

یک سیستم لوله کشی زهکشی مناسب برای جلوگیری از انبارشدن آب اضافی در محیط اطراف ساختمان کار می‌کند. همچنین سیستم زهکشی از نفوذ آب اضافی به سطوح زیرزمینی که می‌تواند به بنا و اموال شما یا ساختمان‌های مجاور آسیب برساند، جلوگیری می‌کند. بدون زهکشی سیستم لوله کشی ساختمان مناسب، آب باران به‌سرعت جمع می‌شود. سیستم لوله‌کشی زهکشی به شما کمک می‌کند تا آب را از پشت‌بام و راهروها و گذرگاه‌های روباز و پارکینگ به خارج هدایت کنید. سیستم زهکشی ساختمان همچنین فضاهای زیرزمینی را از خطر سیل و آسیب‌های سازه‌ای، کپک‌زدگی و پوسیدگی نجات می‌دهد.

تعمیر و نگهداری سیستم لوله کشی ساختمان

سیستم زهکشی مانند هر سیستم لوله کشی ساختمان با گذشت زمان دچار خوردگی یا شکستگی می‌شود و نیاز به تعویض و تعمیر دارد. لازم به ذکر است که سیستم لوله کشی ساختمان برای زندگی روزمره ما ضروری است و هر ساختمان به یک لوله کش حرفه ای نیاز دارد. لوله کشی ساختمان مسکونی یا لوله کشی ساختمان تجاری تفاوتی نمی‌کند؛ انواع سیستم لوله کشی ساختمان Plumbing System با گذشت زمان به نگهداری و تعمیرات نیاز دارند. به‌این‌ترتیب یک لوله کش حرفه ای برای تعمیر و نگهداری سیستم های لوله کشی ساختمان به لوله و اتصالات لوله باکیفیت و تجهیزات لوله‌کشی مطلوب نیاز دارد. همچنین بازرسی و نگهداری دوره‌ای سیستم لوله کشی ساختمان توسط یک لوله کش حرفه ای برای هر ساختمان مسکونی و تجاری و صنعتی یک ضرورت است.

برای خرید محصولات فولادی لوله و اتصالات لوله در انواع سیستم لوله کشی ساختمان Plumbing System با دفتر مرکزی تجهیزات لوله کشی آهن نرخ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید